Engelskt namn: Speech and language pathology, an introduction
Denna kursplan gäller: 2022-09-05
och tillsvidare
Kurskod: 3LO041
Högskolepoäng: 4,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Logopedi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Tvågradig skala
Ansvarig institution: Logopedi
Beslutad av: Medicinska fakultetens programråd för logopedprogrammet, 2013-04-24
Reviderad av: Programrådet för logopedprogrammet (PRLP), 2021-12-01
Innehåll
Kursens första modul (3 hp) är en introduktion till vad det innebär att studera logopedi vid Umeå universitet samt till arbetsmetoder och villkor inom logopedyrket. Studenten får inblick i olika röst-, tal-, språk- och sväljsvårigheter och ges möjlighet att reflektera kring egna känslor och attityder inför att möta personer med sådan problematik. Inom kursen ges också en första introduktion i etik, sekretess, journalhantering och studentens egna lärande i en universitetsmiljö. Detta sker genom föreläsningar, seminarier, gruppövningar, egna intervjuer med yrkesverksamma logopeder samt observationer av logopeder i klinisk verksamhet. Kursens andra modul (1,5 hp), 'Muntlig och skriftlig framställning', syftar till att ge studenten grundläggande kunskaper i röstteknik samt muntlig och skriftlig framställning. Detta sker genom föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Röstövningar leds av logopedstudenter på senare termin.
Förväntade studieresultat
Modul 1
Kunskap och förståelse Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
översiktligt beskriva logopeders olika arbetsområden
uppvisa förståelse för logopeders yrkesetiska riktlinjer
översiktligt beskriva Umeå universitets organisation, Logopedprogrammets uppbyggnad och vilka fakulteter som samarbetar kring programmet
Färdighet och förmåga Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
delta i undervisning och examination i en webbaserad lärplattform
hitta information om kurser, regler mm på logopedis och Umeå universitets websidor, inklusive studentweb
Värderingsförmåga och förhållningssätt Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
reflektera över sina egna känslor och attityder inför att arbeta med personer med röst-, tal-, språk- och sväljsvårigheter
reflektera över hur det kan vara att ha röst-, tal-, språk- och sväljsvårigheter eller att vara närstående till en person med dessa svårigheter
reflektera över sin egen förmåga att tillägna sig kunskap och hur den kan utvecklas
reflektera över hur individer och en arbetsgrupp bestående av olika professioner påverkas av personlighet, erfarenhet och föreställning vid möten inom och utanför hälso-och sjukvården
Modul 2
Kunskap och förståelse Efter genomgången kurs skall studenten:
kunna beskriva sambandet mellan andning, hållning och röst
uppvisa förståelse för att ordval, struktur i text och val av uttryck påverkar läsarens möjlighet att tillgodogöra sig innehållet i en text, inklusive text som skrivs för en examination
Färdighet och förmåga Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
hålla ett anförande inför åhörare
formulera en kortare text med ett tydligt presenterat innehåll
Värderingsförmåga och förhållningssätt Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och kunna ansvara för den egna kunskaps- och färdighetsutvecklingen
reflektera över den egna utvecklingen inom presentation av information skriftligt och muntligt på ändamålsenliga sätt
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet och Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, demonstrationer, miljöpraktik och gruppövningar. All undervisning utom föreläsningar är examinerande och kräver därför aktiv närvaro.
Examination
Examinationen i modul 1 sker fortlöpande genom aktivt deltagande i diskussioner och gruppövningar, individuell skriftlig tentamen på aktuell lärplattform, individuell skriftlig rapport från miljöpraktik eller motsvarande samt aktivit deltagande och skriftlig inlämning i grupp vid interprofessionell aktivitet. Modul 2 examineras genom individuell muntlig framställning inför övriga kursdeltagare och lärare samt individuell skriftlig inlämning. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla examinerande uppgifter är godkända. Omtentamen anordnas tidigast 10 arbetsdagar efter att resultatet från första tentamenstillfället meddelats och senast två månader efter ordinarie prov. Den som har underkänts två gånger i prov har rätt att hos programrådet begära annan examinator att bestämma betyg. I övrigt hänvisas till utbildningsplan för logopedprogrammet.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
Övriga föreskrifter
Kursen ges inom logopedprogrammet.
Litteratur
Giltig från:
2022 vecka 36
Kommunikations- och sväljstörningar genom hela livet : ett logopediskt ståndpunktsdokument Lohmander Anette, McAllister Anita, Hansson Kristina, Hartelius Lena, Monica Blom Johansson, Karlsson Fredrik, Samuelsson Christina, Schalling Ellika, Södersten Maria, Östberg Per, Doorn Jan van Umeå : Umeå universitet : 2017 : 11 : http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-139757 Obligatorisk
Övrigt material Artiklar och annat material kan tillkomma via lärplattform :
Referenslitteratur
Hellspong Lennart Konsten att tala : handbok i praktisk retorik 3., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 355 s. : ISBN: 978-91-44-06739-1 (inb.) Se Umeå UB:s söktjänst
Logopedi. Kapitel 1-3 och 39-40 Hartelius L, Nettelbladt U, Hammarberg B Studentlitteratur : 2008 :