"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Specialpedagogik för förskolan (UK), 6 hp

Engelskt namn: Special Needs Education for Preschool

Denna kursplan gäller: 2024-01-15 och tillsvidare

Kurskod: 6PE221

Högskolepoäng: 6

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Beslutad av: Prefekten, 2016-04-14

Reviderad av: Prefekten, 2023-12-13

Innehåll

I kursen bearbetas det specialpedagogiska fältet med inriktning mot förskollärarens uppdrag samt hur specialpedagogisk verksamhet organiseras och styrs. Centrala värdegrundsfrågor inom specialpedagogik granskas kritiskt med hjälp av aktuella perspektiv, forskning och begrepp inom området. I kursen fördjupas också kunskaper om barn i behov av särskilt stöd, inbegripet specialpedagogiska behov hos barn med neuropsykiatriska svårigheter. Med teoretisk förankring i specialpedagogiska perspektiv, aktuell forskning och begrepp problematiseras kunskapsområdet. Dessutom behandlas hur förskolan och förskolläraren i samverkan med andra verksamheter och professioner kan arbeta för att ge stöd och stimulans för alla barns utveckling och lärande.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för centrala perspektiv, begrepp och aktuell forskning inom det specialpedagogiska fältet
  • redogöra och visa förståelse för det specialpedagogiska uppdraget i förskolans utbildning

Färdighet och förmåga

  • identifiera och tolka olika uttryck för barn i behov av särskilt stöd på organisations-, grupp- och individnivå, inbegripet neuropsykiatriska svårigheter
  • analysera och föreslå åtgärder på olika nivåer för att stimulera varje barns lärande och utveckling i relation till verksamhetens mål
  • diskutera och föreslå hur samverkan med vårdnadshavare, andra verksamheter och professioner i arbetet med barn i behov av särskilt stöd kan organiseras i förskolan  

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över barns olika förutsättningar och behov samt utifrån relevanta vetenskapliga perspektiv och styrdokument göra bedömningar av förskolans arbete med att utveckla en inkluderande och gynnsam pedagogisk miljö för alla barn

Behörighetskrav

Förskollärare som profession (UK) 6 hp, Lärande och undervisning (UK) 7.5 hp, Kunskap, vetenskap och forskningsmetodik (UK) 7.5 hp och Etik, demokrati och den heterogena lärandemiljön (UK) 7.5 hp eller motsvarande

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och workshops där kursinnehåll beskrivs och analyseras i varierade former. Huvuddelen av kursens avsnitt introduceras genom föreläsningar. Därefter följer bearbetningar i form av workshops och seminarier. Tillämpande delar genomförs med skriftliga uppgifter och redovisningar där studenterna får tillfälle att synliggöra och granska sin förståelse.

I kursen ingår obligatoriska inslag som kräver fysisk närvaro på̊ campus och/eller deltagande vid schemalagda digitala träffar, se vidare i kurstillfällets gällande schema och information i lärplattform.

Examination

Examination sker individuellt och i grupp via seminarium och redovisningar av workshops, samt genom individuell skriftlig inlämningsuppgift.

Fysisk närvaro och/eller deltagande vid schemalagda digitala träffar vid obligatoriska moment fordras för godkänt resultat på̊ kursen, om inte annat anges i kurstillfällets gällande schema och information i lärplattform.

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.

Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan väl godkänd (VG), godkänd (G) eller underkänd (U).

För betyget godkänd (G) krävs att samtliga examinationer bedömts med resultatet godkänd (G). För betyget väl godkänd (VG) krävs dessutom att den skriftliga individuella inlämningsuppgiften bedöms med resultatet väl godkänd (VG).

Den som erhållit betyget godkänd (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan
godkänt resultat på genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

Övriga föreskrifter

I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla.

Litteratur

Giltig från: 2024 vecka 3

Rekommenderad kurslitteratur

Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.

Läroplan för förskolan : Lpfö 18
Stockholm : Skolverket : 2018 : 20 sidor :
Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats
ISBN: 9789138327364
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Sandberg Anette
Med sikte på förskolan : barn i behov av stöd
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2021] : 346 sidor :
ISBN: 9789144145150
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (kap. 1-2)

Måluppfyllelse i förskolan
Stockholm : Skolverket : 2017 : 35 s. :
Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-7559-269-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar)

Barn med utmanande beteende : tidiga insatser i förskola och skola
Olsson Britt-Inger, Olsson Kurt
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2021] : 236 sidor :
ISBN: 9789144151526
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar - tillhandahålls av institutionen)

Öhman Margareta
Nya hissad och dissad : om relationsarbete i förskolan
Andra upplagan : Stockholm : Liber : 2019 : 320 sidor :
ISBN: 9789147126163
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (kap. 1-2)

Tydliggörande pedagogik i förskolan
Edfelt David, Sjölund Anna, Jahn Cajsa, Reuterswärd Malin
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : [2019] : 173 sidor :
ISBN: 9789127824485
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Didaktisk (o)takt i förskolan : exempel med didaktiskt ledarskap, didaktiska nätverk och specialpedagogisk didaktik
Vallberg Roth Ann-Christine, Palla Linda
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2020] : 185 sidor :
ISBN: 9789144137698
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar - tillhandahålls av institutionen)

Palla Linda
Specialpedagogik i förskola : grundläggande huvudsaker och reflekterande djupdykningar
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2021] : 281 sidor :
ISBN: 9789144151267
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (kap. 1-4, sid 63-65, kap. 7 och bilaga B)

En förskola för alla
Nielsen Anneli, Nyroos Mikaela
Liber AB, Stockholm : 2022 :
Obligatorisk
Läsanvisning: (Introduktion, kap.1, 3, 6-7, 10)

Förskolan som lärandemiljö : för barn i behov av särskilt stöd
Sjöman Madeleine, Björck-Åkesson Eva
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2023] : 272 sidor :
ISBN: 9789144132242
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar