"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Museologi B: Pedagogik, utställning och representation, 30 hp

Engelskt namn: Museology B: Pedagogy, Exhibitions and Representation

Denna kursplan gäller: 2023-01-16 till 2024-01-14 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 1MU062

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Museologi: Grundnivå, innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen

Betygsskala: Tregradig skala

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2018-10-03

Reviderad av: Prefekten för Institutionen för kultur- och medievetenskaper, 2022-08-23

Innehåll

Kursen omfattar studier med betoning på museets publika roll. Ett särskilt fokus läggs på museets kommunikativa funktion och anspråk avseende pedagogik, program och utställningsverksamhet. Ett viktigt kursinslag är studenternas arbete med att själv konkretisera och forma gångbara utställningskoncept, med stöd av övningar, studiebesök och branschkontakt. Kursen avslutas med en B-uppsats, utifrån fritt valt museologiskt tema.
Kursen kan läsas som fristående kurs eller som termin 2 på Branschutbildningen för museer och kulturarv.

I kursen ingår följande moduler:

Modul 1. Kommunikation i teori och praktik (6 hp)
Communication in theory and practice
Modulen behandlar teoretiska perspektiv på kommunikation, såsom retorik och socialsemiotik. Litteraturstudier och seminarier varvas med praktiska övningar där teorier och metoder omsätts i praktiken med hjälp av digitala metoder och genom branschkontakt.

Modul 2. Utställningsanalys (5 hp)
Exhibition analysis
Modulen ägnas åt teoretiska och praktiska aspekter på utställningsmediets representativa aspekter, såsom form och innehåll. Modulen består av litteraturstudier, studiebesök och tillämpande övningar där utställningsberättelser granskas. Under modulen genomförs en exkursion i syfte att besöka museer och analysera utställningar.

Modul 3. Besökarperspektiv (4 hp)
Visitor perspectives
Modulen ägnas åt teoretiska och praktiska aspekter av mötet mellan museum och besökare i utställningar, pedagogiska program och event. Modulen innefattar inslag av branschkontakt och fördjupning i museipedagogikens roll och utmaningar. Modulen består av litteraturstudier, seminarier och tillämpande övningar.

Modul 4. Utställningskoncept (7,5)
Exhibition concept
Modulen ägnas åt teoretiska och praktiska aspekter av utställningsmediets form och innehåll. Modulen innehåller övningar under handledning där utställningskoncept utarbetas och visualiseras i grupparbeten. Modulen avslutas genom presentation och diskussion utifrån ett framarbetat utställningskoncept.

Modul 5: B-uppsats (7,5 hp)
Degree Essay
Genom en begränsad vetenskaplig uppsats övas här metodik, formalia och disposition. Stor vikt läggs på det strukturella upplägget av uppsatsen: att frågeställningar och hypoteser besvaras i den löpande texten, att uppsatsen sammanfattas och att källor notbeläggs på ett korrekt vis. Modulen avslutas med examinerande uppsatsseminarier där studenten, genom korsvis granskning, opponerar på en vetenskaplig text. Ämnet för uppsatsarbetet väljs av den studerande men måste godkännas av handledaren.

Förväntade studieresultat

Modul 1. Kommunikation i teori och praktik (6 hp)
För godkänd kurs ska den studerande avseende kunskap och förståelse 

  • kunna använda kommunikationsteori med hjälp av digitala metoder 

För godkänd kurs ska den studerande avseende färdighet och förmåga 

  • kunna uppvisa förmåga att tillämpa teoretiska begrepp och modeller i analyser av publik verksamhet i museer

För godkänd kurs ska den studerande avseende värderingsförmåga och förhållningssätt 

  • visa förmåga att diskutera och reflektera kring utmaningar som rör museernas publika uppdrag.

Modul 2. Utställningsanalys (5 hp)
För godkänd kurs ska den studerande avseende kunskap och förståelse 

  • ha grundläggande kunskaper om textproduktion i utställningssammanhang

För godkänd kurs ska den studerande avseende färdighet och förmåga 

  • kunna redogöra för gestaltningens och kommunikationens betydelse för utställningen som medium
  • kunna genomföra och presentera en analys av en utställning, vilket ska innefatta teoretisk och metodologisk reflektion om relationen mellan form och innehåll

För godkänd kurs ska den studerande avseende värderingsförmåga och förhållningssätt 

  • självständigt kunna analysera utställningen som medium ur olika perspektiv, samt teoretiskt kunna granska och tolka museiutställningar

Modul 3: Besökarperspektiv (4 hp)
För godkänd kurs ska den studerande avseende kunskap och förståelse 

  • kunna redogöra för centrala begrepp inom musealt riktad publik verksamhet och kunna tillämpa dessa kunskaper på konkreta exempel 

För godkänd kurs ska den studerande avseende färdighet och förmåga 

  • vara förtrogen med innebörder om det demokratiska museet och uppvisa förmåga att relatera detta till representation och museipedagogik 

För godkänd kurs ska den studerande avseende värderingsförmåga och förhållningssätt 

  • vara förtrogen med museipedagogiska perspektiv och begrepp samt med det publika museets förutsättningar

Modul 4: Utställningskoncept (7,5)
För godkänd kurs ska den studerande avseende kunskap och förståelse 

  • uppvisa kunskap om att utveckla och färdigställa ett utställningskoncept genom manus och modell.

