Hoppa direkt till innehållet
printicon

Normkritisk genuspedagogik

  • Antal högskolepoäng 15 hp

Om kursen

Tänker du att likabehandling är viktigt? Vill du lära dig mer om hur du kan arbeta professionellt med detta i pedagogisk verksamhet? I den här kursen behandlas normer och föreställningar det feminina och maskulina – men också hur detta kan påverka barns och ungas situation i förskolan och skolan. Kursen innebär fördjupande studier av normkritiskt förhållningssätt och genuspedagogik. Detta behandlas i relation till förskolans och skolans uppdrag att arbeta med jämställdhet och barns och ungas rätt till likabehandling. 

Normkritik och genuspedagogik ingår både som teoretiska begrepp och som metoder för att utveckla förmågor att främja arbetet i pedagogisk yrkesverksamhet. I kursen får du också möjlighet att studeras pedagogisk verksamhet utifrån teorier om normer, makt, kön, intersektionalitet och social konstruktionism. Förhållandet mellan normer, normativa positioner och normkritik problematiseras. I kursen berörs också digital kompetens med avseende på samtida medier och hur de kan medverka i barns och ungas konstruktioner av normer, maskulinitet och femininitet. Kritiskt, självständigt och vetenskapligt förhållningssätt betonas. Sammantaget innebär kursen möjligheter till att på vetenskaplig grund utveckla professionella och pedagogiska metoder och förhållningssätt som kan främja jämställdhet och likabehandling för barn och unga i enlighet med gällande styrdokument.

Kontaktformulär

Kontaktformulär

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)

Kontaktpersoner för kursen är:
Christina Westergren, studieadministratör