"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Managerial Perspectives on Strategy, People, Projects and Processes D, 30 hp

Engelskt namn: Managerial Perspectives on Strategy, People, Projects and Processes D

Denna kursplan gäller: 2024-08-19 och tillsvidare

Kurskod: 2FE047

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Företagsekonomi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi

Beslutad av: Handelshögskolans styrelse, 2009-10-08

Reviderad av: Rektor för Handelshögskolan, 2024-06-05

Innehåll

Kursen fokuserar på nyckelfrågor för att förstå och hantera de utmaningar som dagens organisationer möter i en globaliserad värld. Djupgående teoretiska insikter integreras med praktiska tillämpningar i en lärandemiljö som kännetecknas av aktivt studentdeltagande både individuellt och i grupp.
Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska.

Generiska lärandemål
Utöver de specifika lärandemålen för varje moment (se nedan) har kursen ett antal generiska mål. Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • reflektera över jämställdhet, mångfald och mångkulturalitet och kunna arbeta effektivt i mångkulturella team
  • integrera expertis från olika kunskapsområden för att identifiera, analysera och lösa organisatoriska problem
  • planera, genomföra och presentera undersökningar, både muntligt och skriftligt, för en akademisk publik såväl som för praktiskt verksamma.

Kursövergripande förväntat studieresultat:

  • muntligt och skriftligt kunna kommunicera för kursen centrala begrepp på engelska

Kursen består av fyra moment som vidare kommer att beskrivas nedan:
Moment 1. Strategiska perspektiv, 7.5 hp
Moment 2. Människor- den mänskliga sidan av organisationen , 7.5 hp
Moment 3. Projektledning, 7.5 hp
Moment 4. Strategiskt arbete - planering och processer, 7.5 hp

Moment 1. Strategiska perspektiv, 7.5 hp
Kursmomentet belyser nyckelfrågor för organisationer i en globaliserad värld. Studenterna får en allsidig förståelse för kontexten där företagen bedriver sin verksamhet och hur denna kontext påverkas av olika händelser och processer. Alternativa teoretiska perspektiv på strategi presenteras för att ge en allsidig plattform för kommande kurser. Studenterna tränas i strategiskt tänkande både utifrån interna och externa perspektiv. Momentet  integrerar teoretiska insikter med praktiska tillämpningar i en lärandemiljö som kännetecknas av aktivt deltagande, både individuellt och i grupp. Under momentet tränas studenterna i att göra strategiska analyser, identifiera handlingsalternativ och rekommendera lämpliga lösningar som är genomförbara och grundade i litteraturen. Under momentet blir studenterna också introducerade till metoder för arbete i internationella teams och till ett akademiskt förhållningssätt, t.ex. referensteknik eller hur man undviker plagiat och fusk.

Förväntade studieresultat
Efter genomgånget moment ska den studerande kunna:

  • beskriva och analysera grunderna för strategi och strategiska perspektiv,
  • föreslå lösningar för att hantera interna och externa strategiska utmaningar och svårigheter,
  • föreslå lämpliga strategier för att hantera viktiga dilemman vad gäller till exempel innovationer, produkter, processer, organisationen, marknadsföring och affärsmodeller,
  • kritiskt reflektera över konsekvenserna av strategiska val och bedöma behov av att se över och utveckla organisatoriska förmågor och organisationens kunskapsbas,
  • förstå och kunna tillämpa ett akademiskt förhållningssätt för att undvika plagiat i akademiska arbeten.

Undervisningens uppläggning
Utöver föreläsningar och gästföreläsningar, stöds lärandet genom arbete med case och seminarier. Momentet består till stor del av självstudier, vilket innebär studier av anvisade bokkapitel, artiklar, handouts och case-material. Modulen innehåller även en betydande del grupparbete. Case-studierna genomförs i grupper med en skriftlig case-rapport och en muntlig presentation. Grupparbetet introduceras med aktiviteter som stödjer studenten i att kunna arbeta effektivt i grupper som karaktäriseras av jämställdhet, mångfald och mångkulturalitet. Under modulen blir studenterna introducerade till ett akademiskt förhållningssätt, till exempel hur plagiat och fusk undviks samt referenshantering.

