"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Kroki 2

Välkommen till kursen Kroki 2, vårtermin 2025

Så här börjar du

  • 1. Tacka ja till din studieplats

    Om du har blivit antagen till en utbildning eller fått en reservplats måste du tacka ja för att behålla din plats. Vill du inte ha din plats, kan du låta en reserv få den genom att lämna återbud. Tacka ja eller nej gör du på Mina sidor på Antagning.se senast den 16 december 2024.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.

  • 2. Aktivera ditt Umu-id och MFA

    Umu-id är ditt användarkonto. MFA ökar din digitala säkerhet.

    Ditt Umu-id behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Ditt Umu-id behöver du när du ska:

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    MFA, eller multifaktorautentisering som det heter, minskar risken att obehöriga kommer åt din information eller ditt konto. Som ny student behöver du aktivera MFA för att kunna logga in i olika system, exempelvis lärplattformen Canvas och studentwebben.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id och MFA

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id eller MFA kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

  • 3. Registrera dig på kursen

    När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv logga in och registrera dig via Ladok innan kursstart. Det kan du göra från och med måndag 20 januari till och med söndag 26 januari. Om du inte har registrerat dig senast den 26 januari förlorar du din plats på kursen.

    Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till oss innan sista dag för registrering.

    Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt (läkarintyg krävs).

    Problem med registrering kontakta Camilla Wiglöv

  • 4. Börja kursen

    Måndag 27 januari 2025

    Tid: 19.00

    Plats: Zoom

    Schema kan också fås i textformat.

    Vi arbetar fortfarande med schemat som är preliminärt fram till en månad före kursstart.

Om kursen

  • Kursens upplägg

    Kroki 2 vänder sig till dig som har en viss erfarenhet av kroki och syftar till att du genom utvecklad kunskap om olika metoder och bildanalys ska kunna uttrycka dig i avbildning av levande modell med självsäkerhet och precision.

    Kursen bygger på gemensamma praktiska övningar med krokimodell, så du förväntas delta aktivt på plats. Om du inte kan närvara vid något tillfälle förväntas du höra av dig i god tid. Du ges då en hemuppgift som du redovisar istället för uppgiften under det missade lektionstillfället.

    Första kurstillfället är v.5 den 27/1 kl.19.00 via Zoom. Du får allmän information, samt kursintroduktion av kursansvarig, Linnéa Dimitriou.
    Kan du inte delta på introduktionen? Meddela oss i förväg! Skicka en mejl till Linnéa Dimitriou.
    Zoom länk hittar du på kursens sajt på lärplattformen Canvas.

    Övriga lektioner sker under tre helger (lördag 11-16 och söndag 10-15) under vårterminen. De sker på Designhögskolan, Östra Strandgatan 30, Umeå.

    Du behöver vara på plats cirka en kvart innan passen börjar på lördagar, och räkna med att stanna cirka en kvart efter sista passet på söndagen.  Detta för att plocka fram material innan lördagens pass börjar, och att på söndagen städa undan material. 

    Närvaro
    Den här kursen bygger på praktiska övningar - teckning efter levande modell under handledning. Vi har naturligtvis förståelse för att man kan ha andra åtaganden som gör det svårt att delta i alla kursdagar men intentionen ska vara att delta på plats så mycket som möjligt. Om du vet att du kommer att vara borta, eller om du blir sjuk, vänligen meddela detta till läraren. Vid frånvaro hänvisas du till en hemuppgift för aktuellt temaområde som publiceras på Canvas.

    Schemaändringar
    Eventuella schemaändringar meddelas via Canvas. Länk till schemat med lokalbokningar finns på kursens canvas-sida och uppdateras löpande.

    Umu-kort
    Då lektionerna sker på helgtid innebär det att Designhögskolans entrédörr är låst. Administrationen arbetar inte på helgerna så det är ingen som svarar i porttelefonen. Det är därför viktigt att du har ett Umu-kort. Har du inget kort så behöver du skaffa det. Se instruktioner under rubriken "Ny på Umeå Universitet".

