TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN
Du är antagen till kursen Linjär algebra, men innan du kan börja måste du göra några saker innan kursstart. Här får du veta vad, hur och när du måste göra dessa saker. Du kan även läsa lite mer om kursen, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi. Vi ses!
Om du har blivit antagen till en utbildning eller fått en reservplats måste du tacka ja för att behålla din plats. Vill du inte ha din plats, kan du låta en reserv få den genom att lämna återbud. Tacka ja eller nej gör du på Mina sidor på Antagning.se senast den 18 december 2023.
Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.
Fäll ihopDu kan registrera dig själv på kursen via Ladok för studenter mellan den 13/3 och den 27/3, därefter sker registrering via institutionen. På den här webbplatsen kan du se en film som visar hur registreringen går till. Om du inte kan registrera dig eller har villkor på kursen måste du kontakta utbildningssamordnare Eva-Marie Hilli Sandberg. På antagningsbeskedet framgår det om du har blivit antagen med villkor.
För att kunna registrera dig på kursen måste du först aktivera ditt Umu-id.
Fäll ihopSe lärplattform
Tid: Se lärplattform
Plats: Se lärplattform
Lärplattformen – ditt digitala klassrum
Huvuddelen av dina studier gör du hemifrån men med kontakt med utbildningen. Vi har videomöten av olika slag, oftast via Zoom och för att det ska fungera bra behöver du ha tillgång till en dator som inte äldre än 4-5 år, webbkamera och headset. Och bra internetuppkoppling, gärna stabil trådlös eller fast uppkoppling via nätverkskabel.
På kurssajten i Canvas kommer du hitta det självstudiematerial du behöver, som exempelvis inspelade föreläsningar, instuderingsfrågor och läsanvisningar. Där sker även vissa schemalagda examinationer och andra aktiviteter. Det mesta av kommunikationen med dina lärare och kursare har du i Canvas.
Träffar via Zoom
På den här kursen använder vi ofta Zoom som verktyg för undervisning på nätet. Här finns en guide till de vanligaste funktionerna i Zoom. Du skapar ett konto och loggar in med ditt Umu-id.
Planera dina studier och håll kontakt
En distansutbildning erbjuder frihet och flexibilitet men det behövs även egen motivation, engagemang och studiedisciplin. Var aktiv i Canvas och ta initiativ, jobba självständigt med egna uppgifter, bidra till gott samarbete i din basgrupp, ta del av de källor till information och kunskap som finns i lärmiljön och sök relaterad information på webben. Du skapar din egen kunskap när du deltar aktivt och jobbar med kursmaterialet.
För att hålla takten i kursen är ett bra tips att göra din egen personliga studieplan. Utgå från schemat och kursplanen. I schemat hittar du alla planerade aktiviteter och examinationer.
Håll gärna kontakt med dina kursare och dina lärare. Använd varandra som stöd och hjälp i studierna, ställ frågor i Canvas, ta kontakt med lärare om du får svårlösta problem och läs din e-post regelbundet. Alla lärarna har ambitionen att ge snabb respons på frågor men arbetar dagtid på vardagar, så det är under de tiderna du kan förvänta dig att få svar.
Fäll ihopPå institutionens studentwebb hittar du information om kurslitteratur på våra kurser.
Fäll ihopPå institutionens studentwebb hittar du information som riktar sig till dig som studerar våra kurser och program.
Vid frågor angående registrering, schema och Canvas kan du vända dig till:
Eva-Marie Hilli Sandberg
Utbildningssamordnare
Inst. för matematik och matematisk statistik
090-786 54 83
eva-marie.sandberg@umu.se
Aktivera ditt Umu-id
Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Umu-id kommer du behöva när du ska:
• registrera dig på kurser
• lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
• kolla din studentmejl
• skaffa Umu-kort
• använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.
Jag vill aktivera mitt Umu-id.
Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.
Fäll ihopBeställ ditt Umu-kort
När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Jag ansöker om Umu-kortet på en gång
Fäll ihopSe på digitala studiestartsföreläsningar
Om du inte har pluggat hos oss tidigare kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 9-12 januari då vi guidar dig genom studiestarten. Tittar gör du var du vill, föreläsningarna ges i Zoom. Det här får du vet mer om:
Se datum och tid för varje föreläsning via länken
Fäll ihop
Sök stöd vid funktionsnedsättning
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.
Fäll ihopFråga Infocenter om det krånglar
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.
Hitta till Infocenter (Mazemap)
Fäll ihop