Hoppa direkt till innehållet
printicon
Kursplan:

Normkritisk genuspedagogik, 15 hp

Engelskt namn: Norm Critical Gender Pedaogy

Denna kursplan gäller: 2017-08-21 och tillsvidare

Kurskod: 6PE244

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Pedagogisk yrkesverksamhet: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: För denna kurs ges betygen VG Väl godkänd, G Godkänd, U Underkänd

Beslutad av: Prefekten, 2017-06-15

Innehåll

I kursen genomförs fördjupande studier av normkritiskt förhållningssätt och genuspedagogik. Detta behandlas i relation till förskolans och skolans uppdrag att arbeta med jämställdhet och barns och ungas rätt till likabehandling. Normkritik och genuspedagogik ingår både som begrepp och som metoder för att utveckla förmågor att främja arbetet i pedagogisk yrkesverksamhet. I kursen studeras även pedagogisk verksamhet utifrån teorier om normer, makt, kön, intersektionalitet och social konstruktionism. Förhållandet mellan normer, normativa positioner och normkritik problematiseras. I kursens innehåll omfattas även samtida medier och hur de kan medverka i barns och ungas konstruktioner av normer, maskulinitet och femininitet. Kritiskt, självständigt och vetenskapligt förhållningssätt betonas. Sammantaget bereder kursens innehåll tillfälle till att på vetenskaplig grund utveckla professionella och pedagogiska metoder och förhållningssätt som kan främja jämställdhet och likabehandling för barn och unga i enlighet med gällande styrdokument.

Kursen är indelad i följande tre moment:

Moment 1: Kritiska perspektiv på normer, genus, makt och medier, 5 hp 
[Critical Perspectives on Norms, Gender Power and Media, 5 Credits]

I momentet behandlas relationen mellan normer, genus, makt och samtida medier med kritiskt och problematiserande ansats. Utifrån normkritiskt och genusvetenskapligt perspektiv analyseras samtida mediers innehåll och relateras till individens identitetsskapande. På vetenskaplig grund diskuteras också normkritik och genuspedagogik som begrepp och metoder. 

Moment 2: Normer och genus i pedagogisk praktik, 5 hp 
[Norms and Gender in Educational Practice, 5 Credits]
 
I momentet behandlas hur normkritik, genuspedagogik och intersektionellt perspektiv kan samverka och omsättas i praktiken för att främja möjligheter till praktiskt arbete med jämställdhet och barns och ungas rätt till likabehandling i förskola och skola. I momentet behandlas därtill vetenskapligt förankrade arbets- och förhållningssätt, samt hur genusmedvetet, normkritisk och förändringsinriktat  arbete kan utformas för ett pedagogiskt sammanhang som är relevant för den studerande.

Moment 3: Vetenskaplig studie och rapport, 5 hp
[Scientific Study and Report, 5 Credits]

I momentet genomförs en vetenskaplig studie som redovisas i form av en vetenskaplig rapport. Det vetenskapliga arbetet utformas med avseende på normer, genus och makt, och omfattar en specifik händelse, företeelse eller situation som är relevant för den studerandes pedagogiska yrkesverksamhet.  

Förväntade studieresultat

Moment 1: Kritiska perspektiv på normer, genus, makt och medier, 5 hp 

För godkänt moment skall den studerande kunna:
 
Kunskap och förståelse
  • visa fördjupad kunskap om centrala begrepp och teorier relevanta för det normkritiska och genusvetenskapliga området
  • uppvisa övergripande kunskap om hur normer, maktordningar, konstruktioner av genus och andra identitetsdimensioner uttrycks i medier, samt vilken betydelse detta kan ha för barns och ungas identitetsskapande 
Färdigheter och förmåga
  • identifiera och beskriva normer, sociala mönster och maktstrukturer som bidrar till att upprätthålla, alternativt utmana genus och andra maktordningar
Värderingsförmåga och förhållningssätt
  • identifiera, analysera och kritiskt reflektera över rådande normer i samtida medier, ur såväl allmänna som vetenskapliga perspektiv
  • diskutera och värdera hur normkritiskt förhållningssätt kan medverka till alternativa perspektiv på maskulinitet och femininitet, för att främja jämställdhet och likabehandling.
Moment 2: Normer och genus i pedagogisk praktik, 5 hp 

