Kursen handlar om fysiska robotar som används i tillämpningar med nära interaktion mellan robotar och människor. Fokus ligger på designöverväganden, utformning av mjukvara, och utvärdering av sådana tillämpningar.
Kursen är indelad i ett teoretiskt moment (Moment 1: Teori, 4 hp) och ett praktiskt moment (Moment 2: Praktik, 3.5 hp). Det teoretiska momentet tar upp aktuella frågeställningar, etablerad praxis, och använda metoder för att designa, konstruera, och utvärdera system av samverkande robotar och människor, och ger viss praktisk övning i att tillämpa denna kunskap. Exempel på begrepp som normalt tas upp i detta moment är autonomi, user-centered design, embodiment, anthropomorphism, emotions, design patterns, proxemics, deictic gestures, och natural language processing.
Det praktiska momentet löper parallellt med det teoretiska, och består i huvudsak av projektarbeten i grupp. Teorier, metoder och tekniker från det teoretiska momentet tillämpas för att designa och utveckla program för robotar som samverkar med människor. Praktiskt arbete med kritisk utvärdering av sådana robotar ingår även.