Hoppa direkt till innehållet

Information till studenter och medarbetare med anledning av covid-19 (Uppdaterad: 15 april 2021)

printicon
Kursplan:

Religion och medier: magisterkurs i religionspedagogik, 15 hp

Engelskt namn: Religion and Media: Master Course in Religious Education

Denna kursplan gäller: 2017-01-02 och tillsvidare

Kurskod: 1RE198

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Teologi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Religionsvetenskap: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: För denna kurs ges betygen VG Väl godkänd, G Godkänd, U Underkänd

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2015-11-04

Reviderad av: Prefekten för Institutionen för idé- och samhällsstudier, 2016-06-09

Innehåll

Kursen inleds med en översikt av religionsförmedling via media och massmedia. Olika koncept om hur religiöst lärande förändras i det nya medielandskapet diskuteras.  Medialisering utifrån ett studerande- och ett lärarperspektiv inom religionsstudiet problematiseras. Inom detta område behandlas frågan om socialisering och religiös identitetsbildning via nya medier. Religionsdidaktik och metodik om att hantera digital literacy, källkritik och sociala medier tar en central plats.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs skall studenten kunna:

Kunskap och förståelse
  • redogöra för mediernas roll i religionsförmedling under olika historiska perioder
  • beskriva medialiseringsprocessen utifrån religionsvetenskapliga/teologiska teorier
  • redogöra för metoder som används i aktuell pedagogisk och religionsvetenskaplig forskning om digitala medier
  • redogöra för mediesocialisering i en religionsdidaktisk kontext.
Färdighet och förmåga
  • diskutera medieringens betydelse för lärandeprocesser
  • analysera religionspedagogiska teoriers tillämpning i mediekontext
  • problematisera frågeställningar om medialisering ur olika undervisningsaspekter och i skilda kontexter.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
  • analysera kopplingen mellan religionspedagogik och mediesocialisering
  • bedöma olika religionsdidaktiska och religionspedagogiska teorier med hänsyn till vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter om mediering och medialisering.

Behörighetskrav

Univ: För kursen fordras universitets- eller högskolestudier i teologi och/eller religionsvetenskap omfattande 90 hp, varav minst 15 hp utgörs av religionsbeteendevetenskap eller historisk och praktisk teologi på kandidatnivå.   

 

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker i form av föreläsningar och gruppövningar. När kursen ges som nätkurs sker undervisningen genom kursplattform. Dator utrustad med webbkamera och mikrofon är nödvändig. Då det på kursen förekommer litteratur på engelska måste den studerande kunna tillgodogöra sig litteratur på detta språk för att klara kursen.

Examination

Kunskapsredovisning sker i form av muntliga redovisningar och skriftliga prov. När kursen ges som nätkurs sker examination över kursplattformen. Examinationen innefattar aktivt deltagande 1.5hp, muntliga och skriftliga uppgiftredovisningar om 7.5hp samt sluttentamen om 6 hp.
För godkänt betyg på hela kursen krävs att den studerande fått minst godkänt betyg på båda momenten.  För betyget väl godkänt på hela kursen krävs betyget väl godkänt på båda momenten.

För studerande som inte godkänts vid det ordinarie provtillfället anordnas ytterligare provtillfälle efter någon tid. Den som godkänts i prov får inte genomgå förnyad prövning för högre betyg. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses för att bestämma betyg.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet. Se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

 

Litteratur

  • Giltig från: 2017 vecka 52

    OBS! Litteraturen kan komma att ändras fram till två månad innan kursstart.

    Abukhanfusa Kerstin
    En liten bok om boken
    Stockholm : Riksarkivet : b Stockholms medeltidsmuseum : 2004 : 126 s. :
    ISBN: 91-88366-66-9
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst
    Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

    Religiösa friskolor i Sverige : historiska och nutida perspektiv
    Berglund Jenny, Larsson Göran
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 325, [3] s. :
    ISBN: 978-91-44-00358-0
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst
    Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

    En görandets humaniora : skapande i virtuella världar som pedagogiskt verktyg. I: Undervisning på tvären : student och lärarerfarenheter
    Barrett Jim, Gelfgren Stefan
    Umeå universitet : 2010 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Läsanvisning: ( pp 59-77) Elektronisk resurs finns

    Det postsekulära klassrummet : mot ett vidgat religionskunskapsbegrepp
    Carlsson David, Thalén Peder
    Uppsala : Swedish Science Press : 2015 : 200 s. :
    ISBN: 9789197544689
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst
    Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

    Digital religion, social media and culture : perspectives, practices and futures
    Cheong Pauline Hope, Fischer-Nielsen Peter, Gelfgren Stefan, Ess Charles
    New York : Peter Lang : 2012 : xii, 326 p. :
    ISBN: 1433114755
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst
    Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

    Mediatization and religion : Nordic perspectives
    Hjarvard Stig, Lövheim Mia
    Göteborg : Nordicom : 2012 : 210 s. :
    ISBN: 978-91-86523-44-2
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst
    Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

    Hrastinski Stefan
    Mer om nätbaserad utbildning : fördjupning och exempel
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 216 s. :
    ISBN: 978-91-44-06806-0
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst
    Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