För godkänt moment skall den studerande kunna:
 
Kunskap och förståelse
  • visa god kännedom om innehåll i styrdokument och forskning som är relevant för professionellt och vetenskapligt grundat förhållningssätt till jämställdhet och barns och ungas rätt till likabehandling
  • visa god kännedom om hur normkritiska och genuspedagogiska utbildningsinsatser kan utformas och genomföras på vetenskaplig grund
Färdigheter och förmåga
  • granska relevanta styrdokument och problematisera deras betydelse för professionellt pedagogiskt arbete med jämställdhet och likabehandling
  • planera för genomförande av professionellt, vetenskapligt förankrat pedagogiskt arbete med målet att bidra till jämställdhet och barns och ungas rätt till likabehandling
Värderingsförmåga och förhållningssätt
  • visa förmåga att tillämpa sina teoretiska kunskaper om normkritiskt förhållningssätt och genuspedagogik genom att redogöra för, samt diskutera hur detta, på vetenskaplig grund kan realiseras i pedagogisk praktik
  • värdera och diskutera betydelsen av normkritiskt perspektiv och genuspedagogik i arbetet med jämställdhet och barns och ungas rätt till likabehandling i utbildningssammanhang.
Moment 3: Vetenskaplig studie och rapport, 5 hp

För godkänt moment skall den studerande kunna: 
 
Kunskap och förståelse
  • uppvisa förståelse för hur en vetenskaplig studie om normer, genus och makt i ett pedagogiskt sammanhang planeras, genomförs och rapporteras
Färdigheter och förmåga
  • identifiera, problematisera och analysera en händelse, företeelse eller situation i vilken normer, genus och makt ingår och har relevans för pedagogisk yrkesverksamhet
  • utifrån syfte och forskningsfrågor självständigt genomföra och rapportera en vetenskaplig studie som är relevant för kursens innehåll
Värderingsförmåga och förhållningssätt
  • kritiskt diskutera och värdera studiens resultat i relation till aktuell forskning inom det normkritiska och genusvetenskaplig området samt i relation till pedagogisk yrkesverksamhet
  • kritiskt och konstruktivt analysera, diskutera och värdera genomförandet och resultatet av den aktuella studien

Behörighetskrav

Lärarexamen (dvs förskollärare, grundlärare fritidshem, grundlärare 1-9, ämneslärare, yrkeslärare, speciallärare), studie- och yrkesvägledarexamen, specialpedagogexamen, eller motsvarande äldre examen i någon av dessa. Svenska och engelska för grundläggande behörighet för högskolestudier.

Undervisningens upplägg

I kursen betonas ett problem- och processorienterat arbetssätt. Undervisningen genomförs på distans, i form av litteraturstudier, seminarier och föreläsningar. Under kursen används en lärmiljö på nätet för undervisning, handledning, diskussion och distribution av kursmaterial. Utvärdering sker efter slutförd kurs.

Examination

För samtliga moment sker examination med individuella inlämningsuppgifter, samt i form av seminarier, skriftliga redovisningar och en avslutande rapportskrivning.

Betyg på hel kurs utgörs av en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.

Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera olika teoretiska och praktiska aspekter samt förmågan att kunna analysera med stöd av teoretiska begrepp.

Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Övriga föreskrifter

I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplanen genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att kursplanen har upphört att gälla eller att kursen slutat erbjudas.

Litteratur

  • Giltig från: 2019 vecka 34

    Genusvetenskapens pedagogik och didaktik
    Göteborg : Nationella sekretariatet för genusforskning : [2012] : 66 s. :
    Fritt tillgänglig via Nationella sekretariatet för genusforskning
    ISBN: 9789198080209
    Se bibliotekets söktjänst

    Ambjörnsson Fanny
    Rosa : den farliga färgen
    Stockholm : Ordfront : 2011 : 264 s. :
    ISBN: 978-91-7037-605-4
    Se bibliotekets söktjänst

    Handbok i kvalitativa metoder
    Ahrne Göran, Svensson Peter
    2. uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 275 s. :
    ISBN: 9789147112241
    Se bibliotekets söktjänst
    Läsanvisning: Kapitel 12, 13 och 14.

