I kursen introduceras skolans uppdrag relativt skolans pågående digitalisering. Vidare analyseras och problematiseras skolans digitalisering i relation till skolan som organisation samt lärarens uppdrag. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till momentets innehåll och form.
Förväntade studieresultat
Skolans digitalisering, 7.5 hp Digitalization in school, 7.5 credits
Efter kursen ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
beskriva och diskutera skolans uppdrag avseende digitalisering
redogöra för hur skolans digitalisering påverkar skolan som organisation samt lärarens uppdrag
Färdigheter och förmåga
diskutera och analysera möjligheter och utmaningar med skolans digitalisering
Värderingsförmåga och förhållningssätt
värdera hur digitalisering påverkar skolan som organisation samt lärarens uppdrag
reflektera över etiska ställningstaganden i relation till skolans digitalisering
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och workshops. Hela eller delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska. Undervisningen i vissa kursmoment/delar av moment kan ges på engelska.
Examination
Kursen examineras genom följande inslag:
Två skriftliga seminarier (U/G)
En individuell skriftlig hemtentamen (U/G/VG)
För att bli godkänd på kursen krävs att samtliga examinerande delar är godkända. För att erhålla betyget Väl godkänd på momentet krävs att samtliga examinerande delar är godkända, samt att betyget Väl godkänd har uppnåtts i den individuellt skriftliga hemtentamen.
För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds första omprovstillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje omprovstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat att erbjudas. Vad avser praktik/VFU gäller motsvarande med den begränsningen att antalet anges till en (se regler för betyg och examination på grund och avancerad nivå, Dnr: FS 1.1.2.553-14). Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
TILLGODORÄKNANDE Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.umu.se/student, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan.
Litteratur
Giltig från:
2022 vecka 15
Navigera i den digitala samtiden : en antologi om den nya lärarrollen Nygårds Karin, Raymond Terese 2016 : 128 sidor : ISBN: 9789188149152 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Recent trends in the digitalization of the Nordic K-12 schools Lindberg J. Ola, Olofsson Anders D. International Journal of Media, Technology & Lifelong Learning, 14(2) : 2018 : https://journals.hioa.no/index.php/seminar/ Obligatorisk
Gustafsson Ulrika Taking a step back for a leap forward: policy formation for the digitalisation of schools from the views of Swedish national policymakers Education Inquiry, 12:4, 329-346, DOI: 10.1080/20004508.2021.1917487 : 2021 : Obligatorisk
Pettersson Fanny Review of On the issues of digital competence in educational contexts : a review of literature Ingår i: Education and Information Technologies [Elektronisk resurs] 1997- : 23 : sid. 1005-1021 : Obligatorisk
What is technological pedagogical content knowledge (TPACK)? Koheler Matthew J., Mishra Punya Contemporary issues in technology and teacher education, 9(1), 60-70 : 2009 : Obligatorisk
From Jörgen Pedagogical Digital Competence - Between Values, Knowledge and Skills Higher Education Studies, 7(2), 4350 : 2017 : https://doi.org/10.5539/hes.v7n2p43 Obligatorisk
Krumsvik Rune Johan Teacher educators digital competence Ingår i: Scandinavian journal of educational research [Elektronisk resurs] London : Taylor & Francis : 2000- : 58 : sid. 269-280 : Obligatorisk
Därutöver kan 3-4 vetenskapliga artiklar tillkomma.