Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Specialpedagogik - åk 7-9 och gymnasieskolan (UK), 5 hp

Engelskt namn: Special Education - Secondary and Upper Secondary Level

Denna kursplan gäller: 2021-08-30 och tillsvidare

Kurskod: 6PE223

Högskolepoäng: 5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: För denna kurs ges betygen VG Väl godkänd, G Godkänd, U Underkänd

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Prefekten, 2016-04-05

Reviderad av: Prefekten, 2021-09-01

Innehåll

I kursen introduceras det specialpedagogiska fältet med inriktning mot ämneslärarens uppdrag samt hur specialpedagogisk verksamhet regleras och styrs. Centrala värdegrundsfrågor inom specialpedagogik granskas kritiskt med hjälp av aktuella perspektiv och begrepp, som till exempel normalitet/avvikelse, inkludering, differentiering och en skola för alla. I kursen diskuteras frågor om elever i behov av extra anpassningar och särskilt stöd. Särskilt belyses betydelsen av utformning och organisering av pedagogiska, social och fysisk lärmiljö. Vidare uppmärksammas ungas delaktighet samt samverkan med föräldrar/vårdnadshavare och andra verksamheter relaterat till det specialpedagogiska uppdraget. Kunskapsområdet problematiseras med teoretisk förankring i specialpedagogiska perspektiv och begrepp.

Förväntade studieresultat

Efter godkänd kurs skall den studerande kunna: 

Kunskap och förståelse
  • Redogöra och visa förståelse för centrala perspektiv och begrepp inom det specialpedagogiska fältet 
  • Redogöra för skolans specialpedagogiska uppdrag, funktioner och verksamheter 
Färdighet och förmåga
  • Analysera vilka konsekvenser olika lärmiljöer kan få för utveckling, lärande och delaktighet, i relation till specialpedagogiska perspektiv och läroplanens mål
  • Förvärva kunskaper om och färdigheter i att organisera och utforma olika lärmiljöer, med hänsyn till elevers förutsättningar och behov - inbegripet neuropsykiatriska svårigheter - samt till etiska överväganden
Värderingsförmåga och förhållningssätt
  • Analysera betydelsen av olika pedagogiska, metodiska och didaktiska val, i arbetet med en skola för alla, 
  • Reflektera över samverkan med förälder/vårdnadshavare och andra verksamheter i arbetet med elever i behov av särskilt stöd, samt reflektera över elevers delaktighet. 

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och workshops. Huvuddelen av kursens innehåll introduceras genom föreläsningar. Därefter följer bearbetningar i form av workshops, seminarier och skriftliga uppgifter. Tillämpande delar genomförs med skriftliga uppgifter och redovisningar där studenterna får tillfälle att pröva och reflektera över sin förståelse. Examinerande inslag är obligatoriska. Utvärdering sker efter avslutad kurs.

Examination

Kursen examineras genom följande inslag:
  • deltagande i ett obligatoriskt utbildningsmoment (U/G)
  • arbete i en obligatorisk workshop och redovisning (U/G)
  • en individuell skriftlig inlämningsuppgift (U/G/VG) 
Fysisk närvaro vid obligatoriska moment fordras för resultat på kursen, om inte annat anges i kurstillfällets gällande schema och studieguide. 

För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. I de fall då prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds första omprovstillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje omprovstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat att erbjudas (se regler för betyg och examination på grund och avancerad nivå, Dnr: FS 1.1.2-553-14). Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.

Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.

För att bli godkänd (G) på kursen krävs ett godkänt betyg på samtliga examinationsuppgifter. För att erhålla betyget väl godkänd (VG) på kursen krävs att samtliga examinerande delar är godkända, samt att betyget Väl godkänd har uppnåtts på den individuella skriftliga inlämningsuppgiften.

TILLGODORÄKNANDE
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.umu.se/student, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan.

