Hoppa direkt till innehållet

Information till studenter och medarbetare med anledning av covid-19 (Uppdaterad: 20 januari 2021)

printicon

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Kroki 1

Du är antagen till kursen Kroki 1, men innan du kan börja måste du göra några saker innan kursstart. Här får du veta vad du måste göra hur och när. Du kan även läsa lite mera om kursen, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi. Vi ses i September!

Så här börjar du

  • 2. Registrera dig på kursen

    När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv registrera dig i Portalen innan kursstart. Det kan du göra från och med Måndag den 2 september till och med Söndag 15 september. Om du inte har registrerat dig i Portalen senast den 15 september förlorar du din plats på kursen.

    Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till oss innan sista dag för registrering.

    Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt (läkarintyg krävs).

    För att kunna registrera dig på kursen måste du först aktivera ditt Umu-id. Längre ner på den här sidan hittar du information om hur du aktiverar.

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    Grupp 1:1 2019-09-10, Grupp 1:2 2019-09-12

    Tid: 16.30

    Schemalänk publiceras här senast 30 dagar innan kursstart.

    Observera att schemat är preliminärt fram till kursstart.

    Schemat finns också i textformat.

    Fäll ihop

Om kursen

  • Programmets/kursens upplägg

    Kursen kommer att delas upp i två grupper där en grupp tar lektioner på tisdagar och en grupp tar lektioner på torsdagar. Det innebär att grupp 1:1 (tisdag) börjar tisdag 10 september och grupp 1:2 (torsdag) börjar 12 september. Vi kommer att skicka dig besked om vilken grupp du hamnar i under augusti månad. Beskedet skickas till den  e-postadress du uppgett på antagning.se.

    Första kurstillfället startar med allmän information, samt kursintroduktion av kursansvarig, Catharina Henje samt lärare på kursen Eva Söderström och Karin Laaja.
    Kan du inte vara med vid det här tillfället? Meddela oss i förväg! Skicka en mail till birgitta.sundberg@umu.se.

    Kursen syftar till att öva på skissteknik för att återge kroppens helhet, proportioner och uppbyggnad utifrån balans, riktning och avstånd för att vidare utveckla förmågan att teckna, framhäva karaktär och uttryck. Vid frånvaro förväntas studenten lämna in kompletteringsuppgifter i form av hemuppgifter. Examinationen kommer att behandla de olika temaområdena.

    Lektionerna sker på eftermiddag/kvällstid 16.30-18.30. Vi har ingen drop-in till lektionerna utan lektionssalens dörr stängs 16.30.

    Nödvändigt material som måste införskaffas av student är:

    Kol kritor (ritkol) finns att handla på Clas Ohlsson, Lloyds konst & ram eller på nätet
    Skissblock, A2-storlek, eller
    Lösa papper i storleken A2 (eller papper på rulle som kan skäras till A2).
    Pappersklämmor (att fästa papperet på befintliga masonitskivor).

    Materialet behöver inte medtas till kursintroduktionen/första kursdagen vecka 37.

    Fäll ihop
  • Övrig information

    Kontakt med skolan
    Frågor kan ställas till Birgitta Sundberg, som är utbildningssamordnare, e-post birgitta.sundberg@umu.se. Frågor kan givetvis även ställas till berörda lärare.

    Närvaro
    Vi har vissa undervisningstillfällen med obligatorisk närvaro. Kravet på närvaro beror på att dessa inslag innehåller praktiska övningar, seminarier eller handledning av prövande karaktär, och alltså vägs in vid betygsättningen. Vi har naturligtvis förståelse för att man kan ha andra åtaganden som gör det svårt att delta i alla kursdagar. Ta därför kontakt med respektive lärare/handledare om du vet att du kommer att vara borta, eller om du blir sjuk, för att kunna göra en överenskommelse med den personen om hur du ska få kursinformation samt eventuella kompletteringsuppgifter.

    Ingen akademisk kvart
    På Designhögskolan använder vi ingen akademisk kvart, vilket betyder att när det står kl 16.30 i ett schema så betyder det 16.30. Kurstider är 16.30-18.30 om inte annat anges i schemat eller av läraren/föreläsaren.

    Schemaändringar
    På grund av att vi har många externa besök och andra aktiviteter som kan dyka upp på kort varsel, och även externa lärare som kan måsta flytta undervisningspass ibland, kommer det säkerligen att ske ändringar av lokaler och tider i schemat. Är det på väldigt kort varsel (samma morgon), meddelar vi via e-post och/eller sms. Annars uppdateras schemat online kontinuerligt. Ta för vana att kolla schemat dagligen för att alltid ha aktuell information.

    Ytterdörrar
    Designhögskolans stora entrédörr inne på gården är öppen vardagar 08.00-17.00. Övriga tider måste UmU kortet användas (kort + kod). Programmeringen av kortet görs inte förrän du har registrerats på kursen. Behörigheten gäller tisdag och torsdag kl. 16.00-20.00. Kortet gäller för stor entrédörr inne på gården samt sidodörr Östra Strandgatan. (Sidodörr är annars låst dygnet runt.)
    Om du inte har ett Umu-kort så kan du längre ner på den här sidan läsa om hur du gör för att skaffa dig ett kort.

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Med anledning av Covid-19. Vi ställer inte in. Vi ställer om.