För godkänd kurs ska den studerande avseende färdighet och förmåga 

  • ha grundläggande kunskaper om tillämpad utställnings- och textproduktion i utställningssammanhang 

För godkänd kurs ska den studerande avseende värderingsförmåga och förhållningssätt 

  • känna till teoretiska aspekter av utställningsproduktion och utställningsrelaterad textframställning

Modul 5: B-uppsats (7,5 hp)
För godkänd kurs ska den studerande avseende kunskap och förståelse

  • självständigt kunna utföra skriftliga analyser och tolkningar i en uppsats
  • självständigt kunna använda teorier och metoder nödvändiga för den egna uppsatsenFör godkänd kurs ska den studerande avseende färdighet och förmåga
  • självständigt formulera ett museologiskt forskningsproblem samt samla och bearbeta eget forskningsmaterial till en vetenskaplig uppsats

För godkänd kurs ska den studerande avseende värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt granska en annan uppsats

Behörighetskrav

Univ: Museologi A: Museer, samhälle och kulturarv 30 hp eller motsvarande. Minst 22,5 hp ska vara avklarade.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bestå av föreläsningar, gruppövningar, självstudier, handledning och studiebesök. I de fall närvaro vid föreläsningar och övningar är obligatoriska, det vill säga av examinerande karaktär, anges detta särskilt i schemat.

Studenten har rätt till handledning enbart under den tidsperiod som uppsatsmodulen omfattar.

För den som är registrerad på kurs och har en funktionsnedsättning finns resurser för särskilt stöd. Kontakta Studentcentrum för mer information.

Examination

Modul 1: Kommunikation i teori och praktik (6 hp)
Examinationen sker fortlöpande genom obligatoriska seminarier, övningar och hemtentamen. Den sista examinerande uppgiftens inlämningsdatum gäller som examinationsdatum. Betygsskalan för obligatoriska seminarier och övningar är Underkänd (U) och Godkänd (G). Betygsskalan för hemtentamen är Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG). För att erhålla betyget Godkänd på hela modulen krävs betyget Godkänd på alla obligatoriska seminarier och övningar samt på individuell hemtentamen. För att erhålla betyget Väl godkänd på modulen krävs betyget Godkänd på alla obligatoriska seminarier och övningar samt Väl godkänd på individuell hemtentamen.
 
Modul 2. Utställningsanalys (5 hp)
Examinationen sker fortlöpande genom obligatoriska seminarier, övningar och hemtentamen. Den sista examinerande uppgiftens inlämningsdatum gäller som examinationsdatum. Betygsskalan för obligatoriska seminarier och övningar är Underkänd (U) och Godkänd (G). Betygsskalan för hemtentamen är Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG). För att erhålla betyget Godkänd på hela modulen krävs betyget Godkänd på alla obligatoriska seminarier och övningar samt på individuell hemtentamen. För att erhålla betyget Väl godkänd på modulen krävs betyget Godkänd på alla obligatoriska seminarier och övningar samt Väl godkänd på individuell hemtentamen.
 
Modul 3: Besökarperspektiv (4 hp)
Examinationen sker fortlöpande genom obligatoriska seminarier, övningar och hemtentamen. Den sista examinerande uppgiftens inlämningsdatum gäller som examinationsdatum. Betygsskalan för obligatoriska seminarier och övningar är Underkänd (U) och Godkänd (G). Betygsskalan för hemtentamen är Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG). För att erhålla betyget Godkänd på hela modulen krävs betyget Godkänd på alla obligatoriska seminarier och övningar samt på individuell hemtentamen. För att erhålla betyget Väl godkänd på modulen krävs betyget Godkänd på alla obligatoriska seminarier och övningar samt Väl godkänd på individuell hemtentamen.
 
Modul 4: Utställningskoncept (7,5)
Examinationen sker fortlöpande genom obligatoriska seminarier, övningar och hemtentamen. Den sista examinerande uppgiftens inlämningsdatum gäller som examinationsdatum. Betygsskalan för obligatoriska seminarier och övningar är Underkänd (U) och Godkänd (G). Betygsskalan för hemtentamen är Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG). För att erhålla betyget Godkänd på hela modulen krävs betyget Godkänd på alla obligatoriska seminarier och övningar samt på individuell hemtentamen. För att erhålla betyget Väl godkänd på modulen krävs betyget Godkänd på alla obligatoriska seminarier och övningar samt Väl godkänd på individuell hemtentamen.
 
