TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN
Hej och välkommen till kursen Tillämpad IT i skolan. Jag som skriver det här heter Andreas Olsson och är kursansvarig lärare. Innan kursen startar är det några viktiga saker du behöver göra. Nedan beskrivs vad du måste göra, hur och när. Vi ses i januari!
På denna kurs tillämpar vi självregistrering, vilket innebär att du själv ska logga in och registrera dig via studentwebben. Det kan du göra mellan 9-16 januari.
Det är oerhört viktigt att du registrerar dig under dessa dagar! Om du inte har registrerat dig senast den 16 januari förlorar du din plats på kursen.
För att kunna registrera dig krävs det att du har aktiverat ditt Umu-id först. Observera att aktivering av ditt Umu-id inte är detsamma som självregistrering!
Om du får problem med att skapa ditt Umu-id eller har glömt dina inloggningsuppgifter måste du kontakta IT-supporten.
Hjälp hittar du här.
Kursen startar måndag den 16 januari. Den lärplattform som kommer att användas är Canvas, och du loggar där med ditt aktiverade Umu-id (användarkonto). Vi kommer även att använda oss av Zoom för digitala videomöten.
Guide till de vanligaste funktionerna i Zoom
Om du inte kan se din kurs i Canvas beror det sannolikt på att kurssajten inte är publicerad för er studenter ännu, alternativt att du inte har registrerat dig på kursen än.
Kursens mål är att den studerande skall utveckla kunskap och färdighet om hur IT kan användas i dagens och morgondagens skola. I kursen studeras hur IT kan användas för att stödja och utveckla lärprocesser, med särskilt fokus på digitala verktyg och arbetsmetoder som är aktuella utifrån ett skolperspektiv. Kursen våren 2023 ger de studerande möjlighet att kunskapsmässigt närma sig en språkutvecklande undervisning med digitala verktyg och ett pedagogiskt arbetssätt med digitala verktyg som ger förutsättningar för ett elevcentrerat lärande.
Den studerande får i kursen möjlighet att identifiera digitala verktyg som kan vara värdefulla för hens pedagogiska kontext och/eller ämnesinriktning, och fördjupa sig i dessa. Gällande pedagogiska kontexter så kan det vara förskola, skola och gymnasium, men det kan även innefatta andra verksamheter, exempelvis vuxenutbildning eller utbildning på högskolenivå.
Fäll ihopInnan jag beskriver kursens upplägg vill jag passa på att nämna terminens första dag och vad som kommer att ske då. Mellan 11:00-12:00 den 16 januari 2023 kommer jag vara inloggad i Canvas och vara behjälplig med att svara på frågor från er studenter. Närvaro är helt frivillig och det kommer inte vara någon föreläsning i traditionell mening.
Den här kursen genomförs helt på distans, utan fysiska träffar. Vi använder Zoom-möten för att träffas vid redovisningar och seminarier och liknande. Kommunikation mellan lärare och studenter sker framförallt via forum och meddelanden på kursplattformen Canvas. Där hittar du även kursens uppgifter, litteraturlista med mera. Du kommer att ägna en stor del av tiden till att läsa och bearbeta kurslitteraturen. Kursen bygger på deltagarnas aktiva engagemang och varje deltagares egna erfarenheter och frågor är viktiga. Kursens upplägg tillåter i hög grad att arbete med uppgifter sker under tid det bäst passar den studerande, men det ingår även ett antal inslag där studiegrupper ska planera och genomföra möten online. Lämplig tidpunkt för dessa möten bestämmer studenterna som ingår i respektive studiegrupp. Viktigt att understryka är att arbete av samarbetskaraktär som ingår i kursen inte kan påverka deltagares individuella möjligheter att nå det högre betyget på hel kurs.
Kursen du kommer att läsa ges på kvartsfart (25% studietakt), vilket i praktiken innebär cirka 10 timmars arbete per vecka under terminen.
Hör gärna av dig till oss om du har funderingar kring något som rör kursen.
Frågor om kursens innehåll kan du ställa till mig som kursansvarig, Andreas Olsson.
Frågor av administrativ karaktär kan du ställa till studieadministrationen på studadm.edusci@umu.se
Återigen, varmt välkommen till kursen!
Med vänlig hälsning
Andreas Olsson
Aktivera ditt Umu-id
Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Umu-id kommer du behöva när du ska:
• registrera dig på kurser
• lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
• kolla din studentmejl
• skaffa Umu-kort
• använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.
Jag vill aktivera mitt Umu-id.
Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.
Fäll ihopBeställ ditt Umu-kort
När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Jag ansöker om Umu-kortet på en gång
Fäll ihopSe på digitala studiestartsföreläsningar
Om du inte har pluggat hos oss tidigare kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 9-12 januari då vi guidar dig genom studiestarten. Tittar gör du var du vill, föreläsningarna ges i Zoom. Det här får du vet mer om:
Se datum och tid för varje föreläsning via länken
Fäll ihop
Sök stöd vid funktionsnedsättning
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.
Fäll ihopFråga Infocenter om det krånglar
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.
Hitta till Infocenter (Mazemap)
Fäll ihop