"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Trygga lärmiljöer, identitet och intersektionalitet

  • Antal högskolepoäng 15 hp

Om kursen

Tänker du att upplevelsen av trygghet kan ha betydelse för barns och ungas lärande och identitetsskapande? Funderar du över hur gemensamma, sociala värden kan förmedlas - samtidigt som individualitet uppmuntras? Skulle du vilja lära dig mer om hur du kan arbeta professionellt med detta i ditt pedagogiska sammanhang? 

Den här kursen syftar till att fördjupa kunskaper om relationer mellan lärande, identitetsskapande och upplevelsen av social trygghet - och därigenom även att främja förmågan till professionellt, pedagogiskt arbete. Barn- och ungdomsperspektivet är centralt i kursen. Den värdemässiga grunden tas i alla barns och ungas rättigheter till att uppleva sig som individer med samma möjligheter, lika värde och rätt till liv, utveckling och lärande: Ingen ska behöva känna otrygghet i förskolan eller skolan (FN 1948; FN 2009; Skollagen 2010:800; UNICEF, 1989). 

I kursen beaktas också att lärande och identitetsskapande sker i sociala sammanhang där mångfaldsaspekter som exempelvis ålder, klass, kön, sexualitet, etnicitet och funktionsvariationer sammanstrålar. Med vetenskaplig förankring identifieras, analyseras och problematiseras utmaningar och möjligheter i arbetet med inkluderande lärmiljöer, jämlikt identitetsskapande och lika sociala förutsättningar för lärande. I kursen omfattas också sociala arenor på nätet. Kursens deltagare erbjuds möjligheter till fördjupade kunskaper om vetenskapligt förankrade arbets- och förhållningssätt, som är relevanta för enskilda lärmiljöers förutsättningar och lärares professionella, pedagogiska arbete.

Kontaktformulär

Kontaktformulär

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)

Kontaktperson för kursen är:
Studieadministrationen