Modul 5: B-uppsats (7,5 hp)
Modulen examineras genom en individuell uppsats. Uppsatsen ventileras vid obligatoriskt seminarium. Obligatoriskt är även att opponera på en uppsats. Betygsskalan för seminariet och opponeringen är Underkänd (U) och Godkänd (G). För att erhålla betyget Väl godkänd på modulen krävs betyget Godkänd på seminariet och opponeringen samt Väl godkänd på individuell uppsats.
 
För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas vid behov ytterligare ett provtillfälle senast två månader efter det ordinarie provtillfället (tre månader efter provtillfället om det ordinarie provtillfället är i maj eller juni), samt ett uppsamlingsprovtillfälle inom ett år från det ordinarie provtillfället. Den som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för högre betyg. 
 
En student som inte helt uppfyller målen för en examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan, efter beslut av examinator, ges möjlighet till komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är ej tillåtet.  
 
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten. 
 
För att bli godkänd på kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska delmoment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att studenten fått detta betyg på minst tre moduler och minst 15 hp.

Studerande som registrerats på en kurs och har registrerade poäng i Ladok på kursen har rätt att examineras på kursen och dess delmoment upp till två år efter första registreringsdatum. En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för kursen, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om byte av examinator ställs till studierektor vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper.

Tillgodoräknande  
Den student som önskar tillgodogöra utbildning som inhämtats vid annan institution eller annan högskola (svensk/utländsk) skall göra detta i den ordning som beskrivs i beslutet Tillgodoräknandeordning vid Umeå universitet (Dnr. 545-3317-02). 
 
Ansökan om tillgodoräknande ska göras skriftligt. I ansökan ska anges vilken modul eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.

Övriga föreskrifter

I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med en annan kurs med likartat innehåll, t.ex. 1MU001 Museologi B 30 hp. Vid osäkerhet bör den studerande rådfråga studierektor vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper.



Kursen ersätter den tidigare kursen 1MU001 Museologi B 30 hp och kan inte tas med i examen tillsammans med denna.

Litteratur

Giltig från: 2023 vecka 3

För alla kursmomenten gäller att kurslitteraturen kan komma att ändras/aktualiseras vid behov, dock senast två månader före kursens start

Modul 1. Kommunikation i teori och praktik (6 hp)

Eksvärd Elaine
Snacka snyggt : den stora boken om modern retorik
Pocketutgåva : Stockholm : Norstedts : 2018 : 287 sidor :
ISBN: 9789113087306
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kress Gunther R.
Multimodality : a social semiotic approach to contemporary communication
London : Routledge : 2010 [dvs 2009] : 212 s. :
ISBN: 978-0-415-32060-3 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Reading images : the grammar of visual design
Kress Gunther R., Van Leeuwen Theo
Third edition. : London : Routledge : 2021 : 291 pages :
ISBN: 9780415672566
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Renberg Bo
Retorikanalys : en introduktion
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 136 s. :
Omslagsbild
ISBN: 9789144040073
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar enligt lärares anvisning kan tillkomma.

Modul 2. Utställningsanalys (5 hp)

Bredda mångfalden [Eletronisk resurs] : en handbok om människor med funktionsnedsättning i museernas arbete
Chafik Diana, Wermeling Erika
Johanneshov : HandikappHistoriska Föreningen : 2015 : 82 s. :
Fritt tillgänglig via Upplandsmuseets webbplats
Obligatorisk

Det bekönade museet : genusperspektiv i museologi och museiverksamhet
Aronsson Inga-Lill, Meurling Birgitta
Uppsala : Uppsala universitet : 2005 : 265 s. :
ISBN: 91-631-5547-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: "Hela historien? Tjugo frågor till en utställning", Ahlsén, Maria, Berg, Johanna, Berg s. 173-192 Tillhandahålls av institutionen

Ekokritik och museipedagogik i skuggan av antropocen
Nordbäck Carola, Rotbain Avigail
Statens museer för världskultur : 2022 : 399 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:miun:diva-44653
ISBN: 9789198664522
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Genusförbart : inspiration, erfarenheter och metoder för mångfald i museiarbete
Hauptman Katherine, Odebäck Näversköld Kerstin
Lund : Nordic Academic Press : 2014 : 176 s. :
ISBN: 9789187675058
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar.

