Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Praktiskt estetiskt ämne - Idrott och hälsa 2, 15 hp

Engelskt namn: Practical Aesthetic Subject - Physical and Health Education 2

Denna kursplan gäller: 2021-01-04 till 2022-06-19 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6ID015

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: För denna kurs ges betygen VG Väl godkänd, G Godkänd, U Underkänd

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Prefekten, 2016-02-03

Reviderad av: Prefekten, 2020-10-22

Innehåll

Kursens innehåll har inriktning mot idrott och hälsoundervisning för lägre åldrar. Kursen syftar till att utveckla didaktisk kompetens i att planera, organisera och leda rörelsemoment inom skolans verksamhet. Grundläggande teorier om ledarskap och lärande av rörelse inom idrott och hälsa behandlas varvid skolans varierande undervisningssituationer och innehåll framhålls. Olika lärandemiljöer och undervisningsmetoder som stimulerar till lek, dans, rörelse, friluftsliv och utevistelse med utgångspunkt i skolans styrdokument och lärande diskuteras och prövas. Undervisningens anpassning oavsett kön, eller funktionsnedsättning studeras och prövas i den pedagogiska verksamheten. Bedömning inom Idrott och hälsa introduceras där ämnesspecifika traditioner problematiseras med utgångspunkt i nationella styrdokument för ämnet.

Förväntade studieresultat

Praktisk estetiskt ämne- Idrott och hälsa 1, 15hp
Practical Aesthetic Subject- Physical and Health Education 2, 15 credits

Efter kursen ska den studerande kunna: 

Kunskap och förståelse
  • redogöra för teorier om lärande och ledarskap inom skolans verksamhet
  • visa grundläggande kunskaper i hur bedömning enligt de nationella styrdokumenten i ämnet kan ske
  • ha kunskap om och förstå skolans uppdrag om anpassad undervisning för alla elever
Färdighet och förmåga
  • visa didaktisk kompetens som medverkar till goda rörelseerfarenheter och kunskapsbildning i skolämnet Idrott och hälsa
  • kunna utföra HLR
  • genom aktivt deltagande få fördjupad förståelse för den egna såväl som andras rörelseförmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
  • analysera och värdera innehåll och arbetssätt i undervisning utifrån ett didaktiskt perspektiv
  • visa grundläggande förmåga att reflektera över det egna ledar-och lärarskapet inom skolans verksamhet

Behörighetskrav

Godkänd kurs i Praktiskt estetiskt ämne - Idrott och hälsa 1, 15 hp

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och undervisningsövningar. Delar av undervisningen ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Delar av kursen har karaktären av idrottslig laborativ verksamhet såväl på campus som i skolmiljö, där aktivt, praktiskt deltagande från studentens sida är en förutsättning för lärande och färdighetsutveckling.

Examination

Kursen examineras genom följande inslag: 
  • Muntligt genom litteraturseminarium (U, G)
  • Individuellt genom praktisk ledarskapsuppgift (U, G, VG)
  • Gruppvis skriftlig analys av didaktisk kompetens (U, G)
  • Individuell skriftlig reflektionsuppgift (U, G, VG)
Examinationen sker löpande under kursen och i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga uppgifter är godkända. För betyget väl godkänd krävs dessutom betyget väl godkänd för den individuella skriftliga reflektionsuppgiften eller den praktiska ledaruppgiften. För betyget väl godkänd läggs särskild vikt vid studentens reflekterande och didaktiska förmåga. Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform.

I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersattas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.

För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds första omprovstillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje omprovstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat att erbjudas (se regler för betyg och examination på grund och avancerad nivå, Dnr: FS 1.1.2-553-14). Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.

Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.

TILLGODORÄKNANDE
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.umu.se/student, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan.

Litteratur

  • Giltig från: 2021 vecka 24

    Annerstedt Claes
    Att (lära sig) vara lärare i idrott och hälsa
    Göteborg : Multicare : 2007 : 207 s. :
    ISBN: 91-974590-2-X
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Passa mig! : inkluderad idrottsundervisning.
    Australian Sports Commission, Active Australia , Fors Eva
    Stockholm : SISU idrottsböcker : 2004 : 187 s. : ill. :
    ISBN: 91-85138-84-3
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Rörelse och idrott
    Bergenholtz Björn, Huitfeldt Åke
    1. uppl. : Stockholm : Liber : cop. 1998 : 288 s. :
    ISBN: 91-47-04817-4 ; 383:00
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Understanding sports coaching : the social, cultural and pedagogical foundations of coaching practice
    Cassidy Tania, Jones Robyn L, Potrac Paul
    2. ed. : London : Routledge : 2009 : 216 s. :
    ISBN: 978-0-415-44271-8 (hbk.)
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Friluftslivets pedagogik : en miljö- och utomhuspedagogik för kunskap, känsla och livskvalitet
    Brügge Britta, Glantz Matz, Sandell Klas
    Femte upplagan : Stockholm : Liber : [2018] : 283 sidor :
    ISBN: 9789147122684
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Visst kan ALLA vara med! : i idrott, lek och spel
    Hammar Lena, Johansson Inger
    Örebro : Varsam : 2008 : 178 s. :
    ISBN: 978-91-633-2590-8
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Idrottsdidaktiska utmaningar
    Larsson Håkan, Meckbach Jane
    2. uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 304 s. :
    ISBN: 978-91-47-10657-8
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Styrke Britt-Marie
    Kunskapande i dans : om estetiskt lärande och kommunikation
    Stockholm : Liber : 2015 : 191 s. :
    ISBN: 9789147111589
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Kön-Idrott-Skola
    Larsson Håkan, Fagrell Birgitta, Redelius Karin
    idrottsforum.org : ISSN: 1652-7224 : 2005 :
    Obligatorisk

    Mini-Anne, utbildningspaket i hjärt-lungräddning
    Stiftelsen för hjärt- och lungräddning :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: HRL docka

    Myndigheten för skolutveckling
    Idrott och hälsa : en samtalsguide om kunskap, arbetssätt och bedömning
    Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 60 s. : 2007 :
    Obligatorisk

    Inkluderande undervisning : vad kan man lära av forskningen
    Nilholm Claes, Göransson Kerstin
    Härnösand : Specialpedagogiska skolmyndigheten : 2013 : 95 s. :
    ISBN: 9789128004589
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album
    Läsanvisning: Läsanvisning: s.11-33

    Rink Judith
    Teaching physical education for learning
    2nd ed : St. Louis : Mosby : cop. 1993 : xv, 336 s. :
    ISBN: 0-8016-6744-5
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album
    Läsanvisning: s. 163-187

    Skolforskningsinstitutet
    En tillgänglig lärmiljö för all i ämnet idrott och hälsa – med fokus på socialt samspel
    Systematisk översikt 2020:02. Solna: Skolforskningsinstitutet. ISBN: 978-91-985316-4-0 :
    Obligatorisk

    Skolverket
    Bedömningsstöd idrott och hälsa årskurs 4-6
    Skolverket : 2021 :
    Obligatorisk

    Skolverket
    Kommentarmaterial till kursplanen i idrott och hälsa
    Skolverket: Form: Ordförrådet AB: 30 s. : ISBN: 978-91-38325-49-0 : 2011 :
    Obligatorisk

    Skolverket
    Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
    Stockholm: Norstedts Juridik AB, 6 uppl. ISBN: 978913827500 : 2019 :
    Obligatorisk

    Stensmo Christer
    Ledarskap i klassrummet
    2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 263 s. :
    ISBN: 978-91-44-04833-8
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Wehlin Anita
    Orientera i skolan : gör det enkelt, roligt och pedagogiskt
    Tredje upplagan : Stockholm : SISU idrottsböcker : 83 sidor : ISBN: 9789187745492 : 2015 :
    Obligatorisk

    Aktuella kompendier och artiklar kan tillkomma.

