"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Matematik 1 för lärande och undervisning för förskoleklass och grundskolans årskurs 1-6, 15 hp

Engelskt namn: Mathematics 1 for Education and Teaching for Early Years Classes and Grades 1-6

Denna kursplan gäller: 2022-08-22 och tillsvidare

Kurskod: 6MN054

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

Beslutad av: Tekniska-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2021-07-01

Reviderad av: Tekniska-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2022-08-30

Innehåll

Kursen behandlar matematisk ämnesteori, ämnesdidaktik och -metodik, med fokus på arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-6, utgående från grundskolans uppdrag och styrdokument samt relevant forskning och beprövad erfarenhet. Här ingår såväl övergripande förhållningssätt och organisering av undervisning som specifika aktiviteter och praktiker.  

Under kursen belyses olika typer av lärmiljöer och diskuteras hur dessa påverkar elevers matematikutveckling.  

Det centrala matematiska innehåll som behandlas är grundläggande- och fördjupad taluppfattning, mönster och algebra samt problemlösning.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs förväntas studenten, utifrån styrdokument, relevant forskning och beprövad erfarenhet, kunna:
 
Kunskap och förståelse 

  • redogöra för hur matematisk identitet konstrueras, samt undervisningens påverkan på denna,   
  • redogöra för varierade arbetssätt som möjliggör matematiska utmaningar för alla elever,  
  • redogöra för elevers kunskapsutveckling beträffande taluppfattning och algebra, 
  • redogöra för de matematiska förmågor som beskrivs i kursplanens syftesdel,
  • redogöra för och använda grundläggande matematiska begrepp, symboler och metoder med relevans för undervisningen, 
  • lösa matematiska uppgifter kopplat till det centrala innehåll som bearbetas i kursen,

Färdighet och förmåga 

  • tolka och omsätta styrdokumentens mål inom ämnesområdet,
  • planera genomföra, utvärdera och utveckla matematikundervisning som skapar förutsättningar för alla elever att lära och utvecklas,  
  • följa, värdera och utmana elevers matematiska resonemang,

Värderingsförmåga och förhållningssätt 

  • värdera och reflektera över olika lärmiljöers påverkan på elevers matematikutveckling,   
  • reflektera över lärarens roll i att skapa en lärmiljö som gör matematiken tillgänglig för alla elever, 
  • kritiskt granska det egna förhållningssättet till matematikundervisning,  
  • diskutera hur undervisning i problemlösning inverkar på elevers lärande i matematik.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet och Matematik 2a eller 2b eller 2c

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs via lärplattformar som t.ex. Canvas och dels via kursträffar online. Undervisningen bygger i betydande omfattning på de studerandes aktiva medverkan, individuellt och i grupp, vilket kräver obligatorisk närvaro vid seminarier, tillämpningsövningar och redovisningar. Studenten ansvarar för att genomföra didaktiska uppdrag med elever.

Examination

Kursens förväntade studiereslutat examineras i enlighet med nedanstående föreskrifter. 

Kursen examineras genom följande prov:

  • individuell skriftlig salstentamen,
  • tre individuella skriftliga inlämningsuppgifter,
  • muntlig examination genom aktivt deltagande vid seminarier och tillämpningsövningar.

Den skriftliga salstentamen och tre individuella skriftliga inlämningsuppgifter bedöms med något av resultaten väl godkänt (VG), godkänt (G) och underkänt (U). Kursens övriga prov bedöms med något av resultaten godkänt (G) eller underkänt (U). 

Betyg på kursen beslutas först när kursens samtliga prov är genomförda. För betyget godkänt (G) krävs att samtliga prov bedömts med minst resultatet godkänt (G). För betyget väl godkänt (VG) krävs därutöver även att den skriftliga salstentamen samt två (2) av de skriftliga uppgifterna bedömts med resultatet väl godkänt (VG). Om någotdera av proven bedömts med resultatet underkänt (U), sätts slutbetyget underkänt (U) på kursen under förutsättning att studenten genomfört en prestation på kursens samtliga prov. 

Student som erhållit godkänt resultat på ett prov får ej genomgå förnyat prov. 

Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.

För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas förnyat provtillfälle i enlighet med Umeå universitets Regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå.  (FS 1.1-2368-18) Det första omprovet erbjuds senast två månader efter ordinarie provtillfälle. Undantaget de fall då ordinarie prov äger rum i maj eller juni månad, då erbjuds istället ett första omprovstillfälle inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Dessutom erbjuds ytterligare minst ett omprov inom ett år från ordinarie provtillfälle. 

I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet. 

En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (6 kap. 22 §, HF). Begäran om ny examinator ställs till prefekten vid institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik.

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen (1993:100) 6 kap. 6-8 §§ samt Umeå universitets Handläggningsordning för tillgodoräknande på grund- och avancerad nivå (FS 1.1-1230-20).

Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.



Föreskrifter vid övergångar
I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla.

Litteratur

Giltig från: 2023 vecka 40

Beckmann Sybilla
Mathematics for elementary teachers with activities
5. ed. : Upper Saddle River : Pearson : 2017. : 1 volume :
ISBN: 9780134392790
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar

Matematik med dynamiskt mindset : hur du frigör dina elevers potential
Boaler Jo, Sjöwall Trodden Katarina
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & kultur : [2017] : 334 sidor :
ISBN: 978-91-27-81790-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar

Häggblom Lisen
Med matematiska förmågor som kompass
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 252 s. :
ISBN: 9789144084381
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar.

5 undervisningspraktiker i matematik : för att planera och leda rika matematiska diskussioner : med handledning för fortbildning
Smith Margret Schwan, Stein Mary Kay
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2014 : 160 s. :
ISBN: 9789127138582
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Tal och tanke : matematikundervisning från förskoleklass till årskurs 3
Solem Ida Heiberg, Alseth Bjørnar, Nordberg Gunnar
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 392 s. :
ISBN: 978-91-44-06846-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar.

Tillkommer diverse artiklar som tillhandahålles genom institutionen samt skolverksmaterial som fås genom länkar eller pdf:ar
Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik : 2017 :
Obligatorisk

Referenslitteratur

Tal och Tanke 2 - Matematikundervisning från årskurs 4 till 6
Heiberg Solem Ida, Alseth Bjørnar, Nordberg Gunnar
Studentlitteratur AB : 2019 : 482 sidor :
ISBN: 9789144124070
Se Umeå UB:s söktjänst

Problemlösning som utgångspunkt : matematikundervisning i förskoleklass
Palmér Hanna, van Bommel Jorryt
Andra upplagan : Stockholm : Liber : 2019 : 125 sidor :
ISBN: 9789147128822
Se Umeå UB:s söktjänst

Rika matematiska problem : inspiration till variation
Hagland Kerstin, Hedrén Rolf, Taflin Eva
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 236 s. :
ISBN: 91-47-05150-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Larsson Maria
32 rika problem i matematik
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2007 : 71, [1] s. :
ISBN: 9789147019113
Se Umeå UB:s söktjänst