Huvudområden och successiv fördjupning:
Arbetsterapi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: För denna kurs ges endast betyget G Godkänd eller U Underkänd
Ansvarig institution: Avdelningen för arbetsterapi
Beslutad av: Programrådet för arbetsterapeut-, fysioterapeut-, och idrottsfysiologprogrammen, 2019-11-13
Reviderad av: Programrådet för arbetsterapeut-, fysioterapeut-, och idrottsfysiologprogrammen, 2020-09-11
Innehåll
Det övergripande syftet med kursen är att studenten ska förvärva grundläggande kunskaper inom människans anatomi och fysiologi med tillhörande medicinsk terminologi. I kursen studeras och tillämpas funktionell anatomi i form av arbetsterapeutisk funktionsundersökning samt aktivitetsanalys med fokus på funktionell anatomi. Därutöver studeras biomekanik och grundläggande ergonomi i vardagsaktiviteter.
Förväntade studieresultat
Med medicinsk terminologi övergripande redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar
Redogöra för begrepp inom basal neuroanatomi och beskriva dess organisation och funktioner med fokus på högre kortikala funktioner
Namnge, förklara och tillämpa centrala begrepp inom cirkulations- och respirationsfysiologi
Med korrekt terminologi namnge och förklara neuromuskuloskeletala och rörelserelaterade funktioner
Visa och tillämpa kunskaper och praktiska färdigheter inom funktionell anatomi och biomekanik relaterat till vardagsaktiviteter
Behörighetskrav
Genomgångna kurser motsvarande termin 1 inom arbetsterapeutprogrammet, enligt utbildningsplan.
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, filmer, laborationer och genom praktisk tillämpning.
Examination
Flera olika examinationsformer kommer att användas inom kursen: FSR 1 och 2 prövas genom ett individuellt skriftligt prov. FSR 3 prövas genom deltagande i obligatoriska laborationer. FSR 4 och 5 prövas genom individuell muntlig examination och praktiskt prov. FSR 5 prövas också genom att utföra rörelseanalys och skriftligt redogöra för denna.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
Alla obligatoriska moment utgör bedömningsunderlag för betyg på kursen. Bedömningskriterier anges i kursens uppgiftsbeskrivningar. På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). Betyget utgör en sammanfattande bedömning och sätts först när samtliga obligatoriska moment är genomförda och bedömda.
I de fall prov eller obligatoriska moment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan annan rimligt proportionell uppgift anges. Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem. Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie tillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.
Student som har underkänts två gånger har rätt att hos programrådet begära annan examinator. I övrigt hänvisas till utbildningsplanen för programmet.
Examinator kan besluta att komplettering är möjlig för att nå godkänt resultat och ska anpassas individuellt utifrån det/ de mål som inte uppnåtts. Komplettering ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet, men före nästa examinationstillfälle.
Om examinator beslutat att komplettering är möjlig har studenten rätt att välja komplettering eller att istället göra ett omprov för att uppnå ett godkänt resultat.
I det fall kursen har upphört att gälla eller kursplanen genomgått större förändringar ska prov/förnyat prov som baseras på samma kursplan som ordinarie tentamen garanteras under 2 år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.
Tillgodoräknande Student har rätt att få prövat om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. För närmare information se Högskoleförordningen samt http://www.student.umu.se/examen/tillgodoraknanden. Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskola. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
Övriga föreskrifter
Studierna ska bedrivas på lika villkor i enlighet med Umeå universitets styrdokument för genus och likabehandling (www.umu.se). För student som bryter mot Umeå universitets plagiatpolicy, vidtas åtgärder enligt Högskoleförordningen 10 kap.
Litteratur
Giltig från:
2021 vecka 1
Fysiologi och anatomi : den levande människan Ruthman Edström Mia, Fasting Ulla, Hougaard Jørgen 1. uppl. : Stockholm : Norstedts : 2009 : 559 s. : Omslagsbild ISBN: 978-91-1-302279-6 Obligatorisk Se bibliotekskatalogen Album
Sundelöf Andersson Sofia En ergonomisk handbok i det dagliga vårdarbetet 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 56 s. : ISBN: 978-91-44-04792-8 Obligatorisk Se bibliotekskatalogen Album
Referenslitteratur
Pocket atlas of human anatomy : based on the international nomenclature Feneis Heinz, Kaiser Hans E., Spitzer Gerhard Uppsala : Scientia ;a Stuttgart :b Thieme ;a Chicago :b Year book medical publ. : 1976 : vi, [2], 472 s. : ISBN: 91-85342-05-X (Scientia) Se bibliotekskatalogen Album
Eng Marcus Muskler : anatomi och funktion 1. uppl. : Stockholm : SISU idrottsböcker : 2012 : 104 s. : ISBN: 978-91-86323-43-1 (spiralh) Se bibliotekskatalogen Album
Netters anatomi : lära med färger Hansen John T., Netter Frank H. Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2018] : 367 sidor : ISBN: 9789144093222 Se bibliotekskatalogen Album