"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Oral hälsopromotion och professionell utveckling, 22,5 hp

Engelskt namn: Oral health promotion and professional development

Denna kursplan gäller: 2024-01-08 och tillsvidare

Kurskod: 3OT172

Högskolepoäng: 22,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Oral hälsa: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tvågradig skala

Beslutad av: Programrådet för odontologiska program, 2020-11-24

Reviderad av: Programrådet för odontologiska program, 2023-11-29

Innehåll

Kursen behandlar begreppen oral hälsopromotion, samverkan, entreprenörskap samt professionell utveckling. Vidare behandlas livsstilsfrågor, ledarskapsroller och strategier för omställning mot hållbar utveckling inom tandvården. Frågor om etik, hälsa, kulturmönster samt globalisering diskuteras kopplat till hållbar utveckling och oral hälsa. Kursen innehåller tre moduler: Samverkan, entreprenörskap och professionell utveckling, Vetenskaplig metod och Oral hälsopromotion.

Förväntade studieresultat

Professionell utveckling, samverkan och entreprenörskap  7,5 hp
Kunskap och förståelse
Studenten ska kunna

  • förklara hållbar utveckling ur ett socialt, ekonomiskt och miljömässigt perspektiv, samt systematiskt arbetsmiljöarbete med tillhörande arbetsprocesser samt relatera till hälsoaspekter och relevanta författningar (Examensmål 1, 3, 5)
  • redogöra för organisation och ledarskap samt grupprocesser ur ett socialpsykologiskt perspektiv och relatera till tandvården och dess regelverk (Examensmål 1, 3, 5, 10)
  • redogöra för system för patientsäkerhet inom tandvården utifrån tandhygienistens ansvar och relatera till författningar (Examensmål 1, 5)

Färdigheter och förmåga
Studenten ska kunna

  • redogöra för entreprenörskap och professionell utveckling och formulera vad det innebär för den egna utvecklingen (Examensmål 1, 3, 5, 10, 12, 14)
  • diskutera samverkan i interprofessionella team utifrån professionens ansvarsområde (Examensmål 1, 3, 5, 10)
  • analysera faktorer av betydelse för implementering av kunskap och kvalitetsutveckling samt tandhygienistens roll i förbättringsarbete (Examensmål 1, 3, 5, 10, 11)

Värderingsförmåga och förhållningssätt 
Studenten ska kunna

  • reflektera över etiska aspekter och eget professionellt förhållningssätt vid interprofessionella möten och den egna professionens betydelse i teamet (Examensmål 1, 5, 10, 12, 14)
  • reflektera över tandvårdens betydelse i samhället och hur samhällets normer avspeglas i tandvården (Examensmål 1, 3, 13)
  • identifiera behov av att utveckla den egna kompetensen för entreprenörskap och livslångt lärande (Examensmål 15)

Vetenskaplig metod 7,5 hp
Kunskap och förståelse
Studenten ska kunna

  • beskriva vetenskaplig teori och kriterier för vetenskapligt arbete (Examensmål 1)
  • förklara kvantitativt och kvalitativt forskningsperspektiv, studiedesign av empiriska studier och litteraturöversikter samt centrala begrepp inom vetenskaplig metod och statistik (Examensmål 1)
  • identifiera innehåll som utgör grund för området oral hälsa i vetenskaplig litteratur (Examensmål 1)

Färdigheter och förmåga
Studenten ska kunna

  • söka vetenskaplig litteratur och kritiskt granska information och dess användbarhet ur ett vetenskapligt perspektiv  (Examensmål 1, 11)
  • formulera vetenskapliga frågeställningar inom oral hälsa samt etiska reflektioner och reflektera över lämplig metod för frågeställningen (Examensmål 1, 13)
  • tillämpa ett grundläggande akademiskt språkbruk (Examensmål 1, 11)
  • skriva och färdigställa en projektplan (PM) för ett examensarbete om 15 hp samt muntligt presentera och konstruktivt diskutera egna och andras projektplaner (Examensmål 1, 11, 15)

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska kunna

  • kritiskt granska information och litteratur samt reflektera över forskningsetiska, vetenskapliga och samhälleliga aspekter kring utförandet och inriktningen av planerat examensarbete  (Examensmål 1, 11, 13)
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap (Examensmål 15)

Oral hälsopromotion 7,5 hp
Kunskap och förståelse
Studenten ska kunna

  • förklara faktorer som påverkar hälsan, kulturella och existentiella aspekter på hälsa, globalisering och generella folkhälsomål (Examensmål 2, 3, 13)
  • förklara folkhälsoproblem och relatera till den orala hälsan (Examensmål 3, 13)
  • utifrån ett vetenskapligt perspektiv redogöra för teorier och strategier för hälsopromotion till individ, grupp och samhälle ur ett nationellt och globalt perspektiv (Examensmål 1, 2, 3, 6, 13)
  • beskriva riskmiljöer och beteenden hos barn, ungdomar och vuxna för att etablera och utveckla beroendeproblematik (Examensmål 1, 2, 3, 6, 13)
  • redogöra för strategier för tobaksprevention för individ, grupp och samhälle (Examensmål 2, 3, 6, 13)

Färdigheter och förmåga
Studenten ska kunna

  • självständigt och i samverkan planera och genomföra munhälsoprogram riktade till olika grupper i samhället (Examensmål 3, 6, 10, 11, 13, 14)

Värderingsförmåga och förhållningssätt 
Studenten ska kunna

  • reflektera över etiska frågeställningar och professionellt förhållningssätt i mötet med människor i olika livssituationer och hälsopromotivt arbete (Examensmål 6, 12, 13, 14)

 

Behörighetskrav

För att påbörja kursen krävs att samtliga obligatoriska moment är genomgångna på föregående kurs, Oral hälsa i olika livsfaser, 22,5 hp.

