"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Ledarskap i arbetslivets digitalisering

Välkommen till Pedagogiska institutionen! Så roligt att du ska läsa hos oss. Du är antagen till kursen Ledarskap i arbetslivets digitalisering, 7,5 hp, men innan du kan börja måste du göra några saker innan kursstart. Här får du veta vad du måste göra och när. Du kan även läsa lite mer om kursen, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här, så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi.

Så här börjar du

  • 1. Tacka ja till din studieplats

    Om du har blivit antagen till en utbildning eller fått en reservplats måste du tacka ja för att behålla din plats. Vill du inte ha din plats, kan du låta en reserv få den genom att lämna återbud. Tacka ja eller nej gör du på Mina sidor på Antagning.se senast den 18 december 2023.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.

    Fäll ihop
  • 2. Registrera dig på kursen

    Kom igång med dina studier

    Du behöver registrera dig själv på kursen via Ladok för studenter som du når via Studentwebben från och med 8 februari. Detta behöver du göra för att bekräfta att du önskar delta på kursen. 

    För att kunna logga in på Studentwebben (och senare även din kurssida) behöver du ett aktivt Umu-id. Läs och aktivera Umu-id:

    1. Aktivera ditt Umu-id.
    Läs och aktivera Umu-id: https://www.umu.se/student/vi-hjalper-dig/it-tjanster/umu-id/.

    2. Registrera dig på kurs
    En registrering krävs för att du ska kunna fullfölja kursen och även kunna få beviljat studiemedel ifrån CSN. 

    Webbregistreringen är öppen 8 - 16 februari. Det är viktigt att du registrerar dig under den perioden, annars kan du förlora din studieplats.

    OBS! Har du tidigare haft en registrering på samma kurskod behöver du kontakta vår administratör för att få hjälp med din registrering: administration.pedag@umu.se

    Ifall du är antagen efter kursstart kommer du att registreras av kursadministratör. Har du frågor kan du ta kontakt med din studievägledare på: info.pedag@umu.se

    3. Logga in på canvas
    För att komma igång med studierna börjar du med att logga in på canvas: https://www.canvas.umu.se/. Logga in med ditt Umu-id. 

    För support kontakta: support-kurser@pedag.umu.se.

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    15 februari 2024

    Tid: Se schema

    Plats: Se schema

    Torsdagen den 15 februari öppnar kursplattformen och du kommer åt det material som finns tillgängligt. 

    Ansvarig lärare kommer skriva och hälsa välkommen, men du förväntas INTE vara uppkopplad en viss tid den 15 februari för något intropass. Istället kan du under dagen logga in på kursplattformen och ta del av det material som finns och t.ex. börja lägga upp hur du vill ta dig an litteraturen, läsa igenom schemat och läsa hur respektive uppgift kommer vara upplagd.

     

     

    Fäll ihop

Om kursen

  • Kursens upplägg

    Denna kurs är helt på distans, utan fysiska träffar. Kursen har inga fasta tider eller dagar där du förväntas sitta uppkopplad för att ta del av undervisningen.

    kursplanen finns information om kursens innehåll och upplägg samt i litteraturlistan hittar du vilka böcker eller artiklar du ska läsa. 

    Under kursens gång bedriver du studierna både på egen hand och tillsammans med andra där du tar del av kurslitteraturen och utför kursens uppgifter. När under arbetsdagen/-veckan du gör uppgifter är upp till dig så länge du håller dig till sluttiden för inlämning.

    Kursen bygger mycket på deltagarnas aktiva engagemang och varje deltagares egna erfarenheter och frågor är viktiga. Kommunikationen mellan er studenter och lärarna kommer främst att ske via lärplattformen. I lärplattformen kommer du att få tillgång till kursens uppgifter, information om kurslitteratur och stöd i form av resurser, exempelvis föreläsningar och diskussionsforum.

    Fäll ihop
  • TIPS inför kursstart!

    Ny på distans vid Umu

     Se mer info om digitala studiestartsföreläsningar på länk nedan.

    Fäll ihop
  • Kontaktuppgifter

    Övergripande kursfrågor så som studieplanering, behörighet mm kan du ställa till vår studievägledare Jenny på: info.pedag@umu.se

    Frågor av administrativ karaktär, så som registrering, intyg mm kan ni ställa till vår administratör Susanne på: administration.pedag@umu.se

    Du når även studievägledningen via kontaktformuläret längst ner på den här sidan.

    Under jul/nyår så kan du alltid ställa dina frågor till vårt Infocenter

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Umu-id kommer du behöva när du ska:
    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id.

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

    Fäll ihop
  • Beställ ditt Umu-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om Umu-kortet på en gång

    Fäll ihop
  • Se på digitala studiestartsföreläsningar

    Om du inte har pluggat hos oss tidigare kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 9-12 januari då vi guidar dig genom studiestarten. Tittar gör du var du vill, föreläsningarna ges i Zoom. Det här får du vet mer om:

    • Ny på universitetet – en överblick
    • Varför finns studentkåren?
    • IT-tjänster för studenter
    • Studera med funktionsnedsättning
    • Hjälp för att söka, skriva och studera
    • Akademiskt skrivande och studieteknik
    • Din hälsa under studietiden
    • Om existentiell hälsa, mening och balans

    Se datum och tid för varje föreläsning via länken

     

    Fäll ihop
  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

    Fäll ihop
  • Fråga Infocenter om det krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

    Infocenter ger hjälp och stöd

    Fäll ihop

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)