    Genus, medier och masskultur
    Fagerström Linda, Nilson Maria
    Malmö : Gleerup : 2008 : 171 s. :
    ISBN: 978-91-40-65209-6
    Se bibliotekets söktjänst

    Hirdman Yvonne
    Gösta och genusordningen : feministiska betraktelser
    [Ny utg.] : Stockholm : Ordfront : 2010 : 239 s. :
    ISBN: 9789174419368
    Se bibliotekets söktjänst

    Lykke Nina
    Genusforskning : en guide till feministisk teori, metodologi och skrift
    Stockholm : Liber : 2009 : 256 s. :
    ISBN: 91-47-09374-9
    Se bibliotekets söktjänst

    Milles Karin
    Jämställt språk : en handbok i att skriva och tala jämställt
    3. uppl. : Malmö : NE Nationalencyklopedin : 2016 : 121 s. :
    ISBN: 978-91-88423-03-0
    Se bibliotekets söktjänst

    Intersektionalitet : kritiska reflektioner över (o)jämlikhetens landskap
    De los Reyes Paulina, Mulinari Diana
    1. uppl. : Malmö : Liber : 2005 : 141 s. :
    ISBN: 91-47-07477-9
    Se bibliotekets söktjänst

    Forskningsmetodikens grunder : att planera, genomföra och rapportera en undersökning
    Patel Runa, Davidson Bo
    4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 149 s. :
    ISBN: 978-91-44-06868-8
    Se bibliotekets söktjänst

    Conell R.W.
    Growing up masculine : rethinking the significance of adolescence in the making of masculinities
    Ingår i:
    Irish journal of sociology.
    Dublin : Sociological Association of Ireland : 1991- : 14 : sid. 11-28 :
    http://web.b.ebscohost.com/ehost/detail/detail?sid=719ebe91-455f-49cb-9507-9c1d957f8c56%40sessionmgr115&crlhashurl=login.aspx%253fdirect%253dtrue%2526profile%253dehost%2526scope%253dsite%2526authtype%253dcrawler%2526jrnl%253d07916035%2526AN%253d19676913&hid=115&vid=0&bdata=JnNpdGU9ZWhvc3QtbGl2ZSZzY29wZT1zaXRl#db=afh&AN=19676913

    Invisible girl [Elektronisk resurs] : "ceci n´est pas une fille"
    Frånberg Gun-Marie, Hällgren Camilla, Dunkels Elza
    Umeå : Umeå University : 2012 : 281 s. :
    Fritt tillgänglig via Umeå universitetsbibliotek
    Läsanvisning: Theme IV: Gender and Contemporary Media, s 207-277

    Invisible Boy [Elektronisk resurs] : the making of contemporary masculinities
    Hällgren Camilla, Dunkels Elza, Frånberg Gun-Marie
    Umeå : Umeå universitet : 2015 : 226 :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-117911

    En rosa pedagogik : jämställdhetspedagogiska utmaningar
    Lenz Taguchi Hillevi, Bodén Linnea, Ohrlander Kajsa
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 212 s. :
    ISBN: 978-91-47-09951-1
    Se bibliotekets söktjänst

    Kalonaityté Viktorija
    Normkritisk pedagogik : för den högre utbildningen
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 169 s. :
    ISBN: 9789144084107
    Se bibliotekets söktjänst

    Berg Martin
    Netnografi : att forska om och med internet
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 171 s. :
    ISBN: 9789144096810
    Se bibliotekets söktjänst

    Att skriva en bra uppsats
    Rienecker Lotte, Stray Jørgensen Peter, Lagerhammar Ann
    Upplaga 4 : Stockholm : Liber : [2018] : 400 sidor :
    ISBN: 9789147113644
    Se bibliotekets söktjänst

    Stensmo Christer
    Vetenskapsteori och metod för lärare : en introduktion
    1. uppl. : Uppsala : Kunskapsföretaget : 2002 : 136 s. :
    ISBN: 91-89040-44-9
    Se bibliotekets söktjänst

    God forskningssed [Elektronisk resurs]
    Reviderad utgåva : Stockholm : Vetenskapsrådet : 2017 : 82 s. :
    Fritt tillgänglig via Vetenskapsrådet
    ISBN: 978-91-7307-352-3
    Se bibliotekets söktjänst

