Kursen behandlar samhällsplanering för arkitekter på en grundläggande nivå. Kursen syftar till att ge kunskap om samhällsplaneringens officiella principer med inslag som belyser såväl dess visionära sidor som dess tvärvetenskaplighet. Kursen innehåller en diskussion om privata och offentliga sfärer i staden och tonvikten läggs vid att samhällsplanering, liksom arkitektur, handlar om relationer mellan olika system. Studenten introduceras till parametrar som påverkar en kontexts karaktär och utveckling över tid. I projektarbete utvecklas studentens förståelse för stadens politiska och rumsliga komplexitet. I projektarbete utvecklas studentens förståelse för stadens politiska och rumsliga komplexitet. Studenten introduceras till parametrar som påverkar en kontexts karaktär över tid. I projektarbete utvecklas nya kontextspecifika strategier för hållbar utveckling.
Kursen består av två moduler
Stadsplanering och strategier för samhällen, 4 hp
Kontextanalys, 2 hp
Förväntade studieresultat
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
Översiktligt beskriva den svenska planprocessens olika steg
Kritiskt redogöra för stadsplanering som samhällelig strategi
Färdighet och förmåga
Utföra kontextuella analyser
Kommunicera och förklara ett stadsplaneförslag
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Värdera resultatet av ett arkitektoniskt ingrepp i en stadsmiljö
Undervisningen består av praktiska övningar som genomförs individuellt och i grupp samt individuella och gruppvisa handledningar, gruppseminarier, föreläsningar, workshops och fältstudier. Rätten att få undervisning och handledning gäller endast under den tid kursen, för vilken studenten är registrerad, pågår.
Examination
Kursen examineras individuellt och i grupp genom muntlig presentation och inlämnande av en skriftlig rapport innehållande text och bildmaterial.
Komplettering av examinationen anpassas individuellt utifrån det eller de mål som studenten inte uppnått och ska äga rum tidigast två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet och senast två månader efter ordinarie examination. Student som erhållit godkänt resultat på ett prov får ej genomgå förnyat prov. Betyg för kursen/respektive moment sätts när alla examinerande inslag är godkända. Betygsskalan består av betygen Underkänd (U) och Godkänd (G). Studerande har rätt till 5 examinationstillfällen. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle enligt Universitetets "Regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå". En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till prefekt vid Arkitekthögskolan. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.