Momentets examination
Examinationen består av skriftliga gruppuppgifter, en skriftlig individuell salstentamen och en individuell datorbaserad examination om plagiat och referenshantering. Närvaro vid seminarierna är obligatorisk och är därmed ett krav för att bli godkänd på kursmomentet. Godkänt betyg krävs för varje examinerande del inom kursmomentet. Se även examination för hela kursen nedan.

Moment 2. Människor - Den mänskliga sidan av organisationen , 7.5 hp
I det andra momentet läggs fokus på den mänskliga sidan av organisationen, med målet att visa betydelsen av att ta hänsyn till såväl individuella föreställningar och identitetskonstruktioner som gruppinteraktion för att på ett effektivt sätt hantera och leda en organisation. Dessutom berörs  ett antal teman som visar hur komplikationer relaterade till den mänskliga sidan av organisationer kan bidra till att forma organisatoriska processer. 
 
Förväntade studieresultat
Efter genomgånget moment ska den studerande kunna:
1) förstå hur organisatoriska processer uppstår genom ömsesidig interaktion utifrån ett socialt identitetsperspektiv. I detta ingår följande delmål:

  • förstå hur mänsklig interaktion i organisatoriska kontexter uppstår ur sociala identitetsprocesser,
  • kritiskt reflektera kring motivation, samarbete, gruppdynamik, ledarskap etc. utifrån ett socialt identitetsperspektiv,
  • använda social identitetsteori för att identifiera, analysera och lösa mänskliga problem i organisatoriska kontexter,

2) granska och utvärdera aktuella teman relaterade till mänsklig komplexiteti organisatoriska processer, inklusive:

  • kritiskt reflektera kring och tillämpa ett av dessa teman på ett verkligt organisatoriskt sammanhang.

Undervisningens uppläggning
Lärandet stöds genom föreläsningar, seminarier samt individuella och gruppuppgifter. 

Momentets examination
Examinationen består av aktivt deltagande i seminarier inklusive genomförda skriftliga grupp- och individuella uppgifter. Godkänt betyg krävs för varje del av momentet. Se även examination för hela kursen nedan.

Moment 3. Projektledning, 7.5 hp
Det tredje momentet ansluter sig till den nuvarande trenden av "projektifiering" som sker inom både företag och offentliga organisationer. Det övergripande syftet med momentet är att skapa en förståelse för utmaningarna som följer av att arbeta med och i projekt. För att uppnå detta syfte tar momentet sin utgångspunkt i metoder och processer som traditionellt förknippas med projektledning, men fokus är konsekvenserna av temporalitet för mänskligt beteende (ex. ledarskap, gruppdynamik, organisatoriska rutiner). Momentets första del syftar till att skapa en gemensam grundförståelse för vad ett projekt är samt ett urval av vanliga metoder som används för att planera, kontrollera och styra projekt. Viss uppmärksamhet ges även projektets roll i den omkringliggande organisationen. I momentets andra del använder vi insikterna från den första delen för att på djupet utforska konsekvenserna av att jobba med och i projekt. Syftet är att förbereda studenten för de utmaningar som följer av att arbeta i projekt.

Förväntade studieresultat
Efter genomgånget moment ska den studerande kunna:

  • förklara och diskutera projektets natur utifrån ett organisatoriskt kontext
  • förklara och applicera ett urval av vanligt använda metoder för projektledning
  • analysera och diskutera utmaningar och möjligheter associerade med att arbeta i en temporär kontext, från ett individuellt och organisatoriskt perspektiv

Undervisningens uppläggning
Lärandet i momentets första del stöds av föreläsningar. Den första delen examineras dels via skriftlig tentamen, dels via en gruppuppgift. Lärandet för momentets andra del, vilken relaterar till beteendemässiga konsekvenser av att arbeta i en temporär miljö, ges genom föreläsningar, litteraturseminarier och workshops. Denna del examineras via korta individuella reflektionspapper på litteraturen, aktivt deltagande i litteraturseminarier och workshop, samt skriftlig tentamen. Gruppuppgiften består av att applicera traditionell projektledningsmetodik i planeringen av ett eget valt projekt. Projektet skall adressera en i samhället existerande utmaning och ha potential att vara av större betydelse.