    Mediers känsla för kön : feministisk medieforskning
    Hirdman Anja, Kleberg Madeleine
    Göteborg : Nordicom : 2015 : 223 s. :
    ISBN: 978-91-87957-12-3
    Se bibliotekets söktjänst
    Läsanvisning: Finns som pdf på: http://www.nordicom.gu.se/sites/default/files/publikationer-hela-pdf/mediers_kansla_for_kon.pdf

    Normkritisk pedagogik : perspektiv, utmaningar och möjligheter
    Björkman Lotta, Bromseth Janne
    Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2019] : 358 sidor :
    ISBN: 9789144118086
    Se bibliotekets söktjänst

    Referenslitteratur

    Jobér Anna
    Social klass i skolan : det kompensatoriska uppdraget
    1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2015 : 166 s. :
    ISBN: 978-91-27-13936-7
    Se bibliotekets söktjänst

    Crenshaw Kimberlé
    Mapping the Margins: Intersectionality, Identity Politics and Violence against Women of Color
    Ingår i:
    Stanford law review.
    Stanford, Calif. : School of Law : 1948- : sid. 1241-1299 :

    Tweens konstruerar identitet online : flickors och pojkars erfarenheter av sociala medier
    Abiala Kristina, Hernwall Patrik
    Ingår i:
    Pedagogisk forskning i Sverige
    Göteborg : Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet : 1996- : 18 : sid. 10-35 :
    Ladda ner pdf

    Siibak Andra
    Constructing the Self through the Photo selection : Visual Impression Management on Social Networking Websites
    Ingår i:
    Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace [Elektronisk resurs]
    Masaryk University : 3 :
    http://www.cyberpsychology.eu/view.php?cisloclanku=2009061501&article=1

    Män och jämställdhet : betänkande
    Stockholm : Fritze : 2014 : 575 s. :
    Fritt tillgänglig via www.regeringen.se
    ISBN: 9789138240717
    Se bibliotekets söktjänst

    Valentine Gill
    Theorizing and researching intersectionality : A challenge for feminist geography
    Ingår i:
    Professional geographer
    Oxford : Blackwell : 1997- : 59 : sid. 10-21 :
    Ladda ner pdf

    Duckface/Stoneface [Elektronisk resurs]
    Statens medieråd : 2017-01-02T13:37:01+01:00 :
    https://statensmedierad.se/5.1957a5a6150001724192f3d0.html

    Siibak Andra
    Constructing masculinity on a social networking site : The case-study of visual self-presentations of young men on the profile images of SNS Rate
    Ingår i:
    Young [Elektronisk resurs]
    [Thousand Oaks, Calif.] : 2003- : 18 : sid. 403-425 :
    Ladda ner pdf

    Doing Gender
    West Candace, Zimmerman Don H
    Ingår i:
    Gender & society[Elektronisk resurs]b published in association with Sociologists for Women in Society
    Thousand Oaks, Ca : Sage : 2000- : 1 : sid. 125-151 :
    Ladda ner pdf

    Dobson Shields Amy
    The Representation of Female Friendships on Young Women’s Myspace Profiles : The All-Female World and the Feminine ‘Other’
    Ingår i:
    Youth culture and net culture
    Hershey PA : Information Science Reference : c2011. : xxviii, 441 p. : sid. 126-152 :
    Ladda ner pdf

    Förskollärarens metod och vetenskapsteori
    Löfdahl Annica, Hjalmarsson Maria, Franzén Karin
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 188 s. :
    ISBN: 9789147106585
    Se bibliotekets söktjänst

    Normkritisk pedagogik : makt, lärande och strategier för förändring
    Bromseth Janne C. H., Darj Frida
    Uppsala : Centrum för genusvetenskap : 2010 : 290 s. :
    ISBN: 978-91-978186-5-0
    Se bibliotekets söktjänst

    Etiska reflektioner i forskning med barn
    Källström Åsa, Andersson Bruck Kjerstin
    Första upplagan : Malmö : Gleerups : [2017] : 152 sidor :
    ISBN: 9789140686251
    Se bibliotekets söktjänst

    Ett antal artiklar tillkommer. Referenslitteratur väljes i samråd med kursledaren.