    Så kul att du sökt till oss, och vi ser framemot att ses! Det är annorlunda tider och vi är mitt i en pandemi där vi håller avstånd och visar hänsyn till varandra. Det är fortfarande så att utbildningar som hålls på campus kan komma att påverkas på olika sätt. Till exempel kan vissa delar av undervisningen ske på distans, så att vi inte samlas alla på campus samtidigt.

    Bästa stället att hålla sig uppdaterad om vad som händer och hur dina studier kan komma att påverkas är på Studentwebben. Där hittar du också råd, tips och verktyg för studier och samarbete på distans. Sidorna uppdateras löpande, så fort det kommer nya regler eller rekommendationer.

    Förändringar på grund av Covid-19

    Fäll ihop
  • Välkommen ny student på Umeå universitet

    Det du behöver tänka på innan du börjar, samlat på ett och samma ställe på webben. Kommer jag trivas? Kommer jag hitta någonstans att bo? Få nya vänner? Vi kanske inte kan ge dig alla svar, men visar dig var du hittar information. Välkommen!

    Ny student på Umeå universitet

    Fäll ihop
  • Introduktionsföreläsningar – ny på universitetet

    Har du inte pluggat hos oss tidigare så kan det vara mycket att hålla reda på. Välkommen till våra digitala introduktionsföreläsningar 13-15 januari, så guidar vi dig genom studiestarten. Vad vill du veta mer om?

    • Ny på universitetet – så funkar det
    • Varför finns studentkåren?
    • Studera med funktionsnedsättning
    • IT-tjänster för studenter
    • Akademiskt skrivande och studieteknik
    • Din hälsa under studietiden
    • Prestera och vara – hur hittar jag balans
    Fäll ihop
  • Aktivera ditt Umu-id!

    Som student kommer du att behöva ett Umu-id (ditt användarkonto) för att till exempel

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor och uppgifter och se dina studieresultat
    • komma åt din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets trådlösa nätverk.

    Om du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Jag vill veta mer om Umu-id och hur jag aktiverar det.

    Det här funkar ju inte. Hjälp!

    Om du får problem att aktivera ditt konto eller logga in vänder du dig till Servicedesk. Där hittar du svar på vanliga frågor, manualer och kan ställa frågor.

    Fäll ihop
  • Skaffa Umu-kort

    När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som

    • passerkort
    • lånekort för universitetsbiblioteket
    • kopierings- och utskriftskort.

    Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det. Så här gör du för att ansöka om ditt Umu-kort.

    Fäll ihop
  • Välkomstmässa

    Save the date! Digital välkomstmässa – ett perfekt tillfälle för dig att få koll på vad universitetet och Umeå kan erbjuda.

    Mässan startar kl 12 med en rejäl kick-off på huvudscenen. Därefter tar mässan vid. Där i vimlet kan du läsa om de utställande organisationerna och besöka mässmontrar virtuellt. Under tiden kommer det att finns representanter från organisationerna på plats i den virtuella värld mässan befinner sig i.

    När: Fredag 29 januari 2021
    Tid: Klockan 12.00 - 16:00

    Här håller du koll på Välkomstmässan. På sajten hittar du även studentföreningar, kårknutna föreningar och externa ideella föreningar. Föreningar som verkar i Umeå och på campus. Webben är ny och växer från vecka till vecka.

    Fäll ihop
  • Mottagningen

    Studielivet är mycket mer än bara studier! Studentkårerna arrangerar till studiestarten en mottagning för att välkomna alla nya studenter på Umeå universitet.

    Du som väljer att vara med får vänner för livet, känna hur studentlivet fungerar och lära dig studentikosa ord och sånger. För visst vill du också få ut det mesta av din studietid i Umeå du med?

    När: Mottagningen börjar den 13 januari och slutar den 29 januari. 

    Här håller du koll på och går med i mottagningen

    Fäll ihop
  • Gå med i en studentkår

    Studentkårerna arbetar för att du ska ha inflytande över dina studier och din studiesituation. De hjälper till att knyta ihop studietiden med näringslivet för din framtida karriär och om du skulle uppleva problem med din utbildning, kan du få hjälp. Ta chansen att vara med och bestämma.

    Det är inte bara dina rättigheter kårerna bevakar. Som medlem i en studentkår är du också med och formar organisationen. Ska kåren driva pubar, caféer, gym? Kanske ordna bio, konserter eller föreläsningar?

    Det är inte längre obligatoriskt att vara medlem i en studentkår, men det finns som du ser fortfarande många fina anledningar att vara med.

    På Umeå universitet har vi tre studentkårer

    Här hittar du svar på några vanliga frågor om vad som är grejen med kåren.

     

    Fäll ihop
  • Om något krånglar finns Infocenter

    Mitt på campus Umeå i huset Universum (ja, det heter så) ligger Infocenter – den plats du alltid kan vända dig till för att få svar, hjälp och vägledning. Här hittar du allt du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student i en, kanske, ny stad. Här får du till exempel hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Infocenter kan svara på de flesta frågor, och har de inte ett svar direkt så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Med anledning av Covid-19 är det viktigt att vi inte är för många personer i lokalen samtidigt. Därför vill vi helst att du i första hand mejlar, ringer eller chattar med oss.

    Infocenter ger svar, hjälp och vägledning

    Fäll ihop

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)