Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

"En kurs som ger redskap till förändringsarbete"

Kursen Likabehandling och normkritik i lärandemiljön är en kurs för den som vill vidareutbilda sig pedagogiskt och vill ha nya perspektiv.

 

Susanne Holst är lektor i etnologi med särskilt intresse för inkluderings- och exkluderingsprocesser i olika sammanhang, bland annat i lärandemiljöer. Hon ansvarar för och undervisar på kursen Likabehandling och normkritik i lärandemiljön.

Vilka ska söka den här kursen?

— Alla som är intresserade av  betydelser av normer kring till exempel kön/genus, sexualitet, klass och etnicitet i lärandemiljöer eller andra kontexter. Lärandemiljöer handlar inte endast om skolan, utan även om andra sammanhang där lärande är viktigt, t.ex. i idrottsföreningar och annan föreningsverksamhet, säger Susanne Holst som undervisar på kursen. 

Vilka har tidigare läst kursen?

— Vi har haft studenter som har jobbat inom äldreomsorg och socialtjänst som studenter. Det går egentligen att omvandla kunskaperna till vilken verksamhet som helst. De flesta läser till, eller är verksamma som, pedagoger på olika nivåer. En del är också fotbollstränare eller skolkuratorer. 

Varför ska man söka kursen? 

— Våra studenter tycker att de får med sig många nya och intressanta perspektiv och redskap för att jobba med förändringsarbete. En viktig fråga som löper genom kursen är: Hur kan jag jobba för att alla ska känna sig tilltalade och delaktiga?

Susanne Holst berättar också om tidigare studenters upplevelser av kursen.

— Den här före detta studentens upplevelse av kursen är ganska talande för vad som kommer fram i tidigare utvärderingar: "Litteraturen har sått ett frö hos mig för att vilja lära mig mer om normer och implementera normkritisk pedagogik i mitt eventuella framtida lärarutövande. Kursen har därmed gett mig lust att följa drömmen till läraryrket för att bland annat dela med mig av denna kunskap. I familjelivet och i barnuppfostran har kursen öppnat mina ögon för hur stor påverkan vi vuxna har hos barn när det gäller normer och handlande i olika situationer.".

Detta ämne är så intressant eftersom det finns med oss i både stort och ibland smått, som en nyans.

En annan tidigare student beskriver kursen såhär: "Detta ämne är så intressant eftersom det finns med oss i både stort och ibland smått, som en nyans. Jag är glad att min nyfikenhet och vilja att lära mig mer fick mig att söka denna kurs. Det borde finnas mer studier i ämnet normkritik i grundskolan så vi fick lära oss att olika kan vara lika beroende på perspektiv."

Kursen Likabehandling och normkritik i lärandemiljön gick tidigare under namnet Mångfald i lärandemiljöer.