Musik 2 30 hp

Om kursen
Vill du bli musiklärare?
Denna kurs är den andra av en serie kurser för musikämnet inom lärarutbildningen. Samtliga kurser utgår från en ämnesdidaktisk grundsyn i relation till innehållet, med fokus på ämneskunskaper som krävs för att arbeta som musiklärare.
Kursen ges på halvfart distans och som kurs i lärarutbildningen samt fristående kurs på helfart campus med start hösttterminen.
Kursupplägg
Kursen erbjuds i två olika format:
- Halvfart på distans med start under höstterminen,
- Helfart på campus , som en del av Ämneslärarprogrammet - gymnasieskolan, samt som fristående kurs.
Undervisningen sker i form av föreläsningar, workshops, litteraturseminarier, grupparbete, samt handledning och genomförs dels digitalt, dels på campus.
Delkurser
Metodik i instrumentala färdigheter 1 (5 hp)
Delkursen innehåller metodikstudier i sång och ackompanjemangsspel, gitarr, bas, trummor, PA-teknik, kör och ensemble (med fokus på samspel, genrekännedom, improvisation). Studierna inkluderar även perspektiv på musik med fokus på sociala relationer, konflikthantering och ledarskap, samt musikämnets organisation, styrdokument samt bedömning och betygsättning. Metodikstudierna står i relation till vad som förväntas inom uppdraget som musiklärare i årskurs F-3 samt delar av 4-6.
Metodik i musikteori, arrangering och komposition (5 hp)
Delkursen innehåller metodikstudier i studier i musikteori, arrangering och komposition, musikproduktion samt digital musikteknik och AI-verktyg. Metodikstudierna står i relation till vad som förväntas inom uppdraget som musiklärare i grundskolan och gymnasiet.
Metodik i instrumentala färdigheter 2 (5hp)
Delkursen innehåller metodikstudier i sång och ackompanjemangsspel, gitarr, bas, trummor, PA-teknik, kör och ensemble (med fokus på samspel, genrekännedom, improvisation). Studierna inkluderar även perspektiv på musikundervisning med fokus på sociala relationer, konflikthantering och ledarskap, samt musikämnets organisation, styrdokument och bedömning samt betygsättning. Metodikstudierna står i relation till vad som förväntas inom uppdraget som musiklärare i årskurs 4-6 samt delar av 7-9.
Musikalisk improvisation (5 hp)
Delkursen innehåller såväl praktisk som teoretisk undervisning i musikalisk improvisation med fokus på tolkning av olika genrer. Tidigare erhållna kunskaper i arrangering, komposition och musikteori samt instrumentala färdigheter tillämpas som verktyg för improvisation. Förhållningsätt, övningsupplägg, målmedvetenhet, improvisationsretorik, samt relation medan processanalys och resultat (förverkligande av de musikaliska intentionerna) berörs i delkursen.
Metodik i instrumentala färdigheter 3 (5 hp)
Delkursen innehåller metodikstudier i huvudinstrument, kör och ensemble (med fokus på samspel och genrekännedom). Studierna inkluderar även kunskap om musikämnets organisation, styrdokument och bedömning samt betygsättning. Metodikstudierna står i relation till vad som förväntas inom uppdraget som musiklärare i årskurs 7-9 samt delar av musikkurser i gymnasiets estetiska program, musik.
Musikalisk improvisationsmetodik (5hp)
Delkursen innehåller metodikstudier i improvisation, med fokus på improvisation som verktyg i olika musikundervisningssammanhang. Metodikstudierna står i relation till vad som förväntas inom uppdraget som musiklärare i grundskolan samt delar av musikkurser i gymnasiets estetiska program, musik.
Anmäl dig
Röster om utbildningen
-
Dalmatin: Umeå-studenterna som lever rockdrömmen
Student
Nu berättar de om sin resa från soloprojekt till band.
Vanliga frågor
Vad krävs för att få betyget Väl godkänd?
Vid examination används betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För att erhålla VG på hela kursen krävs att studenten fått detta betyg på minst 2/3 av kursens teoretiska och praktiska delmoment.
Vilken teknisk utrustning krävs?
Deltagarna förväntas ha tillgång till en dator.
Kontakta oss
Ditt meddelande går till Infocenter som ser till att det hamnar hos rätt person – så att du får ett så bra och relevant svar som möjligt.