Svenska som andraspråk för ämneslärare, kurs 2 30 hp
Om kursen
Delkurs 1. Skrivande i andraspråksundervisning, 7,5 hp
Delkursen behandlar främst didaktiska aspekter på skrivande och andraspråksinlärares skrivutveckling med fokus på skrivande i olika texttyper, utifrån bland annat textgrammatik och genrepedagogik. Delkursen har ett dubbelt fokus: dels skrivande i professionen som lärare i svenska som andraspråk, dels skrivande utifrån ett språkutvecklande arbetssätt för att stödja elevers utveckling i att skriva på ett andraspråk. En arbetsmodell för skrivande introduceras genom skrivprocessen och arbete i responsgrupper, både när det gäller lärarens professionsskrivande och för att stödja elevernas skrivutveckling. Multimodalt skrivande introduceras och används praktiskt.
Delkurs 2. Flerspråkiga inlärares läs- och skrivutveckling, 7,5 hp
Delkursen behandlar främst teoretiska aspekter på flerspråkiga elevers läs-, skriv- och kunskapsutveckling. Läsförståelse och skrivande behandlas i relation till olika texttyper, både skönlitterära och fackspråkliga, utifrån aktuell forskning och styrdokument. Ordförrådets betydelse för andraspråksinlärares läs- och skrivutveckling behandlas, liksom språkutvecklande arbetssätt. Genreteori fördjupas och multimodalitet i relation till läsande och skrivande problematiseras. I delkursen studeras också villkoren för ännu inte funktionellt litterata inlärares språkutveckling i den svenska skolan.
Delkurs 3. Bedömning av andraspråksutveckling, 7,5 hp
Inom delkursen analyserar studenterna diagnostiska verktyg utifrån olika teorier och övar sig på att använda dessa analyser när de dokumenterar, bedömer och kommunicerar elevers skriv- och läsutveckling samt upprättar individuella utvecklingsplaner. Olika typer av språktest presenteras och diskuteras.
Delkurs 4. Flerspråkighet, 7,5 hp
I delkursen fördjupas kunskaper om de kognitiva och sociolingvistiska processer som ligger bakom flerspråkiga elevers språkutveckling, med särskild tonvikt på flerspråkighet som mål för undervisningen i svenska som andraspråk. Flerspråkig utveckling studeras ur ett individ-, grupp- och samhällsperspektiv. Särskilt fokus läggs på hur undervisningen kan utgå från elevers flerspråkiga kompetenser. Därvid betonas hur språkideologier på olika nivåer kan påverka flerspråkiga inlärares utveckling och identitetsskapande.
Denna kurs är en del av ett program
Den här kursen innehåller tillfällen som är en del av ett program på Umeå universitet. Du kan bara söka kursen om du går programmet. Information om ansökningstider och vad som gäller för dig får du från din institution.