  • Giltig från: 2018 vecka 35

    Genusvetenskapens pedagogik och didaktik
    Göteborg : Nationella sekretariatet för genusforskning : [2012] : 66 s. :
    Fritt tillgänglig via Nationella sekretariatet för genusforskning
    ISBN: 9789198080209
    Se bibliotekets söktjänst

    Ambjörnsson Fanny
    Rosa : den farliga färgen
    Stockholm : Ordfront : 2011 : 264 s. :
    ISBN: 978-91-7037-605-4
    Se bibliotekets söktjänst

    Handbok i kvalitativa metoder
    Ahrne Göran, Svensson Peter
    2. uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 275 s. :
    ISBN: 9789147112241
    Se bibliotekets söktjänst
    Läsanvisning: Kapitel 12, 13 och 14.

    Normkritisk pedagogik : makt, lärande och strategier för förändring
    Bromseth Janne C. H., Darj Frida
    Uppsala : Centrum för genusvetenskap : 2010 : 290 s. :
    ISBN: 978-91-978186-5-0
    Se bibliotekets söktjänst

    Genus, medier och masskultur
    Fagerström Linda, Nilson Maria
    Malmö : Gleerup : 2008 : 171 s. :
    ISBN: 978-91-40-65209-6
    Se bibliotekets söktjänst

    Hirdman Yvonne
    Gösta och genusordningen : feministiska betraktelser
    Stockholm : Ordfront : 2007 : 239 s. :
    ISBN: 978-91-7037-327-5 (inb.)
    Se bibliotekets söktjänst

    Lykke Nina
    Genusforskning : en guide till feministisk teori, metodologi och skrift
    Stockholm : Liber : 2009 : 256 s. :
    ISBN: 91-47-09374-9
    Se bibliotekets söktjänst

    Milles Karin
    Jämställt språk : en handbok i att skriva och tala jämställt
    3. uppl. : Malmö : NE Nationalencyklopedin : 2016 : 121 s. :
    ISBN: 978-91-88423-03-0
    Se bibliotekets söktjänst

    Intersektionalitet : kritiska reflektioner över (o)jämlikhetens landskap
    De los Reyes Paulina, Mulinari Diana
    1. uppl. : Malmö : Liber : 2005 : 141 s. :
    ISBN: 91-47-07477-9
    Se bibliotekets söktjänst

    Forskningsmetodikens grunder : att planera, genomföra och rapportera en undersökning
    Patel Runa, Davidson Bo
    4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 149 s. :
    ISBN: 978-91-44-06868-8
    Se bibliotekets söktjänst

    Conell R.W.
    Growing up masculine : rethinking the significance of adolescence in the making of masculinities
    Ingår i:
    Irish journal of sociology.
    Dublin : Sociological Association of Ireland : 1991- : 14 : sid. 11-28 :
    http://web.b.ebscohost.com/ehost/detail/detail?sid=719ebe91-455f-49cb-9507-9c1d957f8c56%40sessionmgr115&crlhashurl=login.aspx%253fdirect%253dtrue%2526profile%253dehost%2526scope%253dsite%2526authtype%253dcrawler%2526jrnl%253d07916035%2526AN%253d19676913&hid=115&vid=0&bdata=JnNpdGU9ZWhvc3QtbGl2ZSZzY29wZT1zaXRl#db=afh&AN=19676913

    Invisible girl [Elektronisk resurs] : "ceci n´est pas une fille"
    Frånberg Gun-Marie, Hällgren Camilla, Dunkels Elza
    Umeå : Umeå University : 2012 : 281 s. :
    Fritt tillgänglig via Umeå universitetsbibliotek
    Läsanvisning: Theme IV: Gender and Contemporary Media, s 207-277

    Invisible Boy [Elektronisk resurs] : the making of contemporary masculinities
    Hällgren Camilla, Dunkels Elza, Frånberg Gun-Marie
    Umeå : Umeå universitet : 2015 : 226 :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-117911

    En rosa pedagogik : jämställdhetspedagogiska utmaningar
    Lenz Taguchi Hillevi, Bodén Linnea, Ohrlander Kajsa
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 212 s. :
    ISBN: 978-91-47-09951-1
    Se bibliotekets söktjänst

    Kalonaityté Viktorija
    Normkritisk pedagogik : för den högre utbildningen
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 169 s. :
    ISBN: 9789144084107
    Se bibliotekets söktjänst

    Berg Martin
    Netnografi : att forska om och med internet
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 171 s. :
    ISBN: 9789144096810
    Se bibliotekets söktjänst

    Förskollärarens metod och vetenskapsteori
    Löfdahl Annica, Hjalmarsson Maria, Franzén Karin
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 188 s. :
    ISBN: 9789147106585
    Se bibliotekets söktjänst

    Att skriva en bra uppsats
    Rienecker Lotte, Stray Jörgensen Peter, Hedelund Lis
    3., omarb. uppl. : Lund : Liber : 2014 : 349 s. :
    ISBN: 9789147111510
    Se bibliotekets söktjänst

    Stensmo Christer
    Vetenskapsteori och metod för lärare : en introduktion
    1. uppl. : Uppsala : Kunskapsföretaget : 2002 : 136 s. :
    ISBN: 91-89040-44-9
    Se bibliotekets söktjänst

    God forskningssed [Elektronisk resurs]
    Reviderad utgåva : Stockholm : Vetenskapsrådet : 2017 : 82 s. :
    Fritt tillgänglig via Vetenskapsrådet
    ISBN: 978-91-7307-352-3
    Se bibliotekets söktjänst

    Mediers känsla för kön : feministisk medieforskning
    Hirdman Anja, Kleberg Madeleine
    Göteborg : Nordicom : 2015 : 223 s. :
    ISBN: 978-91-87957-12-3
    Se bibliotekets söktjänst
    Läsanvisning: Finns som pdf på: http://www.nordicom.gu.se/sites/default/files/publikationer-hela-pdf/mediers_kansla_for_kon.pdf

    Referenslitteratur

    Jobér Anna
    Social klass i skolan : det kompensatoriska uppdraget
    1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2015 : 166 s. :
    ISBN: 978-91-27-13936-7
    Se bibliotekets söktjänst

    Crenshaw Kimberlé
    Mapping the Margins: Intersectionality, Identity Politics and Violence against Women of Color
    Ingår i:
    Stanford law review.
    Stanford, Calif. : School of Law : 1948- : sid. 1241-1299 :

    Tweens konstruerar identitet online : flickors och pojkars erfarenheter av sociala medier
    Abiala Kristina, Hernwall Patrik
    Ingår i:
    Pedagogisk forskning i Sverige
    Göteborg : Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet : 1996- : 18 : sid. 10-35 :
    Ladda ner pdf

    Siibak Andra
    Constructing the Self through the Photo selection : Visual Impression Management on Social Networking Websites
    Ingår i:
    Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace [Elektronisk resurs]
    Masaryk University : 3 :
    http://www.cyberpsychology.eu/view.php?cisloclanku=2009061501&article=1

    Män och jämställdhet : betänkande
    Stockholm : Fritze : 2014 : 575 s. :
    Fritt tillgänglig via www.regeringen.se
    ISBN: 9789138240717
    Se bibliotekets söktjänst

    Valentine Gill
    Theorizing and researching intersectionality : A challenge for feminist geography
    Ingår i:
    Professional geographer
    Oxford : Blackwell : 1997- : 59 : sid. 10-21 :
    Ladda ner pdf

    Duckface/Stoneface [Elektronisk resurs]
    Statens medieråd : 2017-01-02T13:37:01+01:00 :
    https://statensmedierad.se/5.1957a5a6150001724192f3d0.html

    Siibak Andra
    Constructing masculinity on a social networking site : The case-study of visual self-presentations of young men on the profile images of SNS Rate
    Ingår i:
    Young [Elektronisk resurs]
    [Thousand Oaks, Calif.] : 2003- : 18 : sid. 403-425 :
    Ladda ner pdf

    Doing Gender
    West Candace, Zimmerman Don H
    Ingår i:
    Gender & society[Elektronisk resurs]b published in association with Sociologists for Women in Society
    Thousand Oaks, Ca : Sage : 2000- : 1 : sid. 125-151 :
    Ladda ner pdf

    Dobson Shields Amy
    The Representation of Female Friendships on Young Women’s Myspace Profiles : The All-Female World and the Feminine ‘Other’
    Ingår i:
    Youth culture and net culture
    Hershey PA : Information Science Reference : c2011. : xxviii, 441 p. : sid. 126-152 :
    Ladda ner pdf

    Ett antal artiklar tillkommer. Referenslitteratur väljes i samråd med kursledaren.

  • Giltig från: 2017 vecka 24

    Genusvetenskapens pedagogik och didaktik
    Göteborg : Nationella sekretariatet för genusforskning : [2012] : 66 s. :
    Fritt tillgänglig via Nationella sekretariatet för genusforskning
    ISBN: 9789198080209
    Se bibliotekets söktjänst

    Ambjörnsson Fanny
    Rosa : den farliga färgen
    Stockholm : Ordfront : 2011 : 264 s. :
    ISBN: 978-91-7037-605-4
    Se bibliotekets söktjänst

    Handbok i kvalitativa metoder
    Ahrne Göran, Svensson Peter
    2. uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 275 s. :
    ISBN: 9789147112241
    Se bibliotekets söktjänst
    Läsanvisning: Kapitel 12, 13 och 14.

    Normkritisk pedagogik : makt, lärande och strategier för förändring
    Bromseth Janne C. H., Darj Frida
    Uppsala : Centrum för genusvetenskap : 2010 : 290 s. :
    ISBN: 978-91-978186-5-0
    Se bibliotekets söktjänst

    Genus, medier och masskultur
    Fagerström Linda, Nilson Maria
    Malmö : Gleerup : 2008 : 171 s. :
    ISBN: 978-91-40-65209-6
    Se bibliotekets söktjänst

    Hirdman Yvonne
    Gösta och genusordningen : feministiska betraktelser
    Stockholm : Ordfront : 2007 : 239 s. :
    ISBN: 978-91-7037-327-5 (inb.)
    Se bibliotekets söktjänst

    Lykke Nina
    Genusforskning : en guide till feministisk teori, metodologi och skrift
    Stockholm : Liber : 2009 : 256 s. :
    ISBN: 91-47-09374-9
    Se bibliotekets söktjänst

    Milles Karin
    Jämställt språk : en handbok i att skriva och tala jämställt : småskrift utarbetad av Språkrådet 2008
    2. uppl. : Stockholm : Norstedt : 2012 : 121 s. :
    ISBN: 978-91-1-305171-0
    Se bibliotekets söktjänst

    Intersektionalitet : kritiska reflektioner över (o)jämlikhetens landskap
    De los Reyes Paulina, Mulinari Diana
    1. uppl. : Malmö : Liber : 2005 : 141 s. :
    ISBN: 91-47-07477-9
    Se bibliotekets söktjänst

    Forskningsmetodikens grunder : att planera, genomföra och rapportera en undersökning
    Patel Runa, Davidson Bo
    4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 149 s. :
    ISBN: 978-91-44-06868-8
    Se bibliotekets söktjänst

    Conell R.W.
    Growing up masculine : rethinking the significance of adolescence in the making of masculinities
    Ingår i:
    Irish journal of sociology.
    Dublin : Sociological Association of Ireland : 1991- : 14 : sid. 11-28 :
    http://web.b.ebscohost.com/ehost/detail/detail?sid=719ebe91-455f-49cb-9507-9c1d957f8c56%40sessionmgr115&crlhashurl=login.aspx%253fdirect%253dtrue%2526profile%253dehost%2526scope%253dsite%2526authtype%253dcrawler%2526jrnl%253d07916035%2526AN%253d19676913&hid=115&vid=0&bdata=JnNpdGU9ZWhvc3QtbGl2ZSZzY29wZT1zaXRl#db=afh&AN=19676913

    Invisible girl [Elektronisk resurs] : "ceci n´est pas une fille"
    Frånberg Gun-Marie, Hällgren Camilla, Dunkels Elza
    Umeå : Umeå University : 2012 : 281 s. :
    Fritt tillgänglig via Umeå universitetsbibliotek
    Läsanvisning: Theme IV: Gender and Contemporary Media, s 207-277

    Invisible Boy [Elektronisk resurs] : the making of contemporary masculinities
    Hällgren Camilla, Dunkels Elza, Frånberg Gun-Marie
    Umeå : Umeå universitet : 2015 : 226 :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-117911

    En rosa pedagogik : jämställdhetspedagogiska utmaningar
    Lenz Taguchi Hillevi, Bodén Linnea, Ohrlander Kajsa
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 212 s. :
    ISBN: 978-91-47-09951-1
    Se bibliotekets söktjänst

