Hoppa direkt till innehållet

Information till studenter och medarbetare med anledning av covid-19 (Uppdaterad: 11 maj 2021)

printicon
Kursplan:

Normkritisk pedagogik i arbetslivet, 7,5 hp

Engelskt namn: Norm-critical pedagogy in working life

Denna kursplan gäller: 2019-06-24 och tillsvidare

Kurskod: 2PE135

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Pedagogik: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: För denna kurs ges betygen VG Väl godkänd, G Godkänd, U Underkänd

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Prefekten, 2015-02-26

Reviderad av: Prefekten, 2019-06-17

Innehåll

Kursen behandlar området normkritisk pedagogik utifrån relevanta teorier och praktiker. Vidare behandlar kursen hur normkritiska idéer kan användas för att undersöka och problematisera normer och värderingar i arbetslivet. Kursen fokuserar hur normer och värderingar produceras, reproduceras och förhandlas i olika kontexter på såväl organisations-, grupp- som individnivå. Målet är att den studerande ska utveckla ett reflexivt förhållningssätt till hur normer och värderingar påverkar arbetslivet och hur normskapande processer kan synliggöras och utmanas i företags och organisationers dagliga verksamhet.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

Kunskap och förståelse
  • visa kunskap och förståelse inom området normkritisk pedagogik, inbegripet såväl brett kunnande inom området som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av området
  • visa god kunskap om tidigare forskning inom området
  • visa förståelse för hur uttalade och outtalade normer och värderingar påverkar organisationer, grupper och individer i arbetslivskontexter
Färdighet och förmåga
  • visa förmåga att kritiskt granska och analysera hur normer och värderingar uttrycks i arbetslivsrelaterade kontexter
  • visa färdighet i att problematisera möjliga effekter av olika normer och värderingar
Värderingsförmåga och förhållningssätt
  • genom ett reflexivt förhållningssätt kunna diskutera, värdera och problematisera normer med stöd från olika teoretiska perspektiv
  • värdera betydelsen av normkritiska perspektiv i arbetslivsrelaterade kontexter och kritiskt förhålla sig till vilka inne- och uteslutningseffekter olika normer och värderingar kan ge upphov till

Behörighetskrav

Yrkesexamen från det samhällsvetenskapliga, beteendevetenskapliga eller utbildningsvetenskapliga området om minst 180 hp. Eller generell examen från det samhällsvetenskapliga eller beteendevetenskapliga området om minst 180 hp. Behörig är också den som har 90 hp i något samhällsvetenskapligt eller beteendevetenskapligt ämne.
En A/5 och SvB/3.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier samt genom självständigt arbete där studenterna studerar och analyserar normer och värderingar i en specifik arbetslivsrelaterad kontext. Kursen ges som en internetkurs utan fysiska träffar.

Examination

Kursen bedöms med betygen U/G/VG. Examinationen sker dels genom seminarier vilka kräver en skriftlig förberedelse och ett aktivt deltagande i de skriftliga gruppseminarierna samt genom en individuell skriftlig hemtentamen. För ett godkänt betyg på kursen krävs ett godkänt betyg på seminariedeltagandet samt hemtentamen. För betyget väl godkänd krävs ett godkänt betyg på seminariedeltagandet samt en väl genomförd hemtentamen där studenten självständigt visar på ett kritiskt och problematiserande förhållningssätt.

För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds första omprovstillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje omprovstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat att erbjudas (se regler för betyg och examination på grund och avancerad nivå, Dnr: FS 1.1.2-553-14). Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.

Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.

TILLGODORÄKNANDE
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.umu.se/student, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan.

