Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Medicinteknisk säkerhet och riskhantering

Du är antagen till Medicinteknisk säkerhet och riskhantering, men innan du kan börja måste du göra några saker innan kursstart. Här får du veta vad du måste göra hur och när. Du kan även läsa lite mer om kursen, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi. Vi ses!

Så här börjar du

  • 1. Tacka ja eller nej

    Om du har blivit antagen och vill ha din plats, eller vill stå kvar som reserv, behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet. Men om du inte längre är intresserad av din plats är det bra att du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud på Studentwebben (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.

    Fäll ihop
  • 2. Registrera dig på kursen

    När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv registrera dig i Portalen innan kursstart. Det kan du göra från och med torsdag den 26 november till och med fredag den 3 december.

    Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till oss innan sista dag för registrering.

    Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt (läkarintyg krävs).

    För att kunna registrera dig på kursen måste du först aktivera ditt Umu-id.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id.
    Jag har ett aktiverat Umu-id och vill registrera mig.
    Jag har ett aktiverat Umu-id men glömt mitt lösenord.

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    2021-12-03

    Tid: 10:15

    Plats: Aortan, By 3B, Målpunkt H13, NUS

    Fäll ihop

Om kursen

  • Programmets/kursens upplägg

    Observera att kursuppropet är obligatoriskt, det är mycket viktigt att meddela kursansvarig om man inte kan närvara vid kursuppropet.

    Kursupplägg

    För att säkerställa hög patient- och användarsäkerhet omgärdas medicinteknisk utrustning av en speciell lagstiftning. Dagens medicintekniska produkter är också ofta kopplade till sjukhusens datorjournalsystem, något som gör att de sammantagna systemen i många fall blir svåra att överblicka och kontrollera.

    Den här kursen ger dig kunskap om hur medicinteknisk utrustning och elförsörjning skall utformas för att säkerställa att säkerhetskrav för patient och sjukhuspersonal uppfylls. Kursen tar risker och hantering av dessa rörande medicinteknisk utrustning inom områdena el-, gas- och strålsäkerhet, samt ger en inblick i säkerhetsproblematiken kring medicintekniska informationsdatasystem och mjukvaruutveckling. Vidare ges en praktisk introduktion i medicinteknisk riskhantering. I kursen ingår förutom föreläsningar ett obligatoriskt mindre projektarbete samt en laborationsdel som utförs i grupp.

    Kursen omfattar två moment:
    1. Teori, 3 hp
    2. Projekt och laboration, 1 hp

    Moment 1: Teoridel 3 hp
    Momentet examineras med skriftlig tentamina. Betyget på momentet bedöms med Underkänd (U), Godkänd (3), Icke utan beröm godkänd (4) eller Med beröm godkänd (5).

    Moment 2: Projekt och laboration 1 hp.
    Momentet examineras med skriftlig laborationsrapport samt muntlig presentation. Betyget på momentet bedöms med Underkänd (U) eller Godkänd (G).

    Fäll ihop
  • Övrig information 1

    All kommunikation med studenterna under kursen sker via Canvas.

    När du registrerat dig på kursen (se ovan),  får du tillgång till kursens information på Canvas.

    Det är viktigt att du tar del av den informationen, använder du inte ditt universitetsepostkonto är det viktigt att du ordnar vidaresändning till annan epostadress.

    Kursen du ska läsa ges av Institutionen för Strålningsvetenskaper.

    Kursansvarig
    Nina Sundström (nina.sundstrom@regionvasterbotten.se), Radiation Sciences/Biomedical Engineering.

    Fäll ihop
  • Övrig information 2

    Kurslitteratur

    Safety of Electromedical Devices, av Norbert Leitgeb, Springer Verlag GmbH, ISBN 978-3-211-99682-9, 2010.

    Boken finns fritt tillgänglig som e-bok via medicinska biblioteket för alla kursdeltagare.

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Som student behöver du ett Umu-id (ditt användarkonto). Ditt Umu-id använder du för att till exempel

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor och uppgifter och se dina studieresultat
    • komma åt din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets trådlösa nätverk.

    När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Så här aktiverar jag mitt Umu-id.

    Det här funkar ju inte. Hjälp!

    Om du får problem att att logga in eller aktivera ditt Umu-id så kontakta IT-supporten Servicedesk där du kan ställa frågor och få hjälp.

    Fäll ihop
  • Skaffa Umu-kort

    När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som

    • passerkort
    • lånekort för universitetsbiblioteket
    • kopierings- och utskriftskort.

    Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det.

    Ansök om Umu-kort.

    Fäll ihop
  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    Under din studietid har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster. Allt för att underlätta studierna och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.

    Office 365 och hur jag installerar det.

    Fäll ihop
  • Digitala studiestartsföreläsningar 23–26 augusti

    Det kan vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala studiestartsföreläsningar 23–26 augusti, så guidar vi dig genom studiestarten. Vad vill du veta mer om? 

    • Ny på universitetet – en överblick
    • Varför finns studentkåren?
    • IT-tjänster för studenter
    • Studera med funktionsnedsättning
    • Hjälp för att söka, skriva och studera
    • Akademiskt skrivande och studieteknik
    • Din hälsa under studietiden
    • Om existentiell hälsa, mening och balans
    Fäll ihop
  • Om något krånglar finns Infocenter

    Infocenter hjälper dig med det du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student. Här kan du till exempel få hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare. Infocenter håller till i huset Universum, mitt på Campus Umeå. 

    Hitta till Infocenter på Campus Umeå.

    Infocenter – ger svar, hjälp och vägledning.

    Fäll ihop

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)