Matematik 2 för lärande och undervisning för grundskolans årskurs 4-6 15 hp
Om kursen
Kursen behandlar matematisk ämnesteori, ämnesdidaktik och -metodik, med fokus på arbete i grundskolans årskurs 4-6 utgående från grundskolans uppdrag och styrdokument samt relevant forskning och beprövad erfarenhet. Här ingår såväl övergripande förhållningssätt och organisering av undervisning som specifika aktiviteter och praktiker.
Det centrala matematiska innehållet är geometri, sannolikhet, statistik, kombinatorik samt programmering. Genomgående kopplas innehållet till kursplanens förmågemål.
Vidare behandlas uppföljning och bedömning av elevers matematiklärande som grund för fortsatt lärande och för att utforma undervisning utifrån alla elevers erfarenheter och behov. Som en del i detta läggs särskilt fokus vid inkluderande arbetssätt och kunskaper kring hur matematiken kan göras tillgänglig, för att förebygga matematiksvårigheter och anpassningar för elever i behov av särskilt stöd.