Momentets examination
Examinationen består av seminarium, skriftliga gruppuppgifter och skriftliga individuella uppgifter samt en skriftlig individuell salstentamen. För godkänt på momentet  krävs att varje uppgift har godkänts.

Moment 4. Strategiskt arbete - planering och processer, 7.5 hp
Ledare måste kunna utforma de framtida strategierna för sitt/sina företag och verksamhetsområden. Den omgivande miljön och möjligheterna lär förändras över tid men strategiska planer är viktiga verktyg för att hjälpa den strategiske ledaren att förstå och hantera dynamiken i omgivningen och verksamheten.
 
I detta moment deltar studenterna i en verklig strategisk process i ett företag eller annan verksamhet vilken kräver att de agerar utifrån den kunskap de tillägnat sig under tidigare och innevarande termin. Studenterna genomför analyser av och utarbetar ett strategiskt utvecklingsprogram för ett affärs- och/eller verksamhetsområde, företag eller organisation.

Förväntade studieresultat
Efter genomgånget moment ska den studerande kunna:

  • uppvisa analytiska och integrerande färdigheter genom att lösa avancerade uppgifter inom strategisk verksamhetsutveckling,
  • tillämpa inhämtad kunskap och förståelse från detta moment såväl som tidigare kurser för att, inom given tidsram, utforma ett strategiskt utvecklingsprogram som följer etiska principer,
  • kritiskt reflektera över individens och gruppens förmåga att arbeta effektivt med externa organisationer,
  • muntligt och skriftligt presentera de analyser, idéer och strategiska program som utvecklats för intressenter,
  • utvärdera sin kompetens och sitt behov av kompetensutveckling för att kunna arbeta med strategisk ledning,

Undervisningens uppläggning
I detta moment stöds lärandet genom arbete med ett "verkligt fall". Detta innebär att studenterna arbetar i grupp som konsultteam med utveckling av ett strategiskt program för en existerande verksamhet, ett företag eller organisation.Grupperna arbetar självständigt men i dialog med representanter från verksamheterna. Studenterna får regelbunden handledning från lärare och via workshops, seminarier och föreläsare.
 
Momentets examination
Examinationen består av fyra delar; 1) en skriftlig gruppuppgift; 2) en muntlig presentation inför de deltagande organisationerna; 3) en skriftlig individuell hemtenta; samt 4) aktivt deltagande i och bidrag till möten i arbetet med affärsplanen och aktivt deltagande i obligatoriska seminarier. Varje delexamination ska vara godkänd för att erhålla betyget godkänt på momentet. Se även examination för hela kursen nedan.

Förväntade studieresultat

Se respektive moment.

Behörighetskrav

90 hp varav 75hp företagsekonomi varav kandidatnivå 15 hp eller motsvarande. Godkänt på minst 52,5 hp varav 7,5 hp på kandidatnivå. 
Det krävs att studenten har en bredd i ämnet och inte enbart hp inom en av inriktningarna (dvs. ledarskap, marknadsföring, redovisning, finansiering). Företagsekonomi C 15 hp.
 
Gymnasium: Engelska B/6*

Undervisningens upplägg

Se respktive moment.

Examination

Se även ovan under respektive moment.
 
Följande betygssystem används:
Väl godkänd, (VG, 75 % eller mer),
Godkänd, (G, 50 % eller mer), och
Underkänd (U, mindre än 50 %).
 
Betyg på kursen utdelas när studenten har blivit godkänd på alla ingående examinationer och obligatoriska kurselement.
 
