"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Polisvetenskap och polisiärt arbete i teori och praktik

Grattis! Du är antagen till kursen Polisvetenskap och polisiärt arbete i teori och praktik, men innan du kan börja måste du göra några saker innan kursstart. Här får du veta vad du måste göra hur och när. Du kan även läsa lite mer om kursen, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi.

Så här börjar du

  • 1. Andra antagningsbeskedet

    Om du har blivit antagen och vill ha din plats eller vill stå kvar som reserv behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet.

    Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud via Ladok (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Se vilket stöd du kan få och hur du ansöker.

  • 2. Aktivera ditt Umu-id och MFA

    Umu-id är ditt användarkonto. MFA ökar din digitala säkerhet.

    Ditt Umu-id behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Ditt Umu-id behöver du när du ska:

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    MFA, eller multifaktorautentisering som det heter, minskar risken att obehöriga kommer åt din information eller ditt konto. Som ny student behöver du aktivera MFA för att kunna logga in i olika system, exempelvis lärplattformen Canvas och studentwebben.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id och MFA

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id eller MFA kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

  • 3. Registrera dig på kursen

    När du har tackat ja till din plats, måste du aktivera ditt Umu-id och sedan registrera dig på kursen. Följ stegen nedan. På den här kursen ska du själv logga in och registrera dig via Ladok innan kursstart. Det kan du göra från och med 2024-08-26 till och med 2024-09-04. Om du inte har registrerat dig på kursen senast den 2024-09-04 förlorar du din plats på kursen.

    Se en film om hur du registrerar dig på en kurs.

    Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till oss innan sista dag för registrering.

    Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt (läkarintyg krävs).

    För att kunna registrera dig på kursen måste du först aktivera ditt Umu-id.

    Steg 1 Jag vill aktivera mitt Umu-id.

    Steg 2 Jag har ett aktiverat Umu-id och vill registrera mig

    Jag har ett aktiverat Umu-id men glömt mitt lösenord.

  • 4. Börja kursen

    2024-09-02

    Tid: 13:15

    Plats: Zoom, via lärplattformen Canvas

    Lärplattformen Canvas

    Kursen ges helt på distans utan träffar på campus och undervisningen sker via lärplattformen Canvas. I Canvas kommer du att hitta allt du behöver veta om kursen, så som kursmaterial, studieguide, föreläsningar, instruktioner och uppgifter. 

    Kom ihåg! För att få tillgång till Canvas måste du först:

    1. Aktivera ditt Umu-id
    2. Registrera dig på kursen

    Lär dig mer om Canvas i stöd för studenter i Canvas. För att du ska få aviseringar behöver du prenumerera på kursen diskussionsforum.  

Om kursen

  • Om kursen

    Under kursen belyser vi hur kunskaps- och evidensbaserat polisiärt arbete har utvecklats över tid. Genom kursen får du möjlighet att fördjupa din förmåga till ett kritiskt och lärande förhållningssätt som kan ge dig bättre förutsättningar för att hantera förändringar och omprövningar i polisiärt arbete. Vi behandlar professionaliseringen av yrkesrollen och hur den påverkas av ett ökat inflöde av forskningsbaserade kunskaper i verksamheten. Kritiska och intersektionella perspektiv kommer också att behandlas, som exempelvis genus, ålder och etnicitet. 

  • Kursens upplägg

    Kursaktiviteter genomförs både synkront och asynkront under kursen. Studierna kännetecknas av aktivt kunskapssökande, problemlösning och reflektion utifrån ett evidensbaserat förhållningssätt. Arbetet sker både individuellt och i grupp. 

    Notera att kursen går på halvfart vilket innebär studier motsvarade 20 timmar i veckan. Förutom schemalagd tid tillkommer egna studier individuellt eller i grupp.

    Du som läser kursen inom Magisterprogrammet i polisiärt arbete läser denna kurs parallellt med en annan kurs. Det innebär att du totalt studerar heltid, vilket motsvarar  40 timmar i veckan. 

  • Kontaktuppgifter

    Vid frågor om kursens innehåll och upplägg, kontakta ansvariga lärare.
    Jonas Hansson

    Vid frågor om kursregistrering, lärplattformen Canvas osv, kontakta kursadministratören.

    Sabinha Önnerlöv 

Ny vid Umeå universitet

  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

  • Beställ ditt UMU-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett UMU-kort. UMU-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om UMU-kortet på en gång

  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    När du pluggar har du helt gratis tillgång till flera olika IT-tjänster och programvaror. Det är bland annat Umu-id för inloggning, wifi på campus, lärplattformen Canvas, Microsoft office 365 och Zoom samt andra bra att ha tjänster. Och skulle någonting i din digitala miljö krångla guidar vi dig rätt.

    IT-tjänster – här kommer du igång

  • Ta hjälp av en studievägledare

    Studievägledare är experter på alla möjliga frågor och vi finns som stöd både innan och under studierna. Vad ska man plugga, hur tar man sig in och vilket stöd finns att få? Det kan vara många frågor som snurrar. Om du till exempel har funderingar om dina studier och olika vägval så diskutera med en studievägledare – vi hjälper dig att komma vidare.

    Studievägledningen hjälper dig hitta rätt

  • Bibliotekets tjänster

    Som student kommer du söka information, läsa stora mängder akademisk text och skriva självständiga arbeten. Biblioteket stöttar dig under hela sök- och skrivprocessen. Besök vår drop-in, boka en handledningstid eller fördjupa dig på egen hand i våra guider.

    Upptäck bibliotekets tjänster, både på campus och på distans

  • Fråga Infocenter om något krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig med dina frågor.

    Infocenter ger hjälp och stöd

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)