    Kittelmann Flensner Karin
    Religious education in contemporary pluralistic Sweden [Elektronisk resurs]
    Göteborg : Department of Literature, History of Ideas, and Religion, University of Gothenburg : 2015 : 325 s. :
    http://hdl.handle.net/2077/41110
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

    Lundby Knut
    Religion across media : from early antiquity to late modernity
    New York : Peter Lang : 2013 : xxiii, 215 pages :
    ISBN: 9781433120770 (pbk. : alk. paper)
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst
    Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

    Religious Education in a Mediatized World
    Nord Ilona, Zipernovszky Hanna
    Stuttgart: Kohlhammer: 2016: ca. 240 pages : 2016 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: ISBN: 9789-3-17-031134-3 [E-book] Se bibliotekskatalogen Album

    Zipernovszky Hanna
    Läsning och lösning [Elektronisk resurs] : metodbok för digital arkivforskning i religionspedagogik
    Umeå : Forskningsarkivet, Umeå universitet : 2013 : 135 s. (PDF) :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-66509
    Obligatorisk

    Artiklar tillkommer

    Referenslitteratur

    Dalevi Sören
    Gud som haver barnen kär? : barnsyn, gudsbild och Jesusbild i Barnens bibel och Bibeln i berättelser och bilder
    Stockholm : Verbum : 2007 : 307 s. :
    ISBN: 978-91-526-3166-9
    Se bibliotekets söktjänst
    Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

    Larsson Rune
    Samtal vid brunnar : introduktion till religionspedagogikens teori och didaktik
    Lund : Arcus : 2009 : 247 s. :
    Omslagsbild
    ISBN: 978-91-88552-83-9
    Se bibliotekets söktjänst
    Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

    Your heritage and mine : teaching in a multi-religious classroom
    Roos Lena, Berglund Jenny
    Uppsala : [Religionshistoriska avdelningen, Uppsala universitet] : 2009 : 180 s. :
    ISBN: 978-91-89652-36-1
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst
    Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

  • Giltig från: 2016 vecka 37

    OBS! Litteraturen kan komma att ändras fram till två månad innan kursstart.

    Abukhanfusa Kerstin
    En liten bok om boken
    Stockholm : Riksarkivet : b Stockholms medeltidsmuseum : 2004 : 126 s. :
    ISBN: 91-88366-66-9
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst

    Campbell Heidi
    Digital religion : understanding religious practice in new media worlds
    London : Routledge : 2013 : 272 s. :
    ISBN: 9780415676113 (pbk)
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst
    Läsanvisning: Finns även som e-bok

    Det postsekulära klassrummet : mot ett vidgat religionskunskapsbegrepp
    Carlsson David, Thalén Peder
    Uppsala : Swedish Science Press : 2015 : 200 s. :
    ISBN: 9789197544689
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst

    Digital religion, social media and culture : perspectives, practices and futures
    Cheong Pauline Hope, Fischer-Nielsen Peter, Gelfgren Stefan, Ess Charles
    New York : Peter Lang : 2012 : xii, 326 p. :
    ISBN: 1433114755
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst

    Mediatization and religion : Nordic perspectives
    Hjarvard Stig, Lövheim Mia
    Göteborg : Nordicom : 2012 : 210 s. :
    ISBN: 978-91-86523-44-2
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst

    Hrastinski Stefan
    Mer om nätbaserad utbildning : fördjupning och exempel
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 216 s. :
    ISBN: 978-91-44-06806-0
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst

    Lundby Knut
    Religion across media : from early antiquity to late modernity
    New York : Peter Lang : 2013 : xxiii, 215 pages :
    ISBN: 9781433120770 (pbk. : alk. paper)
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst

    Zipernovszky Hanna
    Läsning och lösning [Elektronisk resurs] : metodbok för digital arkivforskning i religionspedagogik
    Umeå : Forskningsarkivet, Umeå universitet : 2013 : 135 s. (PDF) :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-66509
    Obligatorisk

    Digital participation, digital literacy and school subjects
    Hague Cassie, Williamson Ben
    Futurelab : 2009 :
    http://www.futurelab.org.uk
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Elektronisk resurs

    Ungar & medier. Fakta om barns och ungas användning av upplevelser av medier
    Statens Medieråd : 2015 :
    Statens Medieråd
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Elektronisk resurs Valda delar

    Artiklar tillkommer

    Referenslitteratur

    Religiösa friskolor i Sverige : historiska och nutida perspektiv
    Berglund Jenny, Larsson Göran
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 325, [3] s. :
    ISBN: 978-91-44-00358-0
    Se bibliotekets söktjänst

    Dalevi Sören
    Gud som haver barnen kär? : barnsyn, gudsbild och Jesusbild i Barnens bibel och Bibeln i berättelser och bilder
    Stockholm : Verbum : 2007 : 307 s. :
    ISBN: 978-91-526-3166-9
    Se bibliotekets söktjänst

    Larsson Rune
    Samtal vid brunnar : introduktion till religionspedagogikens teori och didaktik
    Lund : Arcus : 2009 : 247 s. :
    Omslagsbild
    ISBN: 978-91-88552-83-9
    Se bibliotekets söktjänst