För att uppnå betyget Väl godkänd på kurser bestående av fyra lika stora moment måste studenten ha uppnått det betyget VG i minst tre av fyra kursmoment. För övriga kurser ges betyget VG när studenten uppnått minst 75% av den sammanlagda vägda poängsumman.

För student som underkänts vid ordinarie provtillfälle anordnas ett nytt provtillfälle inom ca 2 månader. Därutöver ges vanligtvis ett extra tentamenstillfälle varje läsår veckan före höstterminsstart. Därefter kan ej godkända prov fullgöras vid nästa kurstillfälle. Om formen för examination ej går att upprepa, kan annan form användas. 

En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av en kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator eller rättande lärare utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Student ska vända sig till studierektor med en sådan begäran senast 14 dagar innan nästa provtillfälle.  

Anpassningar 
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination, och som har erhållit ett beslut om rätt till stöd från samordnare för studenter med funktionsnedsättning vid Studentcentrum, ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten. 

Akademisk integritet och fusk 
Som student förväntas du agera med akademisk integritet. Det innebär att skriva och presentera inom gränserna för de akademiska regler och förväntningar som kommuniceras i universitetets regelverk och vad som i övrigt anges från ansvarig enhet. Disciplinära åtgärder kan vidtas mot student som använder otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid prov eller när en studieprestation annars ska bedömas. Regler och föreskrifter gällande produktionen av akademiska texter, och korrekt källhänvisning kommer att tillämpas på skriftliga uppgifter. Texter kan komma att kontrolleras för plagiat. I övrigt gäller Umeå universitets regelverk för utbildning på grund- och avancerad nivå.

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning.



Denna kurs överlappar hel eller delvis kurserna 2fe201, 2fe040, 2fe409, 2fe408, 2fe194, 2fe122, 2fe221 och kan därför inte kan tas med (till sitt fulla poängtal) i examen tillsammans med denna kurs.

Litteratur

Giltig från: 2024 vecka 34

Moment 1

Litteratur

Exploring strategy
Whittington Richard, Regnér Patrick, Angwin Duncan
Thirteenth Edition. : Hoboken, NJ : Pearson : [2023] : pages cm :
ISBN: 9781292428758
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (VitalSource eTextbook ISBN-13: 9781292428819)

Scientific articles (approx. 50-80 pages) available from Umeå University library's databases will be added at the start of the module.

Moment 2

Social identity processes in organizational contexts
Hogg Michael A., Terry Deborah J.
Hove : Psychology : cop. 2001 : xiv, 339 s. :
ISBN: 1-84169-007-4 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

3-4 scientific articles will be added as required reading, approx. 70 pages. In addition to the required reading for all, students will also read three articles or book chapters within one specific theme, The additional literature will comprise approx. 80-100 pages per theme. A selection of case material will also be added according to instructor's directives.

Moment 3

Litteratur

Project management : the managerial process
Larson Erik W., Gray Clifford F.
8. ed., International ed. : New York : McGraw-Hill Education : [2021] : xxii, 682 sidor :
ISBN: 9781260570434
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Scientific articles (approx. 100-200 pages) will be added at the start of the module.

Moment 4

Exploring strategy
Whittington Richard, Regnér Patrick, Angwin Duncan
Thirteenth Edition. : Hoboken, NJ : Pearson : [2023] : pages cm :
ISBN: 9781292428758
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Scientific articles (approx. 50-80 pages) will be added at the start of the module.

Referenslitteratur

Umeå School of Business, Economics and Statistics USBE. Thesis writing in Business Administration. Thesis manual. (latest edition)
USBE Företagsekonomi :
https://www.umu.se/en/student/usbe/thesis-and-degree-project-work/

Business ethics : managing corporate citizenship and sustainability in the age of globalization.
Crane Andrew, Matten Dirk, Glozer Sarah, Spence Laura J.
Fifth edition : Oxford : Oxford University Press : 2019 : xxiv, 608 pages :
ISBN: 9780198810070
Se Umeå UB:s söktjänst

Additional individual literature focusing on specific topics may be needed to be able to complete module assignments.