I kurs- och ämnesplaner i matematik beskrivs att elever ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att använda digitala verktyg för att bland annat undersöka problemställningar, konstruera grafer och fördjupa sina kunskaper i matematik. Vi ser även en fortsatt utveckling av 1-1-satsningar (en dator/läsplatta per elever) samt programvaror och resurser på Internet som avser att stödja lärandet i matematikklassrummet. Detta tillsammans anger förutsättningarna för att använda digitala verktyg för undervisning och lärande i matematik.
Kursen syftar till att öka lärares förståelse för, och förmåga att använda digital teknik i matematikundervisningen. Kursen behandlar frågor som: Hur kan de förmågor som framhålls i kursplanerna i matematik adresseras i ett klassrum där digital teknik används? Hur påverkas matematikklassrummets didaktiska kontrakt och sociomatematiska normer av den digitala teknikens närvaro? Hur förändras svårighetsgrad och bedömningsgrunder för problemlösning när olika digitala verktyg används? Hur skapas en didaktisk design där eleven använder IT till stöd för problemlösning och utveckling av matematisk förståelse? Kursen fokuserar matematik på högstadiet och gymnasiet.