Litteratur

  • Giltig från: 2020 vecka 25

    Acker Joan
    Inequality regimes: Gender, class and race in organizations
    Gender and society, (20)4, 441-464 : 2006 :
    http://www.sagepub.com/oswcondensed/study/articles/05/Acker.pdf
    Obligatorisk

    Ahmed Sara
    The Nonperformativity of Antiracism
    Meridians: feminism, race, transnationalism, 7(1), pp. 104-126 : 2006 :
    https://muse.jhu.edu/journals/meridians/v007/7.1ahmed.html
    Obligatorisk

    Friis Christensen Jannick
    Queer organising and performativity: Towards a norm-critical conceptualisation of organisational intersectionality
    Ingår i:
    Ephemera: Theory & Politics in Organization [Elektronisk resurs]
    2001- : 18 : sid. 103-130 :
    Obligatorisk

    Forbes Diane A.
    Commodification and Co-Modification Explicating Black Female Sexuality in Organizations
    Management Communication Quarterly, 22(4), pp. 577-613 : 2009 :
    http://mcq.sagepub.com/content/22/4/577.abstract
    Obligatorisk

    Garsten Christina
    Globala normer för arbete : anställningsbarhet, mätbarhet och reflexivitet
    I Marinette Fogde & Johanna Övling (Red.), Det globaliserade arbetslivet. Gidlunds förlag, s. 111-125 : 2014 :
    Obligatorisk

    Dis/ability and austerity: beyond work and slow death
    Goodley Dan, Lawthomb Rebecca, Runswick-Coleb Katherine
    Dis/ability and austerity: beyond work and slow death. 980–984 : 2014 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: DOI:10.1080/09687599.2014.920125

    Encountering Social Class Differences at Work: How “Class Work” Perpetuates Inequality
    Gray Barbara, Kish-Gephart Jennifer J.
    Academy of Management Review, Vol. 38(4), 670–699 : 2013 :
    http://dx.doi.org/10.5465/amr.2012.0143
    Obligatorisk

    Holmqvist Mikael
    Disabled people and dirty work
    Disability & Society, Vol. 24(7), 869-882 : 2009 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: DOI: 10.1080/09687590903283480

    Inte bara jämställdhet : intersektionella perspektiv på hinder och möjligheter i arbetslivet
    Stockholm : Fritze : 2014 : 275 s. :
    Fritt tillgänglig via www.regeringen.se
    ISBN: 9789138241219
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst
    Läsanvisning: (valda delar, ca 100 sidor)

    Kalonaityté Viktorija
    The Case of Vanishing Borders: Theorizing Diversity Management as Internal Border Control
    Organization. 17(1): 31-52 : 2010 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: DOI: 10.1177/1350508409350238

    Kalonaityté Viktorija
    Normkritisk pedagogik : för den högre utbildningen
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 169 s. :
    ISBN: 9789144084107
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst

    Discursive managerial practices of diversity and homogeneity
    Knoppers Annelies, Claringbould Inge, Dortants Marianne
    Journal of Gender Studies, 24(3), pp. 259-274 : 2015 :
    http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/09589236.2013.833086
    Obligatorisk

    Kumashiro Kevin K.
    Toward a Theory of Anti-Oppressive Education
    Review of Educational Research, 70(1), pp. 25-53 : 2000 :
    http://rer.sagepub.com/content/70/1/25.short
    Obligatorisk

    Lindberg Ola
    Gatekeepers of a profession? Employability as capital in the recruitment of medical interns
    Journal of Education and Work, 26(4), pp. 431-452 : 2013 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: DOI:10.1080/13639080.2012.658032

    Inledning, kapitel 1
    Martinsson Lena, Reimers Eva
    Ingår i:
    Skola i normer
    Gleerups Utbildning AB : 2020 :
    Obligatorisk

    Martinsson Lena
    Troublesome factory
    Ingår i:
    Norm-struggles
    Newcastle : Cambridge Scholars : 2010 : 235 s. :
    Obligatorisk

    Qvaresbo Jonas
    The moral regime of norm critical pedagogics – new ways of governing the Swedish pre-school child
    Ingår i:
    Critical studies in education [Elektronisk resurs]
    Abingdon, Oxon, UK : Taylor & Francis : 2007- :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: DOI: 10.1080/17508487.2019.1596961

    The need for fresh blood: Understanding organizational age inequality through a vampiric lens
    Riach Kathleen, Kelly Simon
    Organization, Vol. 22(3), 287–305 : 2015 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: DOI: 10.1177/1350508413508999