Undervisningens upplägg

Kursen behandlar begreppen oral hälsopromotion, samverkan, entreprenörskap samt professionell utveckling. Vidare behandlas livsstilsfrågor, ledarskapsroller och strategier för omställning mot hållbar utveckling inom tandvården. Frågor om etik, hälsa, kulturmönster samt globalisering diskuteras kopplat till hållbar utveckling och oral hälsa. Kursen innehåller tre moduler: Samverkan, entreprenörskap och professionell utveckling, Vetenskaplig metod och Oral hälsopromotion.

Examination

Kursen innehåller flera delexaminationer i form av skriftliga inlämningsuppgifter, muntliga seminarier och skriftlig tentamen. För att bli godkänd på kursen (22,5 hp) krävs att samtliga delexaminationer är godkända. Seminarier med kamratrespons ingår i bedömningen. Betyg som ges är godkänd (G) eller underkänd (U). Vid frånvaro från seminarier kontaktas examinator som beslutar om hur momentet ska kompletteras.

Antalet examinationstillfällen är begränsade till totalt fem varav tre examinationstillfällen ges per kursomgång. Om studenten efter genomgången kurs inte uppnått godkänt resultat kan studenten ansöka om att gå om kursen. Ansökan skickas till programrådet för tandhygienist-, tandläkar- och tandteknikerprogrammet (PRO). Den studerande som genomfört sammanlagt fem examinationer men inte blivit godkänd ges inget ytterligare tillfälle och antas inte till kursen på nytt.

Student som har behov av en anpassad examination, och som har erhållit ett beslut om rätt till stöd från samordnare för studenter med funktionsnedsättning vid Studentcentrum, ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.

Litteratur

Giltig från: 2024 vecka 2

Hälsopromotion i teori och praktik : olika arenor och målgrupper
Bringsén Åsa, Nilsson Lindström Petra
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2019] : 261 sidor :
ISBN: 9789147125920
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Ledning & organisation
Clegg Stewart, Kornberger Martin, Pitsis Tyrone, Karlsson Hans G., Torhell Sven-Erik
1. uppl. : Malmö : Liber : 2007 : 561 s. :
http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4708640o.jpg
ISBN: 978-91-47-08640-5 (korr.)z 978-91-08640-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Henricson Maria
Vetenskaplig teori och metod : från idé till examination inom omvårdnad
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur AB : 2017 : 510 sidor :
ISBN: 978-91-44-11328-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Psykologi för vårdprofessioner
Kaiser Niclas, Lundberg Mattias
Första utgåvan : 2018 : 328 sidor :
ISBN: 9789127140325
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Grunderna för ett vetenskapligt förhållningssätt inom medicinen
Nyrén Olof, Garwicz Martin, Shoshan Maria, Nilsson Kerstin
Första upplagan : Stockholm : Liber : 2018 : 385 sidor :
ISBN: 9789147114009
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Svedberg Lars
Gruppsykologi : om grupper, organisationer och ledarskap
6., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 337 s. :
ISBN: 9789144111261
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Thylefors Ingela
Babels torn : om tvärprofessionellt teamsamarbete
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2013 : 228 s. :
ISBN: 9789127135277
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Global folkhälsa : om livsvillkor, sjukdomar och social rättvisa
Vilhelmsson Andreas, Tengland Per-Anders
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 295 s. :
ISBN: 9789144076942
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Health psychology : theory, research & practice
Marks David, Murray M., Estacio Emee Vida
6th edition : London : Sage : [2021] : xv, 678 pages :
ISBN: 9781529723083
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Tandvårdens etik
Helgesson Gert, Kvist Thomas
Andra upplagan : Stockholm : Gothia kompetens : [2021] : 232 sidor :
ISBN: 9789177412731
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Ledarskap inom vård och omsorg
Lundin Kerstin, Sandström Björn
2. [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 240 s. :
ISBN: 9789144106120
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Stödja patienter att sluta röka och snusa : rådgivning om tobak och avvänjning
Hjalmarsson Agneta, Pantzar Margareta, Holm Ivarsson Barbro
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2020] : 265 sidor :
ISBN: 9789144137339
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Chefskap, ledarskap och medarbetarskap
Andersson Thomas, Crevani Lucia, Eriksson-Zetterquist Ulla, Tengblad Stefan
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2020] : 373 sidor :
ISBN: 9789144111896
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Fossum Bjöörn
Kommunikation : samtal och bemötande i vården
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2019] : 432 sidor :
ISBN: 9789144120522
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Health literacy : teori och praktik i hälsofrämjande arbete
Ringsberg Karin C., Olander Ewy, Tillgren Per
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2020] : 342 sidor :
ISBN: 9789144133331
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst