"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Sjuksköterskans profession och grunder för omvårdnad, 30 hp

Engelskt namn: The Nursing Profession and Foundations for Nursing

Denna kursplan gäller: 2025-06-09 och tillsvidare

Kurskod: 3OM601

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Omvårdnad: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för omvårdnad

Beslutad av: Programrådet för sjuksköterskeprogram (PRS), 2025-01-16

Innehåll

Kursen omfattar omvårdnad som profession och ämne, anatomi och fysiologi samt biomedicin vilket lägger grunden för fortsatta studier under senare kurser.

Kursen innehåller grundläggande kunskaper om sjuksköterskans profession, ansvarsområde och roll i samhället samt omvårdnad som akademiskt ämne och modell för omvårdnad. Vidare ingår studier om människans grundläggande behov, grundläggande omvårdnad, basala hygienrutiner samt lagar och regelverk. Dessutom syftar kursen till att introducera studenten till högskolestudier, självledarskap, grupprocesser samt akademiskt läsande och skrivande. I kursen introduceras studenten till kliniska färdigheter och tre veckors verksamhetsförlagd utbildning (VFU) genomförs inom somatisk vård.


Vidare ingår studier av medicinsk terminologi och studier om människokroppens anatomi och fysiologi som ligger till grund för förståelse för patofysiologi, behandling och omvårdnad vid hälsa och sjukdom i enlighet med evidensbaserad vård. Fokus inom anatomi och fysiologi är på nervsystem, endokrina system, sinnen, respiration, cirkulation, mag-tarmkanal, metabolism, njurar, blod- och immunsystem.


I kursen ska studenten tillägna sig kunskaper inom farmakologisk behandling inklusive förväntade effekter och eventuella biverkningar. Även läkemedelsberäkning, läkemedelshantering samt utmaningar i att arbeta patientsäkert vid administrering av läkemedel studeras. Vidare studeras mikrobiologi, immunologi och arbetssätt för att förhindra smittspridning med hänvisning till ökad resistensproblematik, vilken hotar hållbar utveckling ur ett globalt perspektiv. Vanligt förekommande kliniskt kemiska analyser samt relevanta styrdokument ingår.   

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska studenten kunna: 

Kunskap och förståelse 
1. Beskriva sjuksköterskans profession, ansvarsområde samt roll i samhället
2. Beskriva hur professionsetik, lika villkor och hållbar utveckling kan relateras till sjuksköterskans yrkesutövning
3. Redogöra för omvårdnadsprocessens olika faser
4. Redogöra för hälso- och sjukvårdens organisation och den lagstiftning som styr sjuksköterskans omvårdnadsarbete 
5. Redogöra för teorier och begrepp relevanta för omvårdnad 
6. Redogöra för grundläggande vetenskapsteoretiska begrepp, övergripande om forskningsprocessen samt metoder för datainsamling och analys
7. Beskriva begreppen evidensbaserad vård, vetenskap och beprövad erfarenhet 
8. Beskriva grunder för kommunikation och pedagogik samt deras betydelse för omvårdnad
9. Namnge, lokalisera och beskriva människans vävnader, anatomiska strukturer på organ-, organsystem- och organismnivå
10. Redogöra för kroppens fysiologiska och biokemiska funktioner, beskriva fysiologiskt samspel mellan celler, vävnader, organ och organsystem samt hur detta regleras av styrande system för att upprätthålla homeostas
11. Redogöra för vanligt förekommande mikroorganismer, deras livsbetingelser samt konsekvenser i form av vanligt förekommande infektionssjukdomar
12. Beskriva smittspridningsvägar samt den fysiska vårdmiljöns betydelse för förebyggande av smittspridning
13. Redogöra för människans immunförsvar i hälsa och sjukdom
14. Redogöra för vanligt förekommande kliniskt kemiska analyser samt visa kunskap om korrekt patientförberedelse, provtagningsteknik, hantering av provmaterial och tolkning av analysresultat  
15. Redogöra för grundläggande farmakologiska begrepp, olika läkemedelsformer och administrationsvägar samt utmaningar relaterade till effekter och biverkningar 
16. Redogöra för hur innehåll i författningar och andra relevanta styrdokument kan bidra till minskad smittspridning samt säker läkemedelshantering
17. Redogöra för läkemedelsanvändning, antibiotikaresistens samt följsamhet till vaccinationsrekommendationer med koppling till hållbar utveckling


Färdighet och förmåga
18. Skriftligen bearbeta text enligt vedertagen svensk språknorm och använda vetenskaplig källhänvisningsteknik samt återge text muntligen i grupp
19. Visa på förmåga till teamarbete och delta i diskussioner om olika aspekter av bemötande i samverkan med andra professionsutbildningar 
20. Visa på förmåga att i team tillämpa kliniska mätmetoder och systematisk bedömning samt reflektera över genomförandet utifrån säker vård
21. Tillämpa omvårdnadsprocessens samtliga faser i grundläggande omvårdnad med särskilt fokus på bedömning av grundläggande behov
22. Visa på förmåga att kommunicera med patienter och vårdpersonal
23. Tillämpa kliniska färdigheter för i kursen ingående moment i enlighet med regelverk och evidens samt rapportera atypiska fynd 
24. Tillämpa basala hygien- och klädrutiner enligt regelverk inom hälso- och sjukvård
25. Följa offentlighets- och sekretesslagen samt tillämpa professionellt förhållningssätt 
26. Självständigt utföra vanligt förekommande läkemedelsberäkningar av basal karaktär
27. Använda relevanta källor för att inhämta och tolka information om läkemedel 


Värderingsförmåga och förhållningssätt
28. Reflektera över hur etik, vårdmiljö och organisation påverkar patientens hälsa och välbefinnande samt möjlighet till jämlik vård
29. Reflektera över olika perspektiv på hälsa 
30. Reflektera över sjuksköterskans ansvar för grundläggande omvårdnad samt dess betydelse för god och säker vård
31. Reflektera över eget lärande samt identifiera och värdera det egna och studieteamets kunskapsbehov genom att redogöra för egna och andras insatser i samband med olika lärsituationer

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet och Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2

Undervisningens upplägg

Kursen utgår från ett studerandeaktivt lärande med problemlösning och reflektion och tillämpar blandad pedagogik med föreläsningar/filmer, quiz och seminarier. Arbetsformerna varierar mellan individuellt arbete och arbete i grupp samt plagiatsutbildning, färdighetsträning, teamövningar och förberedelser inför VFU. Studenten förväntas ta ansvar för sitt eget lärande och aktivt söka kunskap från kursens innehåll och litteratur. VFU genomförs vid somatisk avdelning inom institutionens/fakultetens avtalsområden, där platsgaranti kan ges. 

För distansstudenter ingår sammankomster på campus.

Undervisning på engelska kan förekomma.

För de nätbaserade delarna av utbildningen krävs tillgång till dator med bra och stabil internetuppkoppling, ett headset med mikrofon samt webbkamera.

Examination

Kursen examineras i moduler:

Salstentamen 1 (6 hp)

  • Individuellt skriftligt prov (FSR 9-10)

Salstentamen 2 (5,5 hp)

  • Individuellt skriftligt prov (FSR 11-17)

Salstentamen 3 (2 hp)

  • Individuellt skriftligt prov (FSR 26-27)

Muntlig examination i seminarium 1 (5,5 hp)

  • Skriftlig gruppuppgift med kamratrespons som examineras muntligt i seminarium utifrån fastställda kriterier samt genom en individuell skriftlig reflektion (FSR 1-8, 18, 31) 

Muntlig examination i seminarium 2 (2 hp)

  • Seminarium i grupp med individuell bedömning utifrån fastställda kriterier (FSR 28-30) 

Kursportfölj (4,5 hp)

  • Plagiatsutbildning (FSR 18) 
  • Quiz (FSR 9) 
  • Färdighetsträning, teamövningar och förberedelser inför VFU (FSR 19-20, 23-24) 
  • Under kursen fortlöpande bedömning av professionella förmågor och professionellt förhållningssätt gentemot studenter, lärare, vårdpersonal, patienter och deras närstående (FSR 25) 
  • Individuell skriftlig reflektionsuppgift över eget lärande samt plan för kunskapsutveckling (FSR 31) 

Verksamhetsförlagd utbildning (4.5 hp)

  • Examination utifrån fastställda kriterier samt med skriftlig självreflektion (FSR 21-25)


Som betyg används en tvågradig betygsskala, godkänd (G) eller underkänd (U). För att bli godkänd på hel kurs krävs att samtliga betygsgrundande moment är godkända.


Student som har underkänts två gånger har rätt att hos programrådet begära annan examinator.


Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination, och som har erhållit ett beslut om rätt till stöd från samordnare för studenter med funktionsnedsättning vid Studentcentrum, ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.


Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall studenten uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under praktiken kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studenten avbryter då sin praktik i förtid och får betyget underkänd på den aktuella kursen.
Detta innebär att ett praktiktillfälle är förbrukat.


I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta praktiken samt en tidpunkt då kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger. Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att hen tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny praktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen. Om det i kursplanen anges att det finns begränsningar av antalet provtillfällen och studenten har förbrukat dessa har studenten inte rätt till nytt provtillfälle.


Student som underkänts i verksamhetsförlagd utbildning erbjuds en (1) ny utbildningsperiod som till sin längd och innehåll motsvarar den underkända perioden. Student som på eget initiativ avbryter sin verksamhetsförlagda utbildning i förtid kan ges betyget underkänd.


Vid verksamhetsförlagda lärandeaktiviteter gäller att krav på professionellt förhållningssätt inklusive klädsel och hygien följs enligt mottagande verksamhets direktiv.


Tillgodoräknande 

Studenten kan ansöka om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. Om ansökan om tillgodoräknande avslås helt eller delvis ska detta motiveras skriftligt. Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Övriga föreskrifter

Hälso- och vaccinationsprogram

Inför det verksamhetsintegrerade lärandet erbjuds studenter vid Medicinska fakulteten vid Umeå universitet vaccination mot Hepatit B. Därtill erbjuds studenter som inte vaccinerats mot mässling, påssjuka och röda hund (MPR) att komplettera med detta. Medicinska fakulteten står enbart för de kostnader som uppkommer inom hälso- och vaccinationsprogrammet i de fall det skett inom ramen för de av programmen organiserade tillfällena.  Om studenter väljer att inte delta i detta hälso- och vaccinationsprogram kan inte Medicinska fakulteten, Umeå universitet, garantera plats för verksamhetsintegrerat lärande.

Tillgång till verksamhetsintegrerat lärande

Verksamhetsintegrerat lärande (inklusive VFU och klinisk praktik) genomförs inom respektive utbildnings avtal i samverkan med regioner, primärkommuner och ett antal privata aktörer. Om student inte uppfyller praktikplatsens krav utifrån exempelvis arbetsmiljö eller patientsäkerhetsaspekter, kan universitetet inte garantera tillgång till verksamhetsintegrerat lärande. Universitetet ska då undersöka möjligheten att studenten kan erbjudas annan praktikplats inom ramen för universitetets avtal.



Föreskrifter vid övergångar

Om denna kursplan upphör eller genomgår större förändringar erbjuds registrerade studenter möjlighet att göra omprov vid minst tre tillfällen under en tid av max två år efter förändringens genomförande.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.