Litteratur

  • Giltig från: 2021 vecka 38

    Ahlberg Ann
    Specialpedagogik i ideologi, teori och praktik : att bygga broar
    2., [förändrade] uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 192 s. :
    ISBN: 978-91-47-11718-5
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album
    Läsanvisning: Läsanvisning: (kapitel 1-3 och 5)

    Bruce Barbro
    Specialpedagogik i professionellt lärarskap : synsätt och förhållningssätt
    1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2016 : 168 s. :
    ISBN: 9789140689276
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Nilholm Claes
    En inkluderande skola - möjligheter, hinder och dilemman
    Studentlitteratur AB : 2019 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: ISBN:9789144126241 LIBRIS-ID:dphs62xfb51fgflc

    Autism och ADHD i skolan : handbok i tydliggörande pedagogik
    Sjölund Anna, Jahn Cajsa, Lindgren Ann, Reuterswärd Malin
    Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : 2017 : 207 sidor :
    ISBN: 978-91-27-81904-7
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album
    Läsanvisning: Endast för de som läser mot grundskolan.

    Autism och adhd i gymnasiet : tydliggörande pedagogik
    Edfelt David, Karlsson Annelie, Lindgren Ann, Sjölund Anna
    Första utgåvan : Stockholm : Natur & kultur : [2019] : 203 sidor :
    ISBN: 9789127824683
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album
    Läsanvisning: Endast för de som läser mot gymnasiet.

    Skolsocialt arbete : skolan som plats för och del i det sociala arbetet
    Backlund Åsa, Högdin Sara, Weitz Ylva Spånberger
    Malmö : Gleerups Utbildning AB : 2017 : 256 sidor :
    ISBN: 978-91-40-69578-9
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Erfarenheter av samverkan kring barn och unga som far illa eller riskerar att fara illa
    Stockholm : Skolverket : 2010 : 57 s. :
    Fulltext (pdf)
    ISBN: 978-91-85545-83-4
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Skolverkets allmänna råd
    Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
    Stockholm: Skolverket: 2014: 80 s :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Stödinsatser i utbildningen : om ledning och stimulans, extra anpassningar och särskilt stöd
    Stockholm : Skolverket : 2014 : 61 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789175591315
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Wallberg Helena
    Lektionsdesign : en handbok
    Första upplagan : Stockholm : Gothia Fortbildning : [2019] : 160 sidor :
    ISBN: 9789177411215
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Vetenskapliga artiklar och styrdokument som lagtexter och läroplaner tillkommer.

  • Giltig från: 2021 vecka 35

    Ahlberg Ann
    Specialpedagogik i ideologi, teori och praktik : att bygga broar
    2., [förändrade] uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 192 s. :
    ISBN: 978-91-47-11718-5
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album
    Läsanvisning: Läsanvisning: (kapitel 1-3 och 5)

    Bruce Barbro
    Specialpedagogik i professionellt lärarskap : synsätt och förhållningssätt
    1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2016 : 168 s. :
    ISBN: 9789140689276
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Nilholm Claes
    En inkluderande skola - möjligheter, hinder och dilemman
    Studentlitteratur AB : 2019 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: ISBN:9789144126241 LIBRIS-ID:dphs62xfb51fgflc

    Autism och ADHD i skolan : handbok i tydliggörande pedagogik
    Sjölund Anna, Jahn Cajsa, Lindgren Ann, Reuterswärd Malin
    Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : 2017 : 207 sidor :
    ISBN: 978-91-27-81904-7
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album
    Läsanvisning: Endast för de som läser mot grundskolan.

    Autism och adhd i gymnasiet : tydliggörande pedagogik
    Edfelt David, Karlsson Annelie, Lindgren Ann, Sjölund Anna
    Första utgåvan : Stockholm : Natur & kultur : [2019] : 203 sidor :
    ISBN: 9789127824683
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album
    Läsanvisning: Endast för de som läser mot gymnasiet.

    Skolsocialt arbete : skolan som plats för och del i det sociala arbetet
    Backlund Åsa, Högdin Sara, Weitz Ylva Spånberger
    Malmö : Gleerups Utbildning AB : 2017 : 256 sidor :
    ISBN: 978-91-40-69578-9
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Erfarenheter av samverkan kring barn och unga som far illa eller riskerar att fara illa
    Stockholm : Skolverket : 2010 : 57 s. :
    Fulltext (pdf)
    ISBN: 978-91-85545-83-4
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Skolverkets allmänna råd
    Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
    Stockholm: Skolverket: 2014: 80 s :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Stödinsatser i utbildningen : om ledning och stimulans, extra anpassningar och särskilt stöd
    Stockholm : Skolverket : 2014 : 61 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789175591315
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Wallberg Helena
    Lektionsdesign : en handbok
    Första upplagan : Stockholm : Gothia Fortbildning : [2019] : 160 sidor :
    ISBN: 9789177411215
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album