"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Konflikthantering i skolan, 7,5 hp

Engelskt namn: How to Manage conflicts in School

Denna kursplan gäller: 2015-08-24 till 2022-08-14 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2SP002

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2009-11-02

Reviderad av: Prefekten, 2015-05-26

Innehåll

I kursen presenteras teorier om konflikthantering, makt och kön. Olika perspektiv läggs på elevers konflikter i förskola och skola. Särskild tonvikt läggs på vuxnas förhållningssätt och strategier i förhållande till konfliktsituationer i skolmiljö. Genom anonymiserade dilemmasituationer diskuteras och analyseras olika konkreta strategier för konflikthantering via konstruktiv dialog. Kursen behandlar också konfliktsituationer i relation till aktuella styrdokument och riktlinjer för skolan gällande konflikthantering, diskriminering och likabehandling.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för teorier om konflikthantering, makt och kön
  • beskriva konkreta konfliktsituationer och reflektera över dem i ljuset av teorier och aktuella styrdokument

 
Färdigheter och förmåga

  • analysera konfliktsituationer i skolan utifrån olika perspektiv
  • visa förmåga att samarbeta med andra i konstruktiv dialog för att nå ett lösningsorienterat förhållningssätt

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • analysera och problematisera vuxnas förhållningssätt och strategier i konflikthantering
  • värdera och kritiskt granska sitt eget och andras förhållningssätt samt dess betydelse för förståelsen och hanteringen av konflikter

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Kursen genomförs helt nätbaserat utan obligatoriska fysiska sammankomster. Undervisningen bedrivs i form av nätbaserade individuella och gruppbaserade uppgifter och förutsätter litteraturstudier och aktiv kommunikation inom en mindre grupp.

Examination

Examination sker genom skriftlig redovisning av individuella uppgifter och forumdiskussioner. Kursen består av deluppgifter som bedöms utifrån såväl tvågradig som tregradig skala.

Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller underkänd.

Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av teoretiska begrepp.

Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Litteratur

  • Giltig från: 2022 vecka 2

    Kurslitteratur

    Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten. Obligatorisk litteratur går att beställa som ljudbok från UmUB vid behov.

    Litteratur för alla

    Björk Åsa
    Drama, hat och vänskap : om ungdomars interaktioner i sociala medier
    Umeå : Umeå Universitet : 2017 : 155 s. :
    Fritt tillgänglig via Umeå universitet
    ISBN: 978-91-7601-783-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Jordan Thomas
    Konflikthantering i arbetslivet : förstå, hantera, förebygg
    Andra upplagan : Malmö : Gleerups : [2020] : 198 sidor :
    ISBN: 9789151104522
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Konflikthantering i professionellt lärarskap
    Friberg Birgitta, Hakvoort Ilse
    Fjärde upplagan : Malmö : Gleerups : [2020] : 293 sidor :
    ISBN: 9789151102771
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hedlin Maria
    Lilla genushäftet 2.0 : om genus och skolans jämställdhetsmål
    Uppdaterad och omarb. version : Växjö : Instutitutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, Linnéuniversitetet : 2010 : 44 s. :
    URL full text
    ISBN: 978-91-86491-56-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lundström Agneta
    Lärare och konflikthantering : en undersökande studie ur ett könsperspektiv
    Umeå : Fakulteten för lärarutbildning, Umeå universitet : 2008 : 123 s. :
    Fritt tillgänglig via Umeå universitet
    Obligatorisk

    Lösningsinriktad pedagogik : för en roligare skola
    Måhlberg Kerstin, Sjöblom Maud
    6., rev. uppl. : Täby : Måhlberg & Sjöblom : 2012 : 153 s. :
    ISBN: 9789197765145
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Dunkels Elza
    Nätmobbning, näthat och nätkärlek : kunskap och strategier för en bättre vardag på nätet
    Första upplagan : Stockholm : Gothia Fortbildning : [2016] : 119 sidor :
    ISBN: 9789188099327
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Litteratur avseende konflikter mellan skolbarn och ungdomar

    Pedagogiskt ledarskap med konflikter i fokus
    Hakvoort Ilse, Lundström Agneta
    Första upplagan : Malmö : Gleerups : [2019] : 173 sidor :
    ISBN: 9789151100821
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Litteratur avseende konflikter mellan förskolebarn

