"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Skolbibliotek i teori och praktik, 7,5 hp

Engelskt namn: School libraries in theoretical and practical perspective

Denna kursplan gäller: 2022-09-12 och tillsvidare

Kurskod: 2BV031

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Biblioteks- och informationsvetenskap: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Sociologiska institutionen

Beslutad av: Prefekten, 2017-11-08

Reviderad av: Prefekten, 2022-09-16

Innehåll

Denna kurs erbjuder en introduktion på avancerad nivå till studier av skolbibliotek i teori och praktik. Kursen vänder sig till redan verksamma skolbibliotekarier samt till utbildade bibliotekarier som är intresserade av skolbibliotek. Utifrån aktuell forskning om skolbibliotek avser kursen att erbjuda en plattform för praktiskt erfarenhetsutbyte som diskuteras i teoretisk belysning. Teman som fokuseras är skolbibliotekets historia och nuläge, skolbibliotekets uppdrag och organisatoriska kontext, medie- och informationskunnighet, läsfrämjande samt skolbibliotekets pedagogiska framtidsutmaningar. Undervisningen sker i form av introducerande föreläsningar, individuella litteraturstudier och gemensamma diskussionsseminarier. Kursen examineras i
form av ett självständigt fördjupningsarbete som presenteras vid ett konferensliknande slutseminarium.

Förväntade studieresultat

För godkänt resultat ska den studerande efter avslutad kurs avseende kunskap och förståelse:

  • ha kännedom om aktuell forskning om skolbibliotek
  • kunna redogöra för historiska, organisatoriska och pedagogiska aspekter av skolbiblioteksverksamhet

För godkänt resultat ska den studerande efter avslutad kurs avseende färdighet och förmåga:

  • kunna applicera teoretiska insikter för att uppnå en djupare förståelse för praktiskt skolbiblioteksarbete
  • kunna självständigt ringa in, analysera samt skriftligt och muntligt redogöra för ett fördjupningstema inom kursens område

För godkänt resultat ska den studerande efter avslutad kurs avseende värderingsförmåga och förhållningssätt:

  • kunna självständigt värdera och förhålla sig till skolbiblioteksforskning
  • kunna diskutera etiska dilemman som berör skolbiblioteksverksamhet
  • kunna tillämpa en bred kritisk blick på ett valt fördjupningstema inom skolbiblioteksområdet

Behörighetskrav

Kandidatexamen i Biblioteks- och informationsvetenskap eller motsvarande samt Engelska B/6 och Svenska B/3 för grundläggande behörighet för högskolestudier. 

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier. Aktivt deltagande vid samtliga seminarier är obligatoriskt.

Examination

Examinationen sker dels genom aktivt deltagande vid samtliga seminarier, dels genom författande av en självständig fördjupningsuppgift. Vid frånvaro från obligatoriska seminarier utgår skriftliga ersättningsuppgifter.

På kursen som helhet ges ett av betygen Väl godkänd eller Godkänd. Gällande kriterium är att utsatt inlämningstid beaktas vid betygssättning. För att erhålla betyget Godkänd på kursen krävs godkänt på alla examinerande inslag samt deltagande på kursens obligatoriska moment. Om studenten erhåller betyget Underkänd vid inlämnande ersättningsuppgifter sker kompletterande uppgifter i samråd med undervisande lärare enligt en fastställd tidsplan.

Bedömningen skall vara individuell eller utformas på ett sådant sätt att individuell prövning kan ske vid samtliga av institutionen anordnade kurser. För studerande som inte godkänts vid det ordinarie provtillfället anordnas ytterligare ett provtillfälle kort tid därefter. Ett tredje tentamenstillfälle erbjuds en gång per år. Varje student har rätt till totalt fem tentamenstillfällen/motsvarande. Tentamen och inlämnade kompletteringar baserad på denna kursplan kan garanteras under två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. En student har rätt att begära att få byta examinator efter två underkända prov på kurs eller delar av kurs. Studierektor kontaktas i sådana fall.

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande av kurs/moment prövas individuellt. För mera information kontakta studievägledaren. Se också "Regelsamling för grundutbildningen vid Umeå universitet".

www.umu.se/studentcentrum/regler_riktlinjer/regelsamlingen/examensfragor.html
 

Litteratur

Giltig från: 2022 vecka 37

Andersson Jonas
Med läsning som mål : om metoder och forskning på det läsfrämjande området
Stockholm : Statens kulturråd : [2015] : 128 sidor :
Fritt tillgänglig via Kulturrådets hemsida
ISBN: 978-91-87583-07-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Carlsson Ulla
Medie- och informationskunnighet i nätverkssamhället : skolan och demokratin
Göteborg : Nordicom : 2013 : 136 s. :
ISBN: 978-91-86523-62-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Eriksson Catrin
Fokusbibliotek : en utvecklingsmodell för bibliotek i grundskolan
Lund : BTJ förlag : 2016 : 73 s. :
ISBN: 978-91-7018-806-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Den femte statsmakten : bibliotekens roll för demokrati, utbildning, tillgänglighet och digitalisering
Fichtelius Erik, Enarson Eva, Hansson Krister, Klein Jesper, Persson Christina
[Stockholm] : Kungliga biblioteket, Nationell biblioteksstrategi : 2017 : 472 sidor :
ISBN: 978-91-7000-341-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Styra eller stödja? : svensk folkbibliotekspolitik under hundra år
Frenander Anders, Lindberg Jenny
Borås : Institutionen Biblioteks- och informationsvetenskap/Bibliotekshögskolan, Högskolan i Borås : 2012 : 352 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-978768-1-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Gärdén Cecilia
Skolbibliotekets roll för elevers lärande : en forsknings- och kunskapsöversikt år 2010-2015
[Stockholm] : Kungliga biblioteket, Nationell biblioteksstrategi : 2017 : 1 onlineresurs (102 sidor) :
Fritt tillgänglig via KB:s webbplats
Obligatorisk

Algoritmer i samhället
Haider Jutta, Sundin Olof
Lund : Lunds Universitet : 2016 : 35 s. :
Fulltext
Obligatorisk

Henning Ingmarsson Jenny
Elevers kunskapsarbete i skolbiblioteket : en kunskapsöversikt
Stockholm : Nationella skolbiblioteksgruppen : 2010 : 68 s. :
Fulltext
Obligatorisk

Kungliga biblioteket
Skolbibliotek – hur ser det ut? En kartläggning inom ramen för den myndighetsöverskridande skolbiblioteksgruppen
Kungliga biblioteket : 2016 :
Länk
Obligatorisk

Kjersén Edman Lena
Tala om böcker : boksamtal på bibliotek, i skola och på nätet
Lund : BTJ förlag : 2013 : 115 s. :
ISBN: 978-91-7018-748-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kulthau Carol Collier
Reflection on the Development of a Theoretical Perspective
Ingår i:
Theory development in the information sciences
Austin : University of Texas Press : 2016. : 331 s. : sid. 68-86 :
Obligatorisk

Skolbibliotekets roller i förändrade landskap: En forskarantologi
Limberg Louise, Hampson Lundh Anna
BTJ förlag, 2013 : 2013 :
Obligatorisk

Medie- och informationskunnighet i en biblioteks- och informationsvetenskaplig belysning
Rivano Eckerdal Johanna, Sundin Olof
Stockholm : Svensk biblioteksförening : 2014 : 108 s. :
Fulltext
ISBN: 9789197601221
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Rydbeck Kerstin (red.)
Spelar skolbibliotek en roll? En presentation av fem projekt från en forskningscirkel om skolbibliotek
Meddelanden från Institutionen för ABM vid Uppsala universitet, Nr.3, Uppsala Universitet : 2009 :
Obligatorisk

IFLA:s riktlinjer för skolbibliotek
Schultz-Jones Barbara, Oberg Joanne
Haag: International Federation of Library Associations and Institutions : 2015 :
Obligatorisk

Thomas Barbro
Alla elever ska ha tillgång till ett skolbibliotek : en skolbibliotekspolitisk översikt
Stockholm : Svensk biblioteksförening : 2013 : 76 s. :
Obligatorisk

Barns och ungas läsning : ett ansvar för hela samhället
Stockholm : Norstedts juridik : 2018 : 290 sidor :
Fritt tillgänglig via www.regeringen.se
ISBN: 9789138248355
Se Umeå UB:s söktjänst

Haapalainen Marja
Folk- och skolbibliotekens medieförsörjning 2018 - en översikt
2019 :
https://www.kb.se/Dokument/Folk-%20och%20skolbibliotekens%20medieförsörjning%202018.pdf

Skolbiblioteket som pedagogisk resurs
2018 :
http://www.skolinspektionen.se/sv/Beslut-och-rapporter/Publikationer/Granskningsrapport/Kvalitetsgranskning/skolbiblioteket-som-pedagogisk-resurs

Läsandets årsringar : rapport och reflektioner om läsningens aktuella tillstånd i Sverige
Nordlund Anna, Svedjedal Johan
Stockholm : Svenska förläggareföreningen Ek.för. : [2020] : 86 sidor :
Fritt nedladdningsbar via forlaggare.se
ISBN: 9789198573343
Se Umeå UB:s söktjänst

Enstaka artiklar på engelska tillkommer, liksom litteratur i samband med det egna fördjupningsarbetet.