    Kalonaityté Viktorija
    Normkritisk pedagogik : för den högre utbildningen
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 169 s. :
    ISBN: 9789144084107
    Se bibliotekets söktjänst

    Berg Martin
    Netnografi : att forska om och med internet
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 171 s. :
    ISBN: 9789144096810
    Se bibliotekets söktjänst

    Förskollärarens metod och vetenskapsteori
    Löfdahl Annica, Hjalmarsson Maria, Franzén Karin
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 188 s. :
    ISBN: 9789147106585
    Se bibliotekets söktjänst

    Att skriva en bra uppsats
    Rienecker Lotte, Stray Jörgensen Peter, Hedelund Lis
    3., omarb. uppl. : Lund : Liber : 2014 : 349 s. :
    ISBN: 9789147111510
    Se bibliotekets söktjänst

    Stensmo Christer
    Vetenskapsteori och metod för lärare : en introduktion
    1. uppl. : Uppsala : Kunskapsföretaget : 2002 : 136 s. :
    ISBN: 91-89040-44-9
    Se bibliotekets söktjänst

    Hermerén Göran
    God forskningssed [Elektronisk resurs]
    Stockholm : Vetenskapsrådet : 2011 : 129 s. :
    Fritt tillgänglig via Vetenskapsrådet
    ISBN: 978-91-7307-189-5
    Se bibliotekets söktjänst

    Referenslitteratur

    Jobér Anna
    Social klass i skolan : det kompensatoriska uppdraget
    1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2015 : 166 s. :
    ISBN: 978-91-27-13936-7
    Se bibliotekets söktjänst

    Crenshaw Kimberlé
    Mapping the Margins: Intersectionality, Identity Politics and Violence against Women of Color
    Ingår i:
    Stanford law review.
    Stanford, Calif. : School of Law : 1948- : sid. 1241-1299 :

    Tweens konstruerar identitet online : flickors och pojkars erfarenheter av sociala medier
    Abiala Kristina, Hernwall Patrik
    Ingår i:
    Pedagogisk forskning i Sverige
    Göteborg : Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet : 1996- : 18 : sid. 10-35 :
    Ladda ner pdf

    Siibak Andra
    Constructing the Self through the Photo selection : Visual Impression Management on Social Networking Websites
    Ingår i:
    Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace [Elektronisk resurs]
    Masaryk University : 3 :
    http://www.cyberpsychology.eu/view.php?cisloclanku=2009061501&article=1

    Män och jämställdhet : betänkande
    Stockholm : Fritze : 2014 : 575 s. :
    Fritt tillgänglig via www.regeringen.se
    ISBN: 9789138240717
    Se bibliotekets söktjänst

    Valentine Gill
    Theorizing and researching intersectionality : A challenge for feminist geography
    Ingår i:
    Professional geographer
    Oxford : Blackwell : 1997- : 59 : sid. 10-21 :
    Ladda ner pdf

    Forsman Michael
    Duckface/Stoneface
    Ingår i:
    Statens medieråd [Elektronisk resurs]
    Stockholm : Statens medieråd : 20??- :
    Ladda ner pdf

    Siibak Andra
    Constructing masculinity on a social networking site : The case-study of visual self-presentations of young men on the profile images of SNS Rate
    Ingår i:
    Young [Elektronisk resurs]
    [Thousand Oaks, Calif.] : 2003- : 18 : sid. 403-425 :
    Ladda ner pdf

    Doing Gender
    West Candace, Zimmerman Don H
    Ingår i:
    Gender & society[Elektronisk resurs]b published in association with Sociologists for Women in Society
    Thousand Oaks, Ca : Sage : 2000- : 1 : sid. 125-151 :
    Ladda ner pdf

    Dobson Shields Amy
    The Representation of Female Friendships on Young Women’s Myspace Profiles : The All-Female World and the Feminine ‘Other’
    Ingår i:
    Youth culture and net culture
    Hershey PA : Information Science Reference : c2011. : xxviii, 441 p. : sid. 126-152 :
    Ladda ner pdf

    Ett antal artiklar tillkommer. Referenslitteratur väljes i samråd med kursledaren.