    Dolk Klara
    Bångstyriga barn : makt, normer och delaktighet i förskolan
    Stockholm : Ordfront : 2013 : 303 s. :
    ISBN: 9789170371614
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Läs särskilt Kapitel 6 & 7 (s. 181-244)

    Öhman Margareta
    Nya hissad och dissad : om relationsarbete i förskolan
    Andra upplagan : Stockholm : Liber : 2019 : 320 sidor :
    ISBN: 9789147126163
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Myndighetspublikationer

    Främja, förebygga, upptäcka och åtgärda : hur skolan kan arbeta mot diskriminering och kränkande behandling
    Omarbetad upplaga 2 : [Stockholm] : Skolverket : [2019] : 128 sidor :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789175593388
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kränkningar i skolan : analyser av problem och lösningar
    Stockholm : Skolverket : 2013 : 190 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789175590752
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Övrigt

    Artiklar och bokkapitel om ca 200 sidor tillkommer.

  • Giltig från: 2021 vecka 34

    Kurslitteratur

    Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten. Obligatorisk litteratur går att beställa som ljudbok från UmUB vid behov.

    Litteratur för alla

    Björk Åsa
    Drama, hat och vänskap : om ungdomars interaktioner i sociala medier
    Umeå : Umeå Universitet : 2017 : 155 s. :
    Fritt tillgänglig via Umeå universitet
    ISBN: 978-91-7601-783-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Jordan Thomas
    Konflikthantering i arbetslivet : förstå, hantera, förebygg
    1. uppl. : Malmö : Gleerups Utbildning : 2015 : 191 s. :
    ISBN: 9789140688354
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Konflikthantering i professionellt lärarskap
    Hakvoort Ilse, Friberg Birgitta
    3., [uppdaterade och utökade] uppl. : Malmö : Gleerup : 2015 : 248 s. :
    ISBN: 9789140691675
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hedlin Maria
    Lilla genushäftet 2.0 : om genus och skolans jämställdhetsmål
    Uppdaterad och omarb. version : Växjö : Instutitutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, Linnéuniversitetet : 2010 : 44 s. :
    URL full text
    ISBN: 978-91-86491-56-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lundström Agneta
    Lärare och konflikthantering : en undersökande studie ur ett könsperspektiv
    Umeå : Fakulteten för lärarutbildning, Umeå universitet : 2008 : 123 s. :
    Fritt tillgänglig via Umeå universitet
    Obligatorisk

    Lösningsinriktad pedagogik : för en roligare skola
    Måhlberg Kerstin, Sjöblom Maud, Hallin Sam
    3., rev. uppl. : Stockholm : Mareld : 2004 : 159 s. :
    ISBN: 91-88872-57-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Dunkels Elza
    Nätmobbning, näthat och nätkärlek : kunskap och strategier för en bättre vardag på nätet
    Första upplagan : Stockholm : Gothia Fortbildning : [2016] : 119 sidor :
    ISBN: 9789188099327
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Litteratur avseende konflikter mellan skolbarn och ungdomar

    Pedagogiskt ledarskap med konflikter i fokus
    Hakvoort Ilse, Lundström Agneta
    Första upplagan : Malmö : Gleerups : [2019] : 173 sidor :
    ISBN: 9789151100821
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Litteratur avseende konflikter mellan förskolebarn

    Dolk Klara
    Bångstyriga barn : makt, normer och delaktighet i förskolan
    Stockholm : Ordfront : 2013 : 303 s. :
    ISBN: 9789170371614
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Läs särskilt Kapitel 6 & 7 (s. 181-244)

    Öhman Margareta
    Nya hissad och dissad : om relationsarbete i förskolan
    Andra upplagan : Stockholm : Liber : 2019 : 320 sidor :
    ISBN: 9789147126163
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Myndighetspublikationer

    Främja, förebygga, upptäcka och åtgärda : hur skolan kan arbeta mot trakasserier och kränkningar
    Stockholm : Skolverket : 2014 : 116 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789175591452
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kränkningar i skolan : analyser av problem och lösningar
    Stockholm : Skolverket : 2013 : 190 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789175590752
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Övrigt

    Artiklar och bokkapitel om ca 200 sidor tillkommer.

