TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN
Du är antagen till Medicinteknisk säkerhet och riskhantering, men innan du kan börja måste du göra några saker innan kursstart. Här får du veta vad du måste göra hur och när. Du kan även läsa lite mer om kursen, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi. Vi ses!
När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv registrera dig i Portalen innan kursstart. Det kan du göra från och med torsdag den 26 november till och med fredag den 3 december.
Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till oss innan sista dag för registrering.
Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt (läkarintyg krävs).
För att kunna registrera dig på kursen måste du först aktivera ditt Umu-id.
Jag vill aktivera mitt Umu-id.
Jag har ett aktiverat Umu-id och vill registrera mig.
Jag har ett aktiverat Umu-id men glömt mitt lösenord.
Observera att kursuppropet är obligatoriskt, det är mycket viktigt att meddela kursansvarig om man inte kan närvara vid kursuppropet.
Kursupplägg
För att säkerställa hög patient- och användarsäkerhet omgärdas medicinteknisk utrustning av en speciell lagstiftning. Dagens medicintekniska produkter är också ofta kopplade till sjukhusens datorjournalsystem, något som gör att de sammantagna systemen i många fall blir svåra att överblicka och kontrollera.
Den här kursen ger dig kunskap om hur medicinteknisk utrustning och elförsörjning skall utformas för att säkerställa att säkerhetskrav för patient och sjukhuspersonal uppfylls. Kursen tar risker och hantering av dessa rörande medicinteknisk utrustning inom områdena el-, gas- och strålsäkerhet, samt ger en inblick i säkerhetsproblematiken kring medicintekniska informationsdatasystem och mjukvaruutveckling. Vidare ges en praktisk introduktion i medicinteknisk riskhantering. I kursen ingår förutom föreläsningar ett obligatoriskt mindre projektarbete samt en laborationsdel som utförs i grupp.
Kursen omfattar två moment:
1. Teori, 3 hp
2. Projekt och laboration, 1 hp
Moment 1: Teoridel 3 hp
Momentet examineras med skriftlig tentamina. Betyget på momentet bedöms med Underkänd (U), Godkänd (3), Icke utan beröm godkänd (4) eller Med beröm godkänd (5).
Moment 2: Projekt och laboration 1 hp.
Momentet examineras med skriftlig laborationsrapport samt muntlig presentation. Betyget på momentet bedöms med Underkänd (U) eller Godkänd (G).
All kommunikation med studenterna under kursen sker via Canvas.
När du registrerat dig på kursen (se ovan), får du tillgång till kursens information på Canvas.
Det är viktigt att du tar del av den informationen, använder du inte ditt universitetsepostkonto är det viktigt att du ordnar vidaresändning till annan epostadress.
Kursen du ska läsa ges av Institutionen för Strålningsvetenskaper.
Kursansvarig
Nina Sundström (nina.sundstrom@regionvasterbotten.se), Radiation Sciences/Biomedical Engineering.
Kurslitteratur
Safety of Electromedical Devices, av Norbert Leitgeb, Springer Verlag GmbH, ISBN 978-3-211-99682-9, 2010.
Boken finns fritt tillgänglig som e-bok via medicinska biblioteket för alla kursdeltagare.
Fäll ihopAktivera ditt Umu-id
Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Umu-id kommer du behöva när du ska:
• registrera dig på kurser
• lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
• kolla din studentmejl
• skaffa Umu-kort
• använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.
Jag vill aktivera mitt Umu-id.
Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.
Fäll ihopBeställ ditt Umu-kort
När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Jag ansöker om Umu-kortet på en gång
Fäll ihopSe på digitala studiestartsföreläsningar
Om du inte har pluggat hos oss tidigare kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 22-25 augusti då vi guidar dig genom studiestarten. Tittar gör du var du vill, föreläsningarna ges i Zoom. Vad vill du veta mer om?
Läs mer om varje föreläsning via länken.
Fäll ihop
Sök stöd vid funktionsnedsättning
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.
Fäll ihopFråga Infocenter om det krånglar
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.
Hitta till Infocenter (Mazemap)
Fäll ihop