TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN
Välkommen till kursen Specialpedagogik för yrkeslärare. Innan du kan börja studera måste du göra några saker innan själva kursstarten. Här får du veta vad du måste göra, hur och när. Du kan även läsa lite mer om kursen, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan.
Om du har blivit antagen och vill ha din plats, eller vill stå kvar som reserv, behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet.
Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud på Studentwebben (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.
Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.
Fäll ihopFör att påbörja dina studier behöver du registrera dig själv på kursen via webben. Du registrerar dig på www.umu.se/student. För att kunna göra detta krävs att du har aktiverat ditt användarkonto (Umu-id). Läs mer om detta längre ner i välkomstbrevet under rubriken Aktivera ditt Umu-id.
Webbegistreringen är öppen från 22-08-22 till och med 22-08-30. Det är viktigt att du registrerar dig under perioden, annars riskerar du att förlora din studieplats.
Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period, måste du anmäla det till oss innan sista dag för registrering. Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt (läkarintyg krävs).
Alla frågor om registrering kan du maila till administration@pedag.umu.se så hjälper vi dig.
Du får tillgång till kursen i lärplattformen en vecka före kursen startar.
Fäll ihop29 augusti 2022
Tid: Se schema
Plats: Se schema
Kursens första obligatoriska träff är 12 september, läs under Kursens upplägg nedan hur du förbereder dig.
Välkomna till kursen Specialpedagogik för yrkeslärare, 15 hp.
Kursen pågår under 2022-08-29 – 2023-06-04.
Kursansvarig är Gerd Pettersson, Pedagogiska institutionen. Viktig information till er kursdeltagare är att Gerd inte kan svara på frågor via mail eller telefon före 10 september. Utrymme för frågor ges vid Träff 1, 2022-09-12. Inför träff 1: läs studieguiden och kursplanen, förbered dina frågor till träff 1. Läs även Gidlund, (2020).
Mer information om schema, kurslitteratur mm återfinns i studieguiden i Canvas.
Kursen har sju obligatoriska träffar och inleds med egna individuella kursförberedelser. Distanskursen genomförs via Zoom och zoom-länkar återfinns nedan. Kursen ges via kursplattformen Canvas enligt schema. En första gruppindelning sker vid Träff 1 (ca 5–7 studenter per grupp) och nya grupper bildas vid Träff 3.
Kursinnehåll
I kursens första modul 7,5 hp, behandlas specialpedagogiska teorier, det specialpedagogiska uppdraget och specialpedagogisk verksamhet i relation till yrkeslärarens uppdrag. Dessutom ingår kollegial samverkan som grund för att utveckla den specialpedagogiska verksamheten i det egna yrkesprogrammet.
Kursens andra modul, 7,5 hp, består av att i samverkan med skol- eller arbetslivsaktörer identifiera, planera, genomföra och analysera ett behovsbaserat specialpedagogiskt utvecklingsarbete. I modulen ingår även digital samverkan som grund för att utveckla den specialpedagogiska verksamheten i det egna yrkesprogrammet.
Kursupplägg
Kursens omfattar sju distansträffar som består av följande aktiviteter: a) Kollegial litteraturbearbetning i mindre arbetsgrupper, b) Inspelade föreläsningar samt föreläsningar i realtid c) individuell case-uppgift, d) egen arbetsplan utvecklas och datainsamlingsmetoder behandlas e) eget specialpedagogiskt utvecklingsarbete under grupp- och individuell handledning samt medverkan i ett f) digitalt nätverk för yrkeslärare i specialpedagogik som avser att stödja yrkeslärarens fortsatta specialpedagogiska verksamhet. All undervisning i kursen sker via kursens plattform (Canvas) där även kursinformation samt forum för gruppkommunikation och uppgifter finns tillgängliga. Befintligt digitalt specialpedagogiskt nätverk för yrkeslärare görs tillgängligt för kursdeltagarna under kursens gång. Nätverket samordnas av två yrkeslärare, som slutfört kursen ”Specialpedagogik för yrkeslärare” Pedagogiska institutionen ansvarar för nätverksplattformens drift och underhåll.
Mellan samtliga träffar rekommenderas ni att ha regelbundna gruppträffar som syftar till att kollegialt diskutera och på så sätt stödja varandras specialpedagogiska skolutvecklingsprocesser.
Mellan träff 4–6 i modul 2 erbjuds en bokningsbar individuell handledningstid med kursens lärare. Boka handledningstiden med respektive lärare via e-post.
Varmt välkomna hälsar kursens lärare
Mari Forsberg
Robert Holmgren
Gerd Pettersson
Fäll ihop
Möteslänkar till träffarna:
Träff 1: https://umu.zoom.us/my/gerd.pettersson
För övriga träffar (2–7). Antalet grupper kan komma att ändras beroende på antal kursdeltagare:
Grupp 1 och 4: https://umu.zoom.us/my/gerd.pettersson
Grupp 2 och 5: https://umu.zoom.us/my/robert.holmgren
Grupp 3 och 6: https://umu.zoom.us/my/mariforsberg
Fäll ihop29 augusti – 12 september.
Individuella förberedelser
Träff 1
2022-09-12 (måndag)
14.00 – 17.00
Träff 2
2022-10-18 (tisdag)
15.00 – 17.00
Träff 3
2023-01-11 (onsdag)
13.00 – 17.00
Träff 4
2023-02-23 (torsdag)
13.00 – 17.00
Träff 5
2023-03-21 (tisdag)
13.00 – 17.00
Träff 6
2023-04-26 (onsdag)
13.00 – 17.00
Träff 7
2023-05-22 (måndag)
13.00 – 17.00
Mellan träff 4–6 i modul 2 erbjuds en bokningsbar individuell handledningstid med kursens lärare. Boka handledningstiden med respektive lärare via e-post.
Mellan samtliga träffar rekommenderas ni att ha regelbundna gruppträffar som syftar till att kollegialt diskutera och på så sätt stödja varandras specialpedagogiska skolutvecklingsprocesser.
Fäll ihopAktivera ditt Umu-id
Som student behöver du ett Umu-id (ditt användarkonto). Ditt Umu-id använder du för att till exempel
När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Så här aktiverar jag mitt Umu-id.
Det här funkar ju inte. Hjälp!
Om du får problem att att logga in eller aktivera ditt Umu-id så kontakta IT-supporten Servicedesk där du kan ställa frågor och få hjälp.
Fäll ihopSkaffa Umu-kort
När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som
Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det.
Fäll ihopDigitala studiestartsföreläsningar 10-13 januari
Har du inte pluggat hos oss tidigare så kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 10-13 januari då vi guidar dig genom studiestarten. Föreläsningarna är ca en timme lång och ges i Zoom. Vad vill du veta mer om?
Tillgång till hela Microsoft Office 365
Under din studietid har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster. Allt för att underlätta studierna och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.
Office 365 och hur jag installerar det.
Fäll ihopOm något krånglar finns Infocenter
Infocenter hjälper dig med det du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student. Här kan du till exempel få hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare. Infocenter håller till i huset Universum, mitt på Campus Umeå.
Hitta till Infocenter på Campus Umeå (Mazemap).
Infocenter – ger svar, hjälp och vägledning.
Fäll ihop