Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Små barns tal och språkutveckling

Välkommen till denna kurs som ges av Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap vid Umeå universitet. Jag som skriver detta heter Anna Norberg och är kursansvarig lärare, med mig i kursen arbetar även Maria Lindahl och Agneta Malmedal. Vi hoppas kursen ska bli intressant, givande och lärorik för er alla.

Så här börjar du

  • 1. Tacka ja till din studieplats

    Om du har blivit antagen till en utbildning eller fått en reservplats måste du tacka ja för att behålla din plats. Vill du inte ha din plats, kan du låta en reserv få den genom att lämna återbud. Tacka ja eller nej gör du på Mina sidor på Antagning.se senast den 19 december 2022.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.

    Fäll ihop
  • 2. Registrera dig på kursen

    På denna kurs tillämpar vi självregistrering, vilket innebär att du själv ska logga in och registrera dig via studentwebben. Det kan du göra mellan 15-22 mars.

    Det är oerhört viktigt att du registrerar dig under dessa dagar! Om du inte har registrerat dig senast den 22 mars förlorar du din plats på kursen. 

    För att kunna registrera dig krävs det att du har aktiverat ditt Umu-id först. Observera att aktivering av ditt Umu-id inte är detsamma som självregistrering!

    1. Jag vill aktivera mitt Umu-id
    2. Jag har aktiverat mitt Umu-id och vill registrera mig

    Om du får problem med att skapa ditt Umu-id eller har glömt dina inloggningsuppgifter måste du kontakta IT-supporten.
    Hjälp hittar du här.

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    Onsdag 22 mars 2023

    Tid: Någon gång under dagen

    Kursen startar onsdag den 22 mars. Den lärplattform som kommer att användas är Canvas, och du loggar in där med ditt aktiverade Umu-id (användarkonto).

    Jag vill logga in i Canvas

    Om du inte kan se din kurs i Canvas beror det sannolikt på att kurssajten inte är publicerad för er studenter ännu, alternativt att du inte har registrerat dig på kursen än.

    Fäll ihop

Om kursen

  • Kursens upplägg

    Kurs har inga fysiska träffar utan genomförs helt på distans. Under kursens gång bedriver du studierna på egen hand men även tillsammans med en mindre grupp studenter där kurslitteratur, filmer och uppgifter behandlas, genomförs och diskuteras skriftligt. Kursen bygger därför på dig men även på alla deltagares aktiva engagemang där era erfarenheter, tankar och frågor är viktiga.

    Kommunikationen mellan er studenter och mellan er studenter och oss lärare kommer att ske via lärplattformen Canvas. I Canvas kommer du att få information om kursens upplägg och uppgifter och få tillgång till ett forum för gruppdiskussioner.

    Att vara aktiv i gruppdiskussioner är något jag redan nu vill lyfta som en mycket viktig del för en lyckad distansutbildning. Under kursens gång kommer du säkert ha en del frågor och där kan ni studenter i gruppen ge varandra stöd och hjälpa varandra när så är möjligt. Vi lärare tar del av diskussioner och uppgifter som bearbetas och genomförs i era grupper men vi har tyvärr inte möjlighet att dagligen besvara eventuella frågor och då blir hjälp och support mellan er studenter extra viktig.

    Fäll ihop
  • Uppgift vecka 12-13

    När du registrerat dig på kursen ska du under v. 12-13 skriva en kort presentation av dig själv, din yrkesbakgrund och dina förväntningar på kursen. Beskriv också dina egna tankar och erfarenheter kring små barns tal- och språkutveckling med ca 300-500 ord.

    Lämna in din presentation så snabbt som möjligt på kurssidan i Uppgifter under Presentation. Det är viktigt att du lämnar in din presentation då vi ser inlämningen som ett  tecken på att du avser genomföra kursen. Det är först när du lämnat in din presentation du blir indelad i en mindre grupp som du kommer arbeta närmare med under kursens gång.

    Under v. 12-13 har du även i uppgift att lägga in ett foto av dig i din profil i Canvas.

    Fäll ihop
  • Kontaktuppgifter

    Har du några frågor eller funderingar kring kursens innehåll kan du skicka e-post till kursansvarig lärare: Anna Norberg

    Frågor av administrativ karaktär kan ni ställa till vår studieadministratör Christina Sander Nordin.

    Återigen, varmt välkommen till kursen!
    Med vänlig hälsning
    Anna Norberg, Maria Lindahl och Agneta Malmedal

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Som student behöver du ett Umu-id (ditt användarkonto). Ditt Umu-id använder du för att till exempel

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor och uppgifter och se dina studieresultat
    • komma åt din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets trådlösa nätverk.

    När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Så här aktiverar jag mitt Umu-id.

    Det här funkar ju inte. Hjälp!

    Om du får problem att att logga in eller aktivera ditt Umu-id så kontakta IT-supporten Servicedesk där du kan ställa frågor och få hjälp.

    Fäll ihop
  • Skaffa Umu-kort

    När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som

    • passerkort
    • lånekort för universitetsbiblioteket
    • kopierings- och utskriftskort.

    Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det.

    Ansök om Umu-kort.

    Fäll ihop
  • Digitala studiestartsföreläsningar 10-13 januari

    Har du inte pluggat hos oss tidigare så kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 10-13 januari då vi guidar dig genom studiestarten. Föreläsningarna är ca en timme lång och ges i Zoom. Vad vill du veta mer om?

    • Ny på universitetet – en överblick
    • Varför finns studentkåren?
    • IT-tjänster för studenter
    • Studera med funktionsnedsättning
    • Hjälp för att söka, skriva och studera
    • Akademiskt skrivande och studieteknik
    • Din hälsa under studietiden
    • Om existentiell hälsa, mening och balans
    Fäll ihop
  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    Under din studietid har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster. Allt för att underlätta studierna och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.

    Office 365 och hur jag installerar det.

    Fäll ihop
  • Om något krånglar finns Infocenter

    Infocenter hjälper dig med det du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student. Här kan du till exempel få hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare. Infocenter håller till i huset Universum, mitt på Campus Umeå. 

    Hitta till Infocenter på Campus Umeå (Mazemap).

    Infocenter – ger svar, hjälp och vägledning.

    Fäll ihop

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)