Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Medicinsk rätt

Du är antagen till kursen Medicinsk rätt 15 hp, men innan kursstart är det några saker du måste göra. Här får du veta vad du måste göra, hur och när. Du kan även läsa lite mer om kursen, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi. Vi ses i höst!

Så här börjar du

  • 2. Registrera dig på kursen

    När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. För den här kursen ska du själv registrera dig på Studentwebben innan kursstart. Webbregistreringen öppnar den 24 augusti och funktionen kommer att vara öppen till och med den 1 september.

    För att du ska kunna registrera dig på kursen krävs det att du är antagen till kursen och att du har aktiverat ditt Umu-id. Umeå universitet erbjuder alla studenter ett användarkonto i samband med antagningen och mer information hittar du nedan, under rubriken: "Ny vid Umeå universitet".

    På webbplatsen www.student.umu.se/registrering finns en manual som beskriver hur registreringen går till.

    Kursintroduktionen äger rum tisdag den 1 september kl. 09.15. 

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    Tisdag den 1 september

    Tid: 09.15

    Plats: Meddelas senare

    Fäll ihop

Om kursen

  • Kursens upplägg

    Välkommen till hösten kurs i Medicinsk rätt

    Kursintroduktionen och registrering äger rum tisdag den 1 september kl. 09.15 i sal S506. Vid det tillfället kommer jag att presentera kursens materiella innehåll och pedagogiska upplägg. Jag kommer även att informera om kurslitteraturen, kravet på obligatorisk närvaro vid seminarierna, arbetet med uppsatsen, betygsgränser, med mera. Under kursen kommer ni att möta både yrkesverksam vårdpersonal och forskare vid såväl Umeå universitet som andra universitet - även dessa kommer att presenteras vid kursintroduktionen. Efter introduktionen, som tar cirka en timme, ges kursens första föreläsning. 

    Kursen inleds med föreläsningar som syftar till att ge studenterna grundläggande kunskap om det omfattande regelverket på hälso- och sjukvårdens område, rättsliga och etiska principer, hantering och värdering av rättskällorna inom området, med mera. Efter den inledande delen utgörs undervisningen främst av obligatoriska seminarier.

    Förutom föreläsningar och seminarier ingår det i kursen att skriva en uppsats inom området medicinsk rätt. Skrivperioden är planerad till två veckor (v. 42-43) och under den perioden är det ingen annan undervisning. Kursen avslutas (v. 44) med uppsatsseminarium som innehåller delarna opponering, sidoopponering samt försvar. Det är ingen skriftlig tentamen på kursen. Det material som ligger till grund för kursbetyget utgörs således av uppsatsen. Under författandet av uppsatsen kommer ni att erbjudas ett handledningstillfälle.

    Ett schema kommer att vara klart senast måndag den 3 augusti 2020. Kurssidan i Cambro kommer ni att få tillgång till cirka en vecka före kursstart. Utgångspunkten är att all undervisning sker på Campus. Rådande epidemi (Covid-19) kan dock innebära att undervisning kan komma att ske digitalt. Omständigheter som t.ex. antalet studenter på kursen, tillgång till lokaler som garanterar fysisk distansering och möjlighet för gästlärare att resa till Umeå kan komma att påverka huruvida undervisningen sker på Campus eller digitalt.

    Om ni har några frågor är ni varmt välkomna att kontakta mig. Min epost är ulrika.sanden@umu.se och mitt telefonnummer 090-786 50 50.  

    Kursadministratör är Emma Lind och hennes e-post är emma.lind@umu.se. Emma ansvarar främst för registrering på kursen samt resultatrapportering vid kursens slut.

    Ännu en gång, välkommen till kursen!

    Vänliga hälsningar

    Ulrika Sandén (kursansvarig) 

     

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Studier och covid-19

    Kul att du valt Umeå universitet, vi ser verkligen framemot att ses! Från och med den 30 september är de flesta tidigare covid-åtgärder helt slopade – välkommen tillbaka till campus! Helt som normalt blir det dock inte direkt, till exempel kan vissa utbildningsmoment fortfarande vara digitala och det är viktigt att fortsätta tänka på avståndet ett tag till.

    På Studentwebben finns sammanfattning av saker att tänka på om Studier och covid-19

    Fäll ihop
  • Välkommen ny student på Umeå universitet

    Det du behöver tänka på innan du börjar, samlat på ett och samma ställe på webben, både för dig som studerar på campus eller för dig som läser helt på distans. Kommer jag trivas? Kommer jag hitta någonstans att bo? Få nya vänner? Vi kanske inte kan ge dig alla svar, men visar dig var du hittar information. Välkommen!

    Ny student på Umeå universitet

    Fäll ihop
  • Aktivera ditt Umu-id

    Som student kommer du att behöva ett Umu-id (ditt användarkonto) för att till exempel

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor och uppgifter och se dina studieresultat
    • komma åt din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets trådlösa nätverk.

    När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Mer om Umu-id och hur jag aktiverar det.

    Det här funkar ju inte. Hjälp!

    Om du får problem att aktivera ditt Umu-id eller att logga in vänder du dig till Servicedesk. Där hittar du svar på vanliga frågor, manualer och kan ställa frågor och få hjälp.

    Fäll ihop
  • Skaffa Umu-kort

    När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som

    • passerkort
    • lånekort för universitetsbiblioteket
    • kopierings- och utskriftskort.

    Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det. Så här gör du för att ansöka om ditt Umu-kort.

    Fäll ihop
  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    Som student har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365 under din studietid. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster som kan underlätta din studietid och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.

    Läs om Office 365 och hur du installera det till din dator.

    Fäll ihop
  • Gå med i en studentkår

    Studentkårerna arbetar för att du ska ha inflytande över dina studier och din studiesituation. De hjälper till att knyta ihop studietiden med näringslivet för din framtida karriär och om du skulle uppleva problem med din utbildning, kan du få hjälp. Ta chansen att vara med och bestämma.

    Det är inte bara dina rättigheter kårerna bevakar. Som medlem i en studentkår är du också med och formar organisationen. Ska kåren driva pubar, caféer, gym? Kanske ordna bio, konserter eller föreläsningar?

    Det är inte längre obligatoriskt att vara medlem i en studentkår, men det finns som du ser fortfarande många fina anledningar att vara med.

    På Umeå universitet har vi tre studentkårer

    Här hittar du svar på några vanliga frågor om vad som är grejen med kåren.

     

    Fäll ihop
  • Om något krånglar finns Infocenter

    Mitt på campus Umeå i huset Universum (ja, det heter så) ligger Infocenter – den plats du alltid kan vända dig till för att få svar, hjälp och vägledning. Här hittar du allt du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student i en, kanske, ny stad. Här får du till exempel hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Infocenter kan svara på de flesta frågor, och har de inte ett svar direkt så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Med anledning av Covid-19 är det viktigt att vi inte är för många personer i lokalen samtidigt. Därför ber vi dig att i första hand mejla, ringa eller chatta med oss.

    Infocenter ger svar, hjälp och vägledning

    Fäll ihop

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)