Hoppa direkt till innehållet

Information till studenter och medarbetare med anledning av covid-19 (Uppdaterad: 20 januari 2021)

printicon

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

T 2 - Civilrätt

Du är antagen till T 2 - Civilrätt 30 hp inom Juristprogrammet. I det här välkomstbrevet kan du läsa mer om vad du behöver göra innan kursen startar, först och främst tacka ja till din plats. Du kan även läsa lite mer om kursen. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi. Vi ses i vår!

Så här börjar du

  • 2. Registrera dig på kursen

    När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. För den här kursen gör du det på introduktionstillfället, 21 januari kl 13 i S213.

    Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att närvara vid introduktionstillfället måste du anmäla det till oss i förväg, annars riskerar du att förlora din plats.

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    Måndag 21 januari

    Tid: 13:00

    Plats: S213

    Fäll ihop

Om kursen

  • Kursens upplägg

    PBL
    På T2 tillämpas - liksom på övriga terminer - i huvudsak s.k. problembaserat lärande, PBL. Under T1 har ni fått en inblick i hur det är att arbeta med denna metod.

    Seminarierna
    Seminarierna är obligatoriska och kan se ut på en rad olika sätt. Exempelvis kan de vara rättsfallsseminarier, rättegångsspel, diskussioner, debatter eller andra muntliga redovisningar. Även längden på dem kan variera. Ibland förekommer skriftliga komplement till seminarierna, t.ex. uppgifter som ska lämnas in innan seminariet. Det framgår av instruktionerna till varje seminarium hur det ska genomföras. Seminarierna ligger tillgängliga i Cambro senast en vecka innan seminariet, oftast tidigare.

    De ska alltid förberedas i basgrupperna, men varje student ska vara beredd att svara självständigt på frågor under seminariet. Alla förutsätts delta aktivt och vi hjälps tillsammans åt att skapa en intressant, utvecklande och kreativ seminariemiljö. En jurist måste våga och vara van vid att självständigt och ibland offentligt föra fram sin åsikt, och försvara den mot meningsmotståndare om det behövs. Samtidigt måste man kunna arbeta tillsammans med andra i grupp. Detta övas här.

    Seminarierna examineras med godkänt eller underkänt. Den individuella seminarieinsatsen betygsätts inte med graderad betygsskala, men om det skulle visa sig att en student inte är aktiv eller inte har förberett sig kan denna bli underkänd och kan då inte tillgodoräkna sig det seminariet. Läraren meddelar då studenten detta muntligen efter seminariet. En kompletteringsuppgift måste då göras.

    Skrivuppgift
    En individuell skrivuppgift (PM) på några sidor ska också författas. Poängen från (PM:et) läggs till den skriftliga digitala tentamen som avslutar kursen.
    Skrivuppgiften ger god träning i skriftlig framställning och tillämpning av den juridiska metoden. Närmare information om skrivuppgiften, poäng, bedömningsgrunder och möjlighet till feedback, lämnas vid kursstart samt i Cambro från kursens början.

    Föreläsningarna
    Föreläsningarna är frivilliga, men rekommenderas varmt eftersom de ger en överblick över olika ämnen och rättsfrågor samt skapar en möjlighet till kontakt med medstudenter och lärare. De flesta föreläsningar är av mer översiktlig karaktär och fungerar som en introduktion till nya rättsområden och är tänkta att underlätta inläsningen av kurslitteraturen.

    Självstudier
    En viktig del av juridikstudierna är den enskilda inläsningen av kurslitteraturen. Den är främst ett viktigt hjälpmedel för att närmare förstå innehållet i och tillämpningen av rättsreglerna. Läs inte böckerna enbart för att få "utantillkunskaper". Centralt på kursen är istället att kunna tillämpa rättsregler på praktiska problem och scenarion. Observera att litteraturen förmodligen inte ger svar på alla dina frågor. Du måste ofta söka lösningar och argument i andra källor än i kurslitteratur, t.ex. i förarbeten och praxis.

     

    Fäll ihop
  • Övrigt om kursen

    Basgrupperna
    De byts efter ungefär halva terminen. Utgångspunkten är att det inte är tillåtet att byta vare sig seminariegrupp eller basgrupp under terminens gång, utöver vad som framgår av schemat. Om det finns ömmande omständigheter kan ett byte i undantagsfall godtas. (Att seminariet t.ex. råkar kollidera med annan inbokad aktivitet eller att man bokat en semesterresa är normalt inget skäl till byte.) Det är kursansvarig lärare, alt. den lärare som håller i det aktuella seminariet, som beslutar om byte ska tillåtas. Studenten måste alltid kontakta läraren om denna fråga i god tid innan seminariet.

    Närvaro – frånvaro
    Som utgångspunkt gäller närvaro vid alla seminarier! Juristprogrammet har av tradition mycket mindre schemabunden undervisning än t.ex. naturvetenskapliga, tekniska och medicinska utbildningar. Vi anser därför att det är viktigt för era kunskaper och för utbildningsmiljön att ni närvarar vid de seminarier som erbjuds. Vid terminens slut sammanställs närvaron under kursen. Om det visar sig att studenten haft frånvaro gör läraren en bedömning av om detta kan godtas. Från rättgångsspel och de två avslutande integrationsseminarierna medges inte frånvaro. Närmare information om frånvaropolicyn, integrationsseminarierna m.m. ges vid kursstart.

    Tänk på att komma i god tid till föreläsningar och seminarier. Sena ankomster upplevs störande av både studenter och lärare.

    Lagboken
    Eftersom lagtext och regler är ert arbetsverktyg rekommenderas att ni alltid tar med lagboken till seminarierna - dator är inte tillräckligt. Ni måste lära er att slå i lagboken snabbt och obehindrat inför tentamen (eftersom ni inte tillgång till lagtext i datorn under tentan).

    Om kursråd och kursutveckling
    Terminen utvärderas dels genom fortlöpande samtal mellan lärarna inbördes och med studenterna, dels genom att den terminsansvarige håller regelbunden kontakt under terminen med representanter för studenterna (kursrådet), dels genom en anonym, skriftlig utvärdering vid terminens slut. Inför varje terminsstart går vi igenom synpunkterna från kursråd och utvärderingar och försöker så långt det går att tillmötesgå era önskemål om förändringar. Det är därför mycket viktigt att ni besvarar kursutvärderingarna!

    Fäll ihop
  • Kurslitteratur

    Allmänt
    Sveriges Rikes Lag, Norstedts, Sveriges Lag, Studentlitteratur eller Svensk Lag, Iustus, eller
    annan aktuell lagtext.

    Ramberg, Christina, m. fl., Rättskällor – en introduktion till kritiskt tänkande, 1 uppl., Norstedts juridik, Stockholm 2018.

    Skrivråd för jurister ex
    Jensen, Ulf, Rylander, Staffan, Lindblom, Per Henrik, Att skriva juridik regler och råd, 6 uppl, IUSTUS, Uppsala 2018.
    Eller
    Trolle Önnerfors, Elsa och Wenander, Henrik, Att skriva rätt, Wolters Kluwer, 1 uppl., 2016.

    Arbetsrätt
    Glavå, Mats, Arbetsrätt, 3 upplagan, Studentlitteratur, Lund 2016.

    Associationsrätt
    Johansson, Svante, Svensk associationsrätt i huvuddrag, 12 uppl., Norstedts juridik,
    Stockholm 2014.

    Fordringsrätt
    Mellqvist, Mikael, Ingemar Persson, Fordran och skuld, 10 uppl., Iustus, 2015.

    Immaterialrätt
    Bernitz, m.fl.,Immaterialrätt och otillbörlig konkurrens, Jure, 2017.

    Marknadsföringsrätt
    Bernitz, Ulf, Svensk och europeisk marknadsrätt 2: marknadsföringsrätten, Norstedts juridik,
    1 uppl., Stockholm 2013.

    Speciell avtalsrätt
    Bernitz, Ulf, Standardavtalsrätt. 8 rev. uppl., Norstedts juridik, Stockholm 2013.
    Hellner, Jan, m.fl. Speciell avtalsrätt II. Kontraktsrätt, 1 häftet, 6 uppl., Wolters Kluwer,
    Stockholm 2015.
    Hellner, Jan, m.fl. Speciell avtalsrätt II. Kontraktsrätt, 2 häftet, 6 uppl., Wolters Kluwer,
    Stockholm 2016.
    Ramberg, Jan, Johnny Herre, Allmän köprätt, 8 uppl., Wolters Kluwer 2016.

    Använd helst så nya upplagor som möjligt. Om en nyare upplaga än den nedan angivna skulle ha utkommit efter det att litteraturlistan fastställts, går det självklart bra att använda den istället.

    För samtliga ämnen gäller att artiklar, rättsfall och annat material som tillhandahålls av
    institutionen kan tillkomma

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Med anledning av Covid-19. Vi ställer inte in. Vi ställer om.

    Så kul att du sökt till oss, och vi ser framemot att ses! Det är annorlunda tider och vi är mitt i en pandemi där vi håller avstånd och visar hänsyn till varandra. Det är fortfarande så att utbildningar som hålls på campus kan komma att påverkas på olika sätt. Till exempel kan vissa delar av undervisningen ske på distans, så att vi inte samlas alla på campus samtidigt.

    Bästa stället att hålla sig uppdaterad om vad som händer och hur dina studier kan komma att påverkas är på Studentwebben. Där hittar du också råd, tips och verktyg för studier och samarbete på distans. Sidorna uppdateras löpande, så fort det kommer nya regler eller rekommendationer.

    Förändringar på grund av Covid-19

    Fäll ihop
  • Välkommen ny student på Umeå universitet

    Det du behöver tänka på innan du börjar, samlat på ett och samma ställe på webben. Kommer jag trivas? Kommer jag hitta någonstans att bo? Få nya vänner? Vi kanske inte kan ge dig alla svar, men visar dig var du hittar information. Välkommen!

    Ny student på Umeå universitet

    Fäll ihop
  • Introduktionsföreläsningar – ny på universitetet

    Har du inte pluggat hos oss tidigare så kan det vara mycket att hålla reda på. Välkommen till våra digitala introduktionsföreläsningar 13-15 januari, så guidar vi dig genom studiestarten. Vad vill du veta mer om?

    • Ny på universitetet – så funkar det
    • Varför finns studentkåren?
    • Studera med funktionsnedsättning
    • IT-tjänster för studenter
    • Akademiskt skrivande och studieteknik
    • Din hälsa under studietiden
    • Prestera och vara – hur hittar jag balans
    Fäll ihop
  • Aktivera ditt Umu-id!

    Som student kommer du att behöva ett Umu-id (ditt användarkonto) för att till exempel

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor och uppgifter och se dina studieresultat
    • komma åt din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets trådlösa nätverk.

    Om du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Jag vill veta mer om Umu-id och hur jag aktiverar det.

    Det här funkar ju inte. Hjälp!

    Om du får problem att aktivera ditt konto eller logga in vänder du dig till Servicedesk. Där hittar du svar på vanliga frågor, manualer och kan ställa frågor.

    Fäll ihop
  • Skaffa Umu-kort

    När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som

    • passerkort
    • lånekort för universitetsbiblioteket
    • kopierings- och utskriftskort.

    Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det. Så här gör du för att ansöka om ditt Umu-kort.

    Fäll ihop
  • Välkomstmässa

    Save the date! Digital välkomstmässa – ett perfekt tillfälle för dig att få koll på vad universitetet och Umeå kan erbjuda.

    Mässan startar kl 12 med en rejäl kick-off på huvudscenen. Därefter tar mässan vid. Där i vimlet kan du läsa om de utställande organisationerna och besöka mässmontrar virtuellt. Under tiden kommer det att finns representanter från organisationerna på plats i den virtuella värld mässan befinner sig i.

    När: Fredag 29 januari 2021
    Tid: Klockan 12.00 - 16:00

    Här håller du koll på Välkomstmässan. På sajten hittar du även studentföreningar, kårknutna föreningar och externa ideella föreningar. Föreningar som verkar i Umeå och på campus. Webben är ny och växer från vecka till vecka.

    Fäll ihop
  • Mottagningen

    Studielivet är mycket mer än bara studier! Studentkårerna arrangerar till studiestarten en mottagning för att välkomna alla nya studenter på Umeå universitet.

    Du som väljer att vara med får vänner för livet, känna hur studentlivet fungerar och lära dig studentikosa ord och sånger. För visst vill du också få ut det mesta av din studietid i Umeå du med?

    När: Mottagningen börjar den 13 januari och slutar den 29 januari. 

    Här håller du koll på och går med i mottagningen

    Fäll ihop
  • Gå med i en studentkår

    Studentkårerna arbetar för att du ska ha inflytande över dina studier och din studiesituation. De hjälper till att knyta ihop studietiden med näringslivet för din framtida karriär och om du skulle uppleva problem med din utbildning, kan du få hjälp. Ta chansen att vara med och bestämma.

    Det är inte bara dina rättigheter kårerna bevakar. Som medlem i en studentkår är du också med och formar organisationen. Ska kåren driva pubar, caféer, gym? Kanske ordna bio, konserter eller föreläsningar?

    Det är inte längre obligatoriskt att vara medlem i en studentkår, men det finns som du ser fortfarande många fina anledningar att vara med.

    På Umeå universitet har vi tre studentkårer

    Här hittar du svar på några vanliga frågor om vad som är grejen med kåren.

     

    Fäll ihop
  • Om något krånglar finns Infocenter

    Mitt på campus Umeå i huset Universum (ja, det heter så) ligger Infocenter – den plats du alltid kan vända dig till för att få svar, hjälp och vägledning. Här hittar du allt du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student i en, kanske, ny stad. Här får du till exempel hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Infocenter kan svara på de flesta frågor, och har de inte ett svar direkt så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Med anledning av Covid-19 är det viktigt att vi inte är för många personer i lokalen samtidigt. Därför vill vi helst att du i första hand mejlar, ringer eller chattar med oss.

    Infocenter ger svar, hjälp och vägledning

    Fäll ihop

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)