  • Giltig från: 2021 vecka 1

    Annerstedt Claes
    Att (lära sig) vara lärare i idrott och hälsa
    Göteborg : Multicare : 2007 : 207 s. :
    ISBN: 91-974590-2-X
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Passa mig! : inkluderad idrottsundervisning.
    Australian Sports Commission, Active Australia , Fors Eva
    Stockholm : SISU idrottsböcker : 2004 : 187 s. : ill. :
    ISBN: 91-85138-84-3
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Bedömningsstöd idrott och hälsa årskurs 4-6
    Skolverket :
    https://bp.skolverket.se/web/bs_gr_grgridh01_4-6/ovrigt-bedomningsstod
    Obligatorisk

    Rörelse och idrott
    Bergenholtz Björn, Huitfeldt Åke
    1. uppl. : Stockholm : Liber : cop. 1998 : 288 s. :
    ISBN: 91-47-04817-4 ; 383:00
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Friluftslivets pedagogik : för kunskap, känsla och livskvalitet
    Brügge Britta, Glantz Matz, Sandell Klas
    3. uppl. : Stockholm : Liber : 2007 : [2], 283, [1] s. :
    ISBN: 978-91-47-05288-2
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Understanding sports coaching : the social, cultural and pedagogical foundations of coaching practice
    Cassidy Tania, Jones Robyn L, Potrac Paul
    2. ed. : London : Routledge : 2009 : 216 s. :
    ISBN: 978-0-415-44271-8 (hbk.)
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Del 3 Kursplan Idrott och hälsa
    Läroplan för grundskolan
    Skolverket : 2011 :
    https://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/grundskoleutbildning/grundskola/idrott-och-halsa
    Obligatorisk
    Läsanvisning: http://www.skolverket.se/sb/d/4166/a/23894#paragraphAnchor0

    Visst kan ALLA vara med! : i idrott, lek och spel
    Hammar Lena, Johansson Inger
    Örebro : Varsam : 2008 : 178 s. :
    ISBN: 978-91-633-2590-8
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Idrott och hälsa : en samtalsguide om kunskap, arbetssätt och bedömning
    Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2007 : 60 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1885
    Obligatorisk

    Idrottsdidaktiska utmaningar
    Larsson Håkan, Meckbach Jane
    2. uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 304 s. :
    ISBN: 978-91-47-10657-8
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Kommentarmaterial till kursplanen i idrott och hälsa
    Skolverket :
    https://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FRecord%3Fk%3D2589
    Obligatorisk

    Styrke Britt-Marie
    Kunskapande i dans : om estetiskt lärande och kommunikation
    Stockholm : Liber : 2015 : 191 s. :
    ISBN: 9789147111589
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Kön-Idrott-Skola
    Larsson Håkan, Fagrell Birgitta, Redelius Karin
    idrottsforum.org : 2005 :
    http://www.idrottsforum.org/articles/larsson/larsson_fagrell_redelius/larsson_fagrell_redelius051214.html
    Obligatorisk
    Läsanvisning: http://www.idrottsforum.org/articles/larsson/larsson_fagrell_redelius/larsson_fagrell_redelius051214.html

    Läroplan för grundskolan,förskoleklassen och fritidshemmet: kapitel 1 och 2
    Skolverket : 2011 :
    http://www.skolverket.se/sb/d/4166/a/23894#paragraphAnchor0
    Obligatorisk
    Läsanvisning: http://www.skolverket.se/sb/d/4166/a/23894#paragraphAnchor0

    Inkluderande undervisning – vad kan man lära av forskningen
    Nilholm Claes, Göransson Kerstin
    FoU skriftserie nr 3, Specialpedagogiska skolmyndigheten, 2013 - 95 s. :
    http://webb2.svedala.se/kvutis/wp-content/uploads/2014/05/00458_tillganglig.pdf
    Obligatorisk

    Rink Judith
    Teaching physical education for learning
    2nd ed : St. Louis : Mosby : cop. 1993 : xv, 336 s. :
    ISBN: 0-8016-6744-5
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album
    Läsanvisning: s. 163-187

    Stensmo Christer
    Ledarskap i klassrummet
    2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 263 s. :
    ISBN: 978-91-44-04833-8
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Aktuella kompendier och artiklar kan tillkomma.