  • Giltig från: 2020 vecka 35

    Kurslitteratur

    Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten. Obligatorisk litteratur går att beställa som ljudbok från UmUB vid behov.

    Diskrimineringsombudsmannen
    Stockholm : Diskrimineringsombudsmannen (DO) : 20??- :
    Fritt tillgänglig via databasens webbplats
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Välj "Skolor och förskolor"

    Björk Åsa
    Drama, hat och vänskap : om ungdomars interaktioner i sociala medier
    Umeå : Umeå Universitet : 2017 : 155 s. :
    Fritt tillgänglig via Umeå universitet
    ISBN: 978-91-7601-783-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Främja, förebygga, upptäcka och åtgärda : hur skolan kan arbeta mot trakasserier och kränkningar
    Stockholm : Skolverket : 2014 : 116 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789175591452
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Förskolans och skolans värdegrund : förhållningssätt, verktyg och metoder
    [Ny], rev. [utg.] : Stockholm : Skolverket : 2013 : 116 s. :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Jordan Thomas
    Konflikthantering i arbetslivet : förstå, hantera, förebygg
    1. uppl. : Malmö : Gleerups Utbildning : 2015 : 191 s. :
    ISBN: 9789140688354
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Konflikthantering i professionellt lärarskap
    Hakvoort Ilse, Friberg Birgitta
    3., [uppdaterade och utökade] uppl. : Malmö : Gleerup : 2015 : 248 s. :
    ISBN: 9789140691675
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kränkande behandling, mobbning och diskriminering
    Ingår i:
    Skolverket
    Stockholm : Skolverket : 20??- :
    https://www.skolverket.se/regler-och-ansvar/ansvar-i-skolfragor/krankande-behandling-mobbning-och-diskriminering
    Obligatorisk

    Kränkningar i skolan : analyser av problem och lösningar
    Stockholm : Skolverket : 2013 : 190 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789175590752
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hedlin Maria
    Lilla genushäftet 2.0 : om genus och skolans jämställdhetsmål
    Uppdaterad och omarb. version : Växjö : Instutitutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, Linnéuniversitetet : 2010 : 44 s. :
    URL full text
    ISBN: 978-91-86491-56-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lundström Agneta
    Lärare och konflikthantering : en undersökande studie ur ett könsperspektiv
    Umeå : Fakulteten för lärarutbildning, Umeå universitet : 2008 : 123 s. :
    Fritt tillgänglig via Umeå universitet
    Obligatorisk

    Lösningsinriktad pedagogik : för en roligare skola
    Måhlberg Kerstin, Sjöblom Maud, Hallin Sam
    3., rev. uppl. : Stockholm : Mareld : 2004 : 159 s. :
    ISBN: 91-88872-57-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nolltolerans mot diskriminering och kränkande behandling : lagens krav och huvudmannens ansvar
    Stockholm : Skolverket : 2011 : 67 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-86529-28-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Öhman Margareta
    Nya hissad och dissad : om relationsarbete i förskolan
    Andra upplagan : Stockholm : Liber : 2019 : 320 sidor :
    ISBN: 9789147126163
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Dunkels Elza
    Nätmobbning, näthat och nätkärlek : kunskap och strategier för en bättre vardag på nätet
    Första upplagan : Stockholm : Gothia Fortbildning : [2016] : 119 sidor :
    ISBN: 9789188099327
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Pedagogiskt ledarskap med konflikter i fokus
    Hakvoort Ilse, Lundström Agneta
    Första upplagan : Malmö : Gleerups : [2019] : 173 sidor :
    ISBN: 9789151100821
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Svensk författningssamling
    Skollagen (SFS 2010:800)
    Sveriges Riksdag : 2010 :
    http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Skollag-2010800_sfs-2010-800/
    Obligatorisk
    Läsanvisning: kap 6

    Övrigt

    Artiklar och bokkapitel om ca 200 sidor tillkommer.

  • Giltig från: 2018 vecka 1

    Kurslitteratur

    Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten. Obligatorisk litteratur går att beställa som ljudbok från UmUB vid behov.

    Davies Bronwyn
    Hur flickor och pojkar gör kön
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2003 : 228, [3] s. :
    ISBN: 91-47-05208-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Ellmin Roger
    Konflikthantering i skolan : den andra baskunskapen
    1. uppl. : Stockholm : Natur & kultur : 2008 : 205 s. :
    ISBN: 978-91-27-41151-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Konflikthantering i professionellt lärarskap
    Friberg Birgitta, Hakvoort Ilse
    Malmö : Gleerups : 2011 : 217 s. :
    ISBN: 91-40-67220-4 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Jordan Thomas
    Konflikthantering i arbetslivet : förstå, hantera, förebygg
    1. uppl. : Malmö : Gleerups Utbildning : 2015 : 191 s. :
    ISBN: 9789140688354
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lundström Agneta
    Lärare och konflikthantering : en undersökande studie ur ett könsperspektiv
    Umeå : Fakulteten för lärarutbildning : 2008 : 123 s. :
    ISBN: 978-91-7264-595-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lösningsinriktad pedagogik : för en roligare skola
    Måhlberg Kerstin, Sjöblom Maud, Hallin Sam
    3., rev. uppl. : Stockholm : Mareld : 2004 : 159 s. :
    ISBN: 91-88872-57-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Allmänna råd för arbetet mot diskriminering och kränkande behandling
    Ingår i:
    Allmänna råd
    Stockholm : Skolverket : 1998- : sid. 57 :
    Länk till upplagan
    Obligatorisk

    Svaleryd Kajsa
    Genuspedagogik : en tanke- och handlingsbok för arbete med barn och unga.
    1. uppl. : Stockholm : Liber, 2003 (Trelleborg : 143 s. :
    ISBN: 91-47-05148-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Öhman Margareta
    Hissad och dissad om relationsarbete i förskolan
    Stockholmb Liber,c 2009 : Liber : 2009 : 255 s. :
    ISBN: 91-47-09366-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Barns livsvillkor : i mötet med skola och fritidshem
    Fjällhed Anders, Jensen Mikael
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 216 s. :
    ISBN: 9789144090924
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Sid 173-192

    Övrigt

    Litteratur omfattande 200 sidor väljs i samråd med lärare. Artiklar och bokkapitel tillkommer.

  • Giltig från: 2015 vecka 22

    Kurslitteratur

    Davies Bronwyn
    Hur flickor och pojkar gör kön
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2003 : 228, [3] s. :
    ISBN: 91-47-05208-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Ellmin Roger
    Konflikthantering i skolan : den andra baskunskapen
    1. uppl. : Stockholm : Natur & kultur : 2008 : 205 s. :
    ISBN: 978-91-27-41151-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Konflikthantering i professionellt lärarskap
    Friberg Birgitta, Hakvoort Ilse
    Malmö : Gleerups : 2011 : 217 s. :
    ISBN: 91-40-67220-4 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Jordan Thomas
    Konflikthantering i arbetslivet : förstå, hantera, förebygg
    1. uppl. : Malmö : Gleerups Utbildning : 2015 : 191 s. :
    ISBN: 9789140688354
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lundström Agneta
    Lärare och konflikthantering : en undersökande studie ur ett könsperspektiv
    Umeå : Fakulteten för lärarutbildning : 2008 : 123 s. :
    ISBN: 978-91-7264-595-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lösningsinriktad pedagogik : för en roligare skola
    Måhlberg Kerstin, Sjöblom Maud, Hallin Sam
    3., rev. uppl. : Stockholm : Mareld : 2004 : 159 s. :
    ISBN: 91-88872-57-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Allmänna råd för arbetet mot diskriminering och kränkande behandling
    Ingår i:
    Allmänna råd
    Stockholm : Skolverket : 1998- : sid. 57 :
    Länk till upplagan

    Svaleryd Kajsa
    Genuspedagogik : en tanke- och handlingsbok för arbete med barn och unga.
    1. uppl. : Stockholm : Liber, 2003 (Trelleborg : 143 s. :
    ISBN: 91-47-05148-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Öhman Margareta
    Hissad och dissad om relationsarbete i förskolan
    Stockholmb Liber,c 2009 : Liber : 2009 : 255 s. :
    ISBN: 91-47-09366-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Övrigt

    Litteratur omfattande 200 sidor väljs i samråd med lärare. Artiklar och bokkapitel tillkommer.