Hoppa direkt till innehållet

Information till studenter och medarbetare med anledning av covid-19 (Uppdaterad: 20 januari 2021)

printicon

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Medicinsk rätt (Juristprogrammet)

Du är antagen till kursen Medicinsk rätt 15 hp, men innan kursstart är det några saker du måste göra. Här får du veta vad du måste göra, hur och när. Du kan även läsa lite mer om kursen, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi. Vi ses i september!

Så här börjar du

  • 2. Registrera dig på kursen

    När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. För den här kursen ska du själv registrera dig på Studentwebben innan kursstart. Webbregistreringen öppnar den 26 augusti och funktionen kommer att vara öppen till och med den 4 september.

    För att du ska kunna registrera dig på kursen krävs det att du är antagen till kursen och att du har aktiverat ditt Umu-id. 

    På webbplatsen www.student.umu.se/registrering finns en manual som beskriver hur registreringen går till.

    Kursintroduktionen äger rum tisdag den 3 september kl. 09.15 i sal S309, Samhällsvetarhuset. Vid det tillfället kommer jag kursens materiella innehåll och pedagogiska upplägg att presenteras. Ni kommer också att få information om kurslitteraturen, kravet på obligatorisk närvaro vid seminarierna, processpelet, arbetet med uppsatsen, betygsgränser, med mera. 

    Under kursen kommer ni att möta både yrkesverksam vårdpersonal och forskare vid såväl Umeå universitet som andra universitet - även dessa kommer att presenteras vid kursintroduktionen. Efter introduktionen, som tar cirka en timme, ges kursens första föreläsning. 

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    Tisdag 3 september

    Tid: Kl 9.15

    Plats: S309

    Fäll ihop

Om kursen

  • Kursens upplägg

    Kursens första vecka (v. 36) innehåller endast föreläsningar, som syftar till att ge studenterna grundläggande kunskap om det omfattande regelverket på hälso- och sjukvårdens område, rättsliga och etiska principer, hantering och värdering av rättskällorna inom området, med mera. Efter den första veckan har ni obligatoriska seminarier och föreläsningar inom olika specialreglerade områden, dvs då sker en fördjupning utifrån den första ”basveckan”. Ett nytt inslag i kursen är ett obligatoriskt processpel som rör lagen om psykiatrisk tvångsvård (LPT). Processpelet leds av två externa lärare (en jurist och en psykiatriker) och det äger rum måndag den 16 september kl. 9-15. Förutom föreläsningar, processpel och seminarier ingår det i kursen att skriva en uppsats inom området medicinsk rätt. Skrivperioden är planerad till 2,5 vecka. Kursen avslutas (v. 44) med uppsatsseminarium som innehåller delarna opponering, sidoopponering samt försvar. En ändring jämfört med kursen som gick HT18 är att det inte är någon skriftlig salstentamen, utan det material som ligger till grund för kursbetyget utgörs endast av uppsatsen. Under författandet av uppsatsen kommer ni att erbjudas ett handledningstillfälle. Vidtagna ändringar jämfört med kursen HT18 – till exempel att lägga till ett processpel, att erbjuda handledning samt inte ha en salstentamen - är gjorde bland annat mot bakgrund av de förslag till förbättringar som framkom i kursutvärderingen från HT18.   

    Ett schema kommer att vara klart senast måndag den 5 augusti 2019. Kurssidan i Cambro kommer ni att få tillgång till cirka en vecka före kursstart.  

    Om ni har några frågor är ni varmt välkomna att kontakta mig. Min epost är ulrika.sanden@umu.se och mitt telefonnummer 090-786 50 50.  

    Kursadministratör är Emma Lind och hennes e-post är emma.lind@umu.se. Emma ansvarar främst för registrering på kursen samt resultatrapportering vid kursens slut.

    Ännu en gång, välkommen till kursen!

     

    Vänliga hälsningar

    Ulrika Sandén (kursansvarig) 

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Med anledning av Covid-19. Vi ställer inte in. Vi ställer om.

    Så kul att du sökt till oss, och vi ser framemot att ses! Det är annorlunda tider och vi är mitt i en pandemi där vi håller avstånd och visar hänsyn till varandra. Det är fortfarande så att utbildningar som hålls på campus kan komma att påverkas på olika sätt. Till exempel kan vissa delar av undervisningen ske på distans, så att vi inte samlas alla på campus samtidigt.

    Bästa stället att hålla sig uppdaterad om vad som händer och hur dina studier kan komma att påverkas är på Studentwebben. Där hittar du också råd, tips och verktyg för studier och samarbete på distans. Sidorna uppdateras löpande, så fort det kommer nya regler eller rekommendationer.

