Välkommen till kursen Statistisk kommunikation vid Handelshögskolan, enheten för Statistik. Innan du kan påbörja kursen är det några saker du måste göra, här får du veta vad, hur och när. Du kan även läsa lite mer om kursen, universitetet och livet som student. Vi ses i vår!
När du tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen.
På den här kursen är det självregistrering och du registrerar dig via studentwebben innan kursstart. Det kan du göra från och med den 26 april till och med den 3 maj.
Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till oss innan kursstart för att inte förlora din plats på kursen.
För att kunna registrera dig på kursen måste du först aktivera ditt användarkonto (Umu-id).
Information om kursens innehåll, undervisningens upplägg och examination hittar du i kursplanen.
Med anledning av Covid-19 kommer vi att använda digitala verktyg i en större utsträckning än vanligt. Vi kommer framförallt att använda verktyget Zoom för föreläsningar, lektioner och seminarier. Undervisningens upplägg kommer att ha en liknande struktur som tidigare år och de flesta aktiviteterna kommer att vara schemalagda. Här kan du läsa mer om verktyget Zoom.
Lärplattformen Canvas För den här kursen använder vi lärplattformen Canvas. Där hittar du allt du behöver för kursen, som till exempel schema, instruktioner för övningar, lista över kursdeltagare och meddelanden från läraren. Det är också på lärplattformen du lämnar in dina uppgifter.
För att logga in på Canvas måste du ha ett aktiverat användarkonto (Umu-id)
Det du behöver tänka på innan du börjar, samlat på ett och samma ställe på webben. Både för dig som studerar på campus eller för dig som läser helt på distans. Kommer jag trivas? Kommer jag hitta någonstans att bo? Få nya vänner? Vi kanske inte kan ge dig alla svar, men visar dig var du hittar information. Välkommen!
Om du får problem att aktivera ditt Umu-id eller att logga in vänder du dig till Servicedesk. Där hittar du svar på vanliga frågor, manualer och kan ställa frågor och få hjälp.
Som student har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365 under din studietid. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster som kan underlätta din studietid och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.
Studentkårerna arbetar för att du ska ha inflytande över dina studier och din studiesituation. De hjälper till att knyta ihop studietiden med näringslivet för din framtida karriär och om du skulle uppleva problem med din utbildning, kan du få hjälp. Ta chansen att vara med och bestämma.
Det är inte bara dina rättigheter kårerna bevakar. Som medlem i en studentkår är du också med och formar organisationen. Ska kåren driva pubar, caféer, gym? Kanske ordna bio, konserter eller föreläsningar?
Det är inte längre obligatoriskt att vara medlem i en studentkår, men det finns som du ser fortfarande många fina anledningar att vara med.
Mitt på campus Umeå i huset Universum (ja, det heter så) ligger Infocenter – den plats du alltid kan vända dig till för att få svar, hjälp och vägledning. Här hittar du allt du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student i en, kanske, ny stad. Här får du till exempel hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Infocenter kan svara på de flesta frågor, och har de inte ett svar direkt så vet de var och hur de vägleder dig vidare.