Musik 3 30 hp

Om kursen
Vill du bli musiklärare?
Detta är den tredje kursen i en serie inom musikämnet för lärarutbildningen. Kursen bygger vidare på en ämnesdidaktisk grundsyn där innehållet utformas med fokus på de musikaliska och pedagogiska kunskaper som krävs för att verka som musiklärare. Genom hela kursen integreras ämneskunskap med didaktiska perspektiv för att stärka studentens förmåga att undervisa i musik.
Kursupplägg
Kursen erbjuds i två olika format:
- Halvfart på distans med start under höstterminen, som en del av Ämneslärarprogrammet - gymnasieskolan.
- Helfart på campus med start under vårterminen, som fristående kurs.
Se kursens olika delmoment:
Huvudinriktning (5 hp)
Delkursen innehåller färdighets- och metodikbaserade studier med inriktning mot en vald huvudinriktning (främst inriktad mot individuell undervisning inom delar av gymnasiets musikkurser inom instrument, arr/komp/teori, musikproduktion). Huvudinriktningen tillämpas även i individuell och gemensam konstnärlig gestaltning. Relevanta styrdokument samt bedömning och betygsättning av tas upp i relation till vald huvudinriktning.
Musikpedagogik, musikdidaktik samt vetenskaplig teori och metod (5 hp)
Delkursen innehåller studier i musikpedagogik, musikdidaktik samt vetenskapliga teorier och metoder. Olika musikpedagogiska- och didaktiska perspektiv samt det svenska musikämnets historia berörs. Vetenskapliga teorier och metoder förklaras och tillämpas i mindre vetenskapliga undersökningar och skrivande med fokus på musikpedagogiska situationer. Relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet i relation till musikläraryrket tas upp.
Musikhistoria (3 hp)
Delkursen innehåller studier i musikhistoria, såväl utifrån klassiska som populärmusikaliska perspektiv. Delkursen inkluderar även kritisk reflektion om produktion av musikhistoria i relation till vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt hållbar utveckling
Utvecklingspsykologi, specialpedagogik och mångkulturella perspektiv i musikundervisning (2 hp)
Delkursen innehåller studier i utvecklingspsykologi samt specialpedagogiska och mångkulturella perspektiv i relation till musikundervisning. Sociala relationer, konflikthantering och ledarskap tars upp i relation till dessa perspektiv i musikundervisningen.
Musikaliskt pedagogiskt projekt 1 (5 hp)
Delkursen innehåller studier av förutsättningar för att driva ett musikaliskt pedagogiskt projekt, samt genomförandet av projektet. Projektet fokuserar på etik, värdegrund och mänskliga rättigheter, barnkonventionen, hållbar utveckling, jämställdhet/jämlikhet samt diskriminering och kränkande behandling i relation till musik och musikundervisning.
Upphovsrätt och juridik i musik (1,5 hp)
Delkursen innehåller studier i upphovsrätt och juridik i relation till musikundervisning.
Skapa musikundervisningsmaterial (2,5 hp)
Delkursen innehåller studier i att jämföra och granska undervisningsmaterial samt planera och utveckla musikundervisningsmaterial för tillämpning inom undervisning i relation till gällande styrdokument inom musikämnet.
Kropp och rörelse i musikundervisning (1 hp)
Delkursen innehåller undervisning i hur man använder sig av kropp och rörelse i musikundervisning.
Musikaliskt pedagogiskt projekt 2 (5 hp)
Delkursen innehåller studier av förutsättningar för att driva ett musikaliskt pedagogiskt projekt, samt genomförandet av projektet. Studenterna förväntas planera, genomföra, utvärdera och utveckla ett musikaliskt pedagogiskt projekt med fokus på estetik och estetisk kommunikation samt fördjupad tillämpning av digitala verktyg inom musik (AI-verktyg och digitala musikverktyg).
Denna kurs är en del av ett program
Den här kursen innehåller tillfällen som är en del av ett program på Umeå universitet. Du kan bara söka kursen om du går programmet. Information om ansökningstider och vad som gäller för dig får du från din institution.
Anmäl dig
Film om kursen
Här kan du lära dig mer om ämneslärarprogrammet.
Röster om utbildningen
-
Dalmatin: Umeå-studenterna som lever rockdrömmen
Student
Nu berättar de om sin resa från soloprojekt till band.