"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Naturprodukter och kosttillskott

Välkommen till kursen! I det här välkomstbrevet hittar du viktig information till dig som är antagen till vår programkurs Naturprodukter och kosttillskott, ht-21. Läs igenom informationen noga så får du svar på många frågor. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi. Kursansvarig är Pernilla Andersson. Studieadministratör är Nadia Ferry Yassin. Välkommen!

Så här börjar du

  • 2. Registrera dig på kursen

    Du måste registrera dig på varje kurs som du läser på universitetet. Genom att registrera dig vid varje kursstart kommer du med på kurslistor, får tillgång till kurssajter, du är försäkrad under kursens gång, dina betyg kan registreras och CSN kan se att du studerar.

    Vi använder oss av webbregistrering på kursen. Webbregistreringen är öppen en vecka före kursstart och stänger några dagar efter kursstart. Det är viktigt att du registrerar dig på kursen inom utsatt tid, annars kommer du att förlora din möjlighet att delta på kursen. Mer information om hur registreringen går till hittar du här: https://www.umu.se/student/mina-studier/sa-funkar-studentwebben/

    På antagningsbeskedet framgår det om du har blivit antagen med villkor. Du blir antagen med villkor till samtliga kurser som har behörighetskrav, uppfyller du kravet kommer studieadministratören för kursen att lyfta ditt villkor ca 1 vecka innan kursen startar, därefter kan du registrera dig via studentwebben.

    Får du problem med registreringen ska du kontakta studieadministratör för den kurs du läser (kontaktuppgifter finnas i Kursöversikt i Canvas programsajten Farmaciprogrammen). Ange alltid namn, personnummer och kursnamn i meddelandet om du skickar e-post. För denna kurs är studieadministratören Nadia Ferry Yassin (nadia.ferry@umu.se).

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    2021-08-30

    Tid: Se schema

    Plats: Se schema

    Fäll ihop

Om kursen

  • Canvas Programsajt och Kurssajt

    Vi har skapat en programsajt för samtliga farmacistudenter (Receptarieprogrammet, Apotekarprogrammet och Master i farmaci) I sajten finns mer utförlig information om de tröskelkrav som finns under utbildningen, kurslitteratur, vanliga frågor och svar och kursöversikt. I kursöversikt kan du se vilka tider som kurserna du ska läsa går och vem du ska kontakta vid frågor. Vi har även delat in programsajten i År, under Moduler hittar du tex År 1 RUT/APO, här lägger läraren upp ytterligare information som inte stöds i ett välkomstbrev. Det kan även vara meddelanden fån studievägledare om att söka kommande termins kurser via antagning.se. Du kan logga in i Canvas programsajten Farmaciprogrammen efter att du har aktiverat ditt Umu-id, och närmare kursstart kommer du också att få tillgång till kursens Canvassajt.

    Canvas kurssajt
    På kurssajten i Canvas kommer du att se en lista över kursdeltagare, hitta det självstudiematerial du behöver, som exempelvis inspelade föreläsningar, instuderingsfrågor och läsanvisningar. Där sker även vissa schemalagda examinationer och andra aktiviteter. Det mesta av kommunikationen med dina lärare och kursare har du i Canvas kurssajterna. Samtliga antagna studenter ser Canvassajterna för sina kurser senast samma dag som kursen startar, efter två dagar är kurssajten i Canvas endast tillgänglig för registrerade studenter.

    Fäll ihop
  • Anmälan till tentamen

    För anmälan till tentamen på kursen skickar du in blanketten ”Anmälan till tentamen” senast 10 dagar innan tentamensdatum till studieadministratören för kursen. Blanketten hittar du i Canvas och sajten farmaciprogrammen under Modul Tentamen. Vi använder oss inte av anmälan till tentamen via studentwebben på Receptarie/Apotekare/Master i farmaci programmen.

    Fäll ihop
  • Kurslitteratur

    Heinrick, M, Barnes, Prieto Garcia JM, Gibbons, S, Williamson, EM. Fundamentals of Pharmacognosy and Phytotherapy. Churchill Livingstone, Third Edition, 2018. ISBN 978-0-7020-70082 (kommer även att finnas elektroniskt från och med HT21)

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Umu-id kommer du behöva när du ska:
    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id.

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

    Fäll ihop
  • Beställ ditt Umu-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om Umu-kortet på en gång

    Fäll ihop
  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

    Fäll ihop
  • Fråga Infocenter om det krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

    Infocenter ger hjälp och stöd

    Fäll ihop

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)