    När du har registrerat dig på kursen så får ditt Umu-kort automatiskt behörighet till huvudentrédörren inne på gården. Behörigheten gäller under de dagar som du har lektion (45 minuter innan lektionen börjar). Kort och kod används under helgtid.

    Lärplattformen Canvas
    För den här kursen använder vi lärplattformen Canvas. Där hittar du allt du behöver för kursen, som till exempel schema, instruktioner, meddelanden från läraren m.m.

    Problem med Canvas, kontakta Servicedesk

    När du har aktiverat ditt Umu-id och registrerat dig på kursen så kan du logga in i Canvas/den här kursens kurssajt. Du ansvarar för att den mejladress du lägger in på Canvas är den som du läser regelbundet.

    Du ansvarar för att hålla dig à jour med schemat via den digitala kurssidan/Canvas. Vi har ingen drop-in till lektionerna utan lektionssalens dörr stängs när lektionen börjar. Du behöver komma en stund innan för att vara redo att köra igång- vill säga ha ställt fram staffli och packat upp material.

    Temaområden
    Kursen är indelad i tre olika temaområden, s.k. moduler, som syftar till att introducera olika aspekter av att teckna efter levande modell, för att med allt större precision och självsäkerhet återge människokroppen framför oss.

    Examinationen är uppdelad på tre tillfällen som behandlar de olika temaområdena. Vid examinationstillfällena gör studenten ett urval av teckningar från de olika momenten som de sedan reflekterar kring i relation till kursens mål och innehåll.

    Nödvändigt material som måste införskaffas av student är:

    • Medier för att skissa med, så som ritkol, vit krita, blyerts, flytande tusch, tuschpenna.
    • Sudd, linjal, pappersklämmor för att fästa pappret på befintliga masonitskivor.
    • Papper att teckna på - både vitt och färgat (förslagsvis brun skyddspapp på rulle).
    • En mapp att förvara teckningar i (man kan tillverka en enkel variant med kartong och silvertejp).
    • Fixativ eller hårsprej för att fixera kolteckningar (dragskåp finns att använda på skolan).

    En detaljerad materiallista med tips och länkar till leverantörer kommer närmare kursstart. Observera att materialet behövs inte vid första träffen. Första kursdagen är en introduktion till kursen, vi tecknar först vid lektion 2. Under introduktionen kommer en närmare presentation av det material som behövs.

    Kursen ges i huvudsak på svenska men om engelskspråkiga studenter finns kan handledning ske på engelska. Om huvuddelen av studenterna är engelskspråkiga så ges kursen på engelska med möjlighet till handledning på svenska.

  • Kontaktinformation

    Frågor om kursen kan ställas till kursansvarig lärare Linnéa Dimitriou.
    Problem med registrering, kontakta institutionsadministratör Camilla Wiglöv.

     

     

Ny vid Umeå universitet

  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

  • Beställ ditt UMU-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett UMU-kort. UMU-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om UMU-kortet på en gång

  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    När du pluggar har du helt gratis tillgång till flera olika IT-tjänster och programvaror. Det är bland annat Umu-id för inloggning, wifi på campus, lärplattformen Canvas, Microsoft office 365 och Zoom samt andra bra att ha tjänster. Och skulle någonting i din digitala miljö krångla guidar vi dig rätt.

    IT-tjänster – här kommer du igång

  • Ta hjälp av en studievägledare

    Studievägledare är experter på alla möjliga frågor och vi finns som stöd både innan och under studierna. Vad ska man plugga, hur tar man sig in och vilket stöd finns att få? Det kan vara många frågor som snurrar. Om du till exempel har funderingar om dina studier och olika vägval så diskutera med en studievägledare – vi hjälper dig att komma vidare.

    Studievägledningen hjälper dig hitta rätt

  • Bibliotekets tjänster

    Som student kommer du söka information, läsa stora mängder akademisk text och skriva självständiga arbeten. Biblioteket stöttar dig under hela sök- och skrivprocessen. Besök vår drop-in, boka en handledningstid eller fördjupa dig på egen hand i våra guider.

    Upptäck bibliotekets tjänster, både på campus och på distans

  • Fråga Infocenter om något krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig med dina frågor.

    Infocenter ger hjälp och stöd

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)