Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Trygga lärmiljöer, identitet och intersektionalitet

Hej! Jag som hälsar dig välkommen heter Carina Granberg och är kursansvarig för denna kurs. Lite längre ner finns mer information om kursinnehållet och vad du behöver göra för att kunna börja dina studier. Om du har funderingar utöver den information som finns här, är du välkommen att höra av dig till oss. Tillsammans med övriga medverkande lärare, ser jag fram emot en lärorik och intressant höst tillsammans med er. Vi ses i slutet av augusti!

Så här börjar du

  • 1. Tacka ja eller nej

    Om du har blivit antagen till en utbildning eller fått en reservplats behöver du tacka ja för att behålla din plats. Vill du inte ha din plats, kan du låta en reserv få den genom att lämna återbud. Tacka ja eller nej gör du på Mina sidor på Antagning.se senast den 22 juli 2022.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.

    Fäll ihop
  • 2. Registrera dig på kursen

    På denna kurs tillämpar vi självregistrering, vilket innebär att du själv ska logga in och registrera dig via studentwebben. Det kan du göra mellan 22-29 augusti.

    Det är oerhört viktigt att du registrerar dig under dessa dagar! Om du inte har registrerat dig senast den 29 augusti förlorar du din plats på kursen. 

    Är du antagen med villkor måste du styrka din behörighet och få villkoret släckt innan du kan genomföra din självregistrering. Var vänlig kontakta oss i god tid i så fall.

    För att kunna registrera dig krävs det att du har aktiverat ditt Umu-id först. Observera att aktivering av ditt Umu-id inte är detsamma som självregistrering!

    1. Jag vill aktivera mitt Umu-id
    2. Jag har aktiverat mitt Umu-id och vill registrera mig

    Om du får problem med att skapa ditt Umu-id eller har glömt dina inloggningsuppgifter måste du kontakta IT-supporten.
    Hjälp hittar du här.

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    Kursen startar måndag den 29 augusti. Den lärplattform som kommer att användas är Canvas, och du loggar in där med ditt aktiverade Umu-id (användarkonto). Vi kommer även att använda oss av Zoom för digitala videomöten.

    Jag vill logga in i Canvas

    Guide till de vanligaste funktionerna i Zoom

    Om du inte kan se din kurs i Canvas beror det sannolikt på att kurssajten inte är publicerad för er studenter ännu, alternativt att du inte har registrerat dig på kursen än.

    Fäll ihop

Om kursen

  • Kursens innehåll

    Den här kursen handlar om trygghet och lärande. Kursen handlar också om identitet, intersektionalitet och om hur trygga lärmiljöer kan skapas.

    En betydande utgångspunkt i kursen är att trygghet är en viktig förutsättning för utveckling och lärande. I kursen antas också ett kritiskt och utforskande förhållningssätt. Vad är trygghet? Vad är trygghet för dig personligen? Och som professionell pedagog? Hur kan trygga lärmiljöer skapas? Vad är trygghet för elever? Har någon mer rätt till trygghet än någon annan?

    Barn- och ungdomsperspektivet är centralt för kursen. I kursen får du möjlighet att fördjupa dina kunskaper om relationen mellan lärande, identitetsskapande och upplevelsen av social trygghet. I kursen behandlas också sociala arenor på nätet.

    I arbetet med kursuppgifterna får du möjlighet att stärka förmågan till professionellt och pedagogiskt arbete. Vad behöver just din lärmiljö för att den ska fungera tryggt för alla? Vilka vetenskapligt förankrade arbets- och förhållningssätt är relevanta för enskilda lärmiljöers förutsättningar? Vilka utmaningar och möjligheter finns i arbetet med inkludering, trygghet, identitetsskapande och lika förutsättningar för lärande?

    Fäll ihop
  • Kursens moment

    Kursen är indelad i följande tre moment:

    Moment 1: Perspektiv på trygghet och identitet i samtidens lärmiljöer, 5 hp

    Moment 2: Professionellt förhållningssätt till trygghet, identitet och lärande, 5 hp

    Moment 3: Vetenskaplig studie och rapport, 5 hp

    Vi tänker oss att lärandet i kursen sker lite som en trestegsraket. I första kursmomentet tas utgångspunkterna i det personliga och beskrivande. I moment två lyfts blicken från det personliga och beskrivande till det mer generella. Här beaktas miljöer, situationer och förhållningssätt utifrån kritiska och vetenskaplig perspektiv. Innehåll i myndighetsskrifter och styrdokument ingår också.

    I det tredje och sista kursmomentet tillämpas och fördjupas dina kunskaper från de två första momenten. Detta görs genom att du väljer att studera något som är intressant för just dig och din lärmiljö. Kanske har du ett speciellt område inom kursen som intresserar dig särskilt? Kanske har någon situation eller något fenomen väckt frågor hos dig under kursen? Det du väljer att studera skriver du också kort rapport om. Du kommer alltså att genomföra en mindre vetenskaplig studie som på något vis handlar om trygghet, identitet och intersektionalitet i samtidens lärmiljöer.

    Fäll ihop
  • Kursens upplägg och kontaktuppgifter

    Denna kurs ges helt på distans utan fysiska träffar. Detta innebär att de flesta av oss endast kommer att träffas via nätet. Kommunikationen mellan er studenter och oss lärare sker främst i lärplattformen Moodle. Där får du tillgång till kursens uppgifter, information om kurslitteratur och stöd i form av resurser, exempelvis föreläsningar och diskussionsforum.

    Under kursens gång ansvarar du själv för att ta del av kurslitteraturen och utföra kursens uppgifter. Genomförandet av studierna bygger alltså i mycket hög grad på ditt aktiva engagemang. Att vara aktiv i diskussionsforum är därför något jag redan nu vill lyfta fram som en viktig förutsättning för du att lyckas med din distansutbildning. Under kursens gång kommer du säkert ha en hel del frågor. Det blir ditt ansvar som student att våga ställa frågor och kanske be om hjälp. Detta kan med fördel göras i kursens diskussionsforum. Där kan ni studenter svara och hjälpa varann när så är möjligt. Vi lärare tar också del av vad som skrivs i diskussionsforumen besvarar era frågor.

    Om det skulle vara så att du behöver damma av din studieteknik så tillhandahåller Umeå universitet information om effektivare studievanor. Läs mer om Studieverkstaden här.

    Har du andra frågor eller funderingar kan du också skicka e-post till mig som är kursansvarig: Carina Granberg

    Frågor av administrativ karaktär kan du ställa till vår studieadministratör Christina Sander Nordin.

    Återigen, varmt välkommen till kursen!
    Med vänlig hälsning
    Carina Granberg

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)