Älskade museum. : svenska kulturhistoriska museer som kulturskapare och samhällsbyggare
Hyltén-Cavallius Charlotte, Svanberg Fredrik
Nordic Academic Press : 2017 :
Omslagsbild
ISBN: 9789188168450
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar

Laskar Pia
Den outställda sexualiteten : Liten praktika för museers förändringsarbete
Stockholm : Statens historiska museer : 2019 : 125 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-174289
Obligatorisk

Serrell Beverly.
Exhibit labels : an interpretive approach
2. ed. : Maryland : Rowman & Littlefield : 2015 : XI, 363 S. :
Inhaltsverzeichnis
ISBN: 9781442249028
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar

Referenslitteratur

Media innovations and design in cultural institutions
Stuedahl Dagny, Vestergaard Vitus
Göteborg : Nordicom : [2018] : 121 sidor :
ISBN: 9789187957925
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: http://www.nordicom.gu.se/sites/default/files/publikationer-hela-pdf/media_innovations_and_design_in_cultural_institutions.pdf Valda delar.

Artiklar enligt lärares anvisning kan tillkomma.

Modul 3: Besökarperspektiv (4 hp)

Learning from museums
Falk John H., Dierking Lynn D.
Second edition. : Lanham : Rowman & Littlefield : [2018] : xii, 281 pages :
ISBN: 9781442275980
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Ljung Berit
Museipedagogik och erfarande
Stockholm : Pedagogiska institutionen, Stockholms universitet : 2009 : 210 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-28755
ISBN: 978-91-7155-911-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar.

Museums in a time of Migration : Rethinking museums' roles, representations, collections, and collaborations
Bevelander Pieter, Johansson Christina
Nordic Academic Press : 2018 :
Omslagsbild
ISBN: 9789188661043
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar enligt lärares anvisning kan tillkomma.

Referenslitteratur

Bredda mångfalden [Eletronisk resurs] : en handbok om människor med funktionsnedsättning i museernas arbete
Chafik Diana, Wermeling Erika
Johanneshov : HandikappHistoriska Föreningen : 2015 : 82 s. :
Fritt tillgänglig via Upplandsmuseets webbplats
Läsanvisning: https://hhf.se/projekt-fokus/740-2/

van Mensch Peter
Characteristics of exhibitions
Museum Aktuell : 2003 :
Läsanvisning: Tillhandahålls via institutionen.

Artiklar enligt lärares anvisning kan tillkomma.

Modul 4: Utställningskoncept (7,5)

Genusförbart : inspiration, erfarenheter och metoder för mångfald i museiarbete
Hauptman Katherine, Odebäck Näversköld Kerstin
Lund : Nordic Academic Press : 2014 : 176 s. :
ISBN: 9789187675058
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar.

ICOM Code of Ethics
Paris: ICOM : 2018 :
https://icom.museum/wp-content/uploads/2018/07/ICOM-code-En-web.pdf
Obligatorisk

ICOM Statutes
Paris: ICOM : 2018 :
https://icom.museum/wp-content/uploads/2018/07/2017_ICOM_Statutes_EN.pdf
Obligatorisk

Ekokritik och museipedagogik i skuggan av antropocen
Nordbäck Carola, Rotbain Avigail
Statens museer för världskultur : 2022 : 399 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:miun:diva-44653
ISBN: 9789198664522
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Museums and silent objects : designing effective exhibitions
Monti Francesca, Keene Suzanne
Routledge, London : 2013 :
https://www.taylorfrancis.com/books/mono/10.4324/9781315596501/museums-silent-objects-designing-effective-exhibitions-francesca-monti-suzanne-keene
Obligatorisk

Serrell Beverly.
Exhibit labels : an interpretive approach
2. ed. : Maryland : Rowman & Littlefield : 2015 : XI, 363 S. :
Inhaltsverzeichnis
ISBN: 9781442249028
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar.

Referenslitteratur

Föremålens hemliga liv : kön och genus i Vasamuseets samlingar
Forssberg Anna Maria, Norrhem Svante
Stockholm : Vasamuseet : [2021] : 203 sidor :
ISBN: 9789198599121
Se Umeå UB:s söktjänst

Modul 5: B-uppsats (7,5 hp)

Lathund för uppsatsskrivare i ämnet museologi
Institutionen för kultur- och medievetenskaper :
Obligatorisk

Samuelsson Anna
I naturens teater : kultur- och miljösociologiska analyser av naturhistoriska utställningar och filmer
Uppsala : Uppsala universitet : 2008 : 376 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:uu:diva-9336
ISBN: 9789150620283
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: http://uu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A172709&dswid=-168

Artiklar enligt lärares anvisning kan tillkomma. Litteraturen till respektive uppsats söks i första hand av enskild student, men kan även kompletteras i samråd med handledaren.

Referenslitteratur

Schött Kristina
Studentens skrivhandbok
3. [bearb.] uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 185 s. :
ISBN: 9789147114085
Se Umeå UB:s söktjänst