    Förändringar på grund av Covid-19

    Fäll ihop
  • Välkommen ny student på Umeå universitet

    Det du behöver tänka på innan du börjar, samlat på ett och samma ställe på webben. Kommer jag trivas? Kommer jag hitta någonstans att bo? Få nya vänner? Vi kanske inte kan ge dig alla svar, men visar dig var du hittar information. Välkommen!

    Ny student på Umeå universitet

    Fäll ihop
  • Introduktionsföreläsningar – ny på universitetet

    Har du inte pluggat hos oss tidigare så kan det vara mycket att hålla reda på. Välkommen till våra digitala introduktionsföreläsningar 13-15 januari, så guidar vi dig genom studiestarten. Vad vill du veta mer om?

    • Ny på universitetet – så funkar det
    • Varför finns studentkåren?
    • Studera med funktionsnedsättning
    • IT-tjänster för studenter
    • Akademiskt skrivande och studieteknik
    • Din hälsa under studietiden
    • Prestera och vara – hur hittar jag balans
    Fäll ihop
  • Aktivera ditt Umu-id!

    Som student kommer du att behöva ett Umu-id (ditt användarkonto) för att till exempel

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor och uppgifter och se dina studieresultat
    • komma åt din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets trådlösa nätverk.

    Om du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Jag vill veta mer om Umu-id och hur jag aktiverar det.

    Det här funkar ju inte. Hjälp!

    Om du får problem att aktivera ditt konto eller logga in vänder du dig till Servicedesk. Där hittar du svar på vanliga frågor, manualer och kan ställa frågor.

    Fäll ihop
  • Skaffa Umu-kort

    När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som

    • passerkort
    • lånekort för universitetsbiblioteket
    • kopierings- och utskriftskort.

    Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det. Så här gör du för att ansöka om ditt Umu-kort.

    Fäll ihop
  • Välkomstmässa

    Save the date! Digital välkomstmässa – ett perfekt tillfälle för dig att få koll på vad universitetet och Umeå kan erbjuda.

    Mässan startar kl 12 med en rejäl kick-off på huvudscenen. Därefter tar mässan vid. Där i vimlet kan du läsa om de utställande organisationerna och besöka mässmontrar virtuellt. Under tiden kommer det att finns representanter från organisationerna på plats i den virtuella värld mässan befinner sig i.

    När: Fredag 29 januari 2021
    Tid: Klockan 12.00 - 16:00

    Här håller du koll på Välkomstmässan. På sajten hittar du även studentföreningar, kårknutna föreningar och externa ideella föreningar. Föreningar som verkar i Umeå och på campus. Webben är ny och växer från vecka till vecka.

    Fäll ihop
  • Mottagningen

    Studielivet är mycket mer än bara studier! Studentkårerna arrangerar till studiestarten en mottagning för att välkomna alla nya studenter på Umeå universitet.

    Du som väljer att vara med får vänner för livet, känna hur studentlivet fungerar och lära dig studentikosa ord och sånger. För visst vill du också få ut det mesta av din studietid i Umeå du med?

    När: Mottagningen börjar den 13 januari och slutar den 29 januari. 

    Här håller du koll på och går med i mottagningen

    Fäll ihop
  • Gå med i en studentkår

    Studentkårerna arbetar för att du ska ha inflytande över dina studier och din studiesituation. De hjälper till att knyta ihop studietiden med näringslivet för din framtida karriär och om du skulle uppleva problem med din utbildning, kan du få hjälp. Ta chansen att vara med och bestämma.

    Det är inte bara dina rättigheter kårerna bevakar. Som medlem i en studentkår är du också med och formar organisationen. Ska kåren driva pubar, caféer, gym? Kanske ordna bio, konserter eller föreläsningar?

    Det är inte längre obligatoriskt att vara medlem i en studentkår, men det finns som du ser fortfarande många fina anledningar att vara med.

    På Umeå universitet har vi tre studentkårer

    Här hittar du svar på några vanliga frågor om vad som är grejen med kåren.

     

    Fäll ihop
  • Om något krånglar finns Infocenter

    Mitt på campus Umeå i huset Universum (ja, det heter så) ligger Infocenter – den plats du alltid kan vända dig till för att få svar, hjälp och vägledning. Här hittar du allt du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student i en, kanske, ny stad. Här får du till exempel hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Infocenter kan svara på de flesta frågor, och har de inte ett svar direkt så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Med anledning av Covid-19 är det viktigt att vi inte är för många personer i lokalen samtidigt. Därför vill vi helst att du i första hand mejlar, ringer eller chattar med oss.

    Infocenter ger svar, hjälp och vägledning

    Fäll ihop

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)