Navigerat till

Svenska för ämneslärare, kurs 1 30 hp

Om kursen

Kursen ger en introduktion till svenskämnet ur språkvetenskapligt, litteraturvetenskapligt och didaktiskt perspektiv. I kursen läggs stor vikt vid språkets och litteraturens identitetsskapande funktion. Kursen omfattar bland annat sociolingvistik och en introduktion till svenska språkets grammatik och ordbildning. En utgångspunkt för studierna i sociolingvistik är mångfalden i dagens svenska språksamhälle. Språklig variation på individ- och samhällsnivå studeras och skillnader mellan tal- och skriftspråk uppmärksammas. I delkursen Språkbeskrivning behandlas språkets olika nivåer, såsom ord-, fras-, sats- och meningsnivå, och deras respektive funktioner. Språkliga normer diskuteras och problematiseras utifrån både sociolingvistiskt och grammatiskt perspektiv. Vidare behandlar kursen litteraturanalysens grunder och introducerar ett litteraturhistoriskt perspektiv på litteratur och läsning. Diskussioner om litteraturens och läsandets värde behandlas ur ett litteraturdidaktiskt perspektiv och olika modeller för litteraturundervisning i skolan undersöks. Med utgångspunkt i teorier om ett vidgat textbegrepp diskuteras genre- och kanonfrågor, liksom användningen av äldre och nyare medier. Skönlitteratur för barn och vuxna i olika genrer studeras. I kursen diskuteras genomgående olika sätt att förhålla sig till skolämnet svenska utifrån styrdokument.

Kursen består av följande delkurser:

Delkurs 1. Svenskämnet och dagens språksamhälle, 5 hp 
Delkurs 2. Språkbeskrivning, 10 hp 
Delkurs 3. Litteraturanalysens grunder, 7,5 hp 
Delkurs 4. Lyrikens historia och litteraturens medialitet, 7,5 hp 

Innehåll:

Delkurs 1. Svenskämnet och dagens språksamhälle (5 hp)
I delkursen presenteras och problematiseras språklig variation och förändring i det svenska språksamhället med särskild tonvikt på samtida förhållanden och sociolingvistiska grundbegrepp. Ur individ-, grupp- och samhällsperspektiv behandlas varieteter utifrån attityd, identitet, kön, klass, ålder, etnicitet, situation och plats. Sociolingvistikens plats i svenskundervisningen och relationen till styrdokumenten behandlas. 

Delkurs 2. Språkbeskrivning (10 hp)
Delkursen behandlar det svenska språket som språksystem inklusive grundläggande fonologi och prosodi. Svenska språket behandlas framför allt med fokus på språkliga kategoriers form, betydelse och funktion. Ord, fraser, satser och meningars uppbyggnad studeras, liksom den moderna svenskans centrala mönster och regler, framför allt när det gäller ordbildning, ordböjning och ordföljd samt konstruktioner som är vanliga i samtalsspråk. I samband med behandlingen av grammatiska kategorier och regler tas språkriktighetsfrågor upp till diskussion och lärarens roll som språkvårdare behandlas. Olika grammatiska teorier presenteras och didaktiska tillämpningar av grammatik i skolan och grammatik i relation till skolans styrdokument diskuteras.

Delkurs 3. Litteraturanalysens grunder (7,5 hp)
I delkursen introduceras diskussioner kring värdet av att läsa litteratur, dvs. hur och varför man har skrivit och läst litteratur i olika sammanhang eller vid olika historiska tidpunkter. Den litterära gestaltningens och läsandets grundmönster behandlas. Därvid introduceras centrala begrepp för analys av och arbete med epik, lyrik och dramatik. Genom arbete med mytologiska strukturer och s.k. berättelsefigurer i både muntlig och skriftlig gestaltning belyses frågan: Vad är en litterär struktur? Urval av litteratur görs från både barn-, ungdoms- och vuxenlitteraturen. Arbetsformer för att motivera ungdomar att läsa och bearbeta sin läsning, t.ex. genom boksamtal, behandlas.

Delkurs 4. Lyrikens historia och litteraturens medialitet (7,5 hp)
Delkursen ger en litteraturhistorisk orientering där lyriken och relationen mellan muntligt och skriftligt berättande står i fokus. Genre- och kanonfrågor diskuteras både i historisk och samtida belysning, och litteraturbegreppet problematiseras i relation till andra uttrycksformer. Hur lärare kan tillvarata elevernas medievanor och genrebruk för att aktivera och levandegöra litteraturhistorien diskuteras. Begreppet genre introduceras och diskuteras både i litteraturhistorisk och didaktisk belysning. Kursinnehållet bearbetas genom såväl teoretisk analys av litterära uttrycksformer som praktiska kreativa och didaktiska gruppövningar.

Anmäl dig

Frågor om utbildningen?

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR).

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR).

Nytt meddelande