Vill du fördjupa dina kunskaper om mobbning och kränkande handlingar bland barn och unga, i samtida lärmiljöer? I den här kursen fokuseras detta utifrån flera vetenskapliga perspektiv – och i relation till professionellt arbete med likabehandling i förskola och skola. Du får möjlighet till att problematisera förekomsten av, förklaringsmodeller till och konsekvenser av mobbning och kränkande handlingar på individuell och samhällelig nivå. Innehållet i kursen handlar också om strategier för att främja likabehandling, samt för att upptäcka, förebygga och åtgärda mobbning och kränkande handlingar. Vidare studeras aktuell lagstiftning och gällande styrdokument för förskola och skola.
I kursen formuleras mobbning och kränkande handlingar som socialt konstruerade fenomen vilka analyseras och problematiseras utifrån makt-, socialkonstruktivistiskt- genus- och individualpsykologiskt perspektiv. Därtill beaktas aspekter som främjar förmågan till att kritiskt, professionellt och självständigt bedöma och hantera de komplexa företeelser, frågeställningar och situationer som är relaterade till mobbning och kränkande handlingar.