  • Giltig från: 2019 vecka 26

    Acker Joan
    Inequality regimes: Gender, class and race in organizations
    Gender and society, (20)4, 441-464 : 2006 :
    http://www.sagepub.com/oswcondensed/study/articles/05/Acker.pdf
    Obligatorisk

    Ahmed Sara
    The Nonperformativity of Antiracism
    Meridians: feminism, race, transnationalism, 7(1), pp. 104-126 : 2006 :
    https://muse.jhu.edu/journals/meridians/v007/7.1ahmed.html
    Obligatorisk

    Angervall Petra
    Jämställdhetsarbetets pedagogik : dilemman och paradoxer i arbetet med jämställdhet på ett företag och ett universitet
    Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 2005 : 229, [15] s. :
    ISBN: 91-7346-529-1
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst

    Forbes Diane A.
    Commodification and Co-Modification Explicating Black Female Sexuality in Organizations
    Management Communication Quarterly, 22(4), pp. 577-613 : 2009 :
    http://mcq.sagepub.com/content/22/4/577.abstract
    Obligatorisk

    Garsten Christina
    Globala normer för arbete : anställningsbarhet, mätbarhet och reflexivitet
    I Marinette Fogde & Johanna Övling (Red.), Det globaliserade arbetslivet. Gidlunds förlag, s. 111-125 : 2014 :
    Obligatorisk

    Dis/ability and austerity: beyond work and slow death
    Goodley Dan, Lawthomb Rebecca, Runswick-Coleb Katherine
    Dis/ability and austerity: beyond work and slow death. 980–984 : 2014 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: DOI:10.1080/09687599.2014.920125

    Encountering Social Class Differences at Work: How “Class Work” Perpetuates Inequality
    Gray Barbara, Kish-Gephart Jennifer J.
    Academy of Management Review, Vol. 38(4), 670–699 : 2013 :
    http://dx.doi.org/10.5465/amr.2012.0143
    Obligatorisk

    Holmqvist Mikael
    Disabled people and dirty work
    Disability & Society, Vol. 24(7), 869-882 : 2009 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: DOI: 10.1080/09687590903283480

    Inte bara jämställdhet : intersektionella perspektiv på hinder och möjligheter i arbetslivet
    Stockholm : Fritze : 2014 : 275 s. :
    Fritt tillgänglig via www.regeringen.se
    ISBN: 9789138241219
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst
    Läsanvisning: (valda delar, ca 100 sidor)

    Kalonaityté Viktorija
    Normkritisk pedagogik : för den högre utbildningen
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 169 s. :
    ISBN: 9789144084107
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst

    Discursive managerial practices of diversity and homogeneity
    Knoppers Annelies, Claringbould Inge, Dortants Marianne
    Journal of Gender Studies, 24(3), pp. 259-274 : 2015 :
    http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/09589236.2013.833086
    Obligatorisk

    Kumashiro Kevin K.
    Toward a Theory of Anti-Oppressive Education
    Review of Educational Research, 70(1), pp. 25-53 : 2000 :
    http://rer.sagepub.com/content/70/1/25.short
    Obligatorisk

    Lindberg Ola
    Gatekeepers of a profession? Employability as capital in the recruitment of medical interns
    Journal of Education and Work, 26(4), pp. 431-452 : 2013 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: DOI:10.1080/13639080.2012.658032

    Lockwood Harris Kate
    Show Them a Good Time: Organizing the Intersections of Sexual Violence
    Management Communication Quarterly, 27(4), pp. 568-595 : 2013 :
    http://mcq.sagepub.com/content/27/4/568.short
    Obligatorisk

    Inledning, kapitel 1
    Martinsson Lena, Reimers Eva
    I Lena Martinsson och Eva Reimers (Red.), Skola i normer. Malmö: Gleerups, (24 sidor) : 2014 :
    Obligatorisk

    Martinsson Lena
    Troublesome factory
    Ingår i:
    Norm-struggles
    Newcastle : Cambridge Scholars : 2010 : 235 s. :
    Obligatorisk

    The need for fresh blood: Understanding organizational age inequality through a vampiric lens
    Riach Kathleen, Kelly Simon
    Organization, Vol. 22(3), 287–305 : 2015 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: DOI: 10.1177/1350508413508999