"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Tyska C, Examensarbete för kandidatexamen, 15 hp

Engelskt namn: German C, Degree Assignment for Bachelor´s Degree

Denna kursplan gäller: 2023-08-07 och tillsvidare

Kurskod: 1TY056

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Tyska: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2023-02-16

Innehåll

Den studerande planerar, genomför och presenterar resultaten av en självständig undersökning av en avgränsad frågeställning inom ämnet tyska med språk- eller litteraturvetenskaplig inriktning. Med fördel kan studien inriktas mot olika aspekter av hållbarhet. Redovisning av uppgiften sker på tyska i form av en uppsats om maximalt 10 000 ord med tillämpning av allmänt vedertagna principer för innehåll och teknisk utformning. I kursen ingår även att ge respons på andra studenters uppsatser. Ämnesvalet sker i samråd med handledare.

 

Kursen består av följande delkurser:

1. Forskningsplanering, 2,5 hp

I denna delkurs ligger fokus på formulering av syfte och forskningsfrågor samt forskningsmetod och litteraturöversikt med relevans för den planerade studien.

2. Genomförande av forskningsuppgift, 5 hp

I denna delkurs ligger fokus på insamling och analys av material samt utformning och presentation av utkast till forskningsrapport. 

3. Forskningsrapportering, 7,5 hp

I denna delkurs ligger fokus på presentation av resultat och diskussion. Vidare ingår färdigställande av en vetenskaplig uppsats i enlighet med ämnets konventioner. I delkursen ingår också försvar av det egna examensarbetet samt opposition på annans examensarbete.

Förväntade studieresultat

För betyget Godkänd ska den studerande kunna

Delkurs 1 Forskningsplanering, 2,5 hp

Kunskap och förståelse

  •     presentera ett urval av relevant forskningslitteratur och några centrala begrepp

Färdighet och förmåga

  •     formulera ett syfte och undersökningsbara frågeställningar
  •     välja och beskriva forskningsmetoder utifrån syfte och frågeställningar
  •     sätta upp en realistisk tidsplan för arbetet

Delkurs 2 Genomförande av forskningsuppgift, 5 hp

Kunskap och förståelse

  •     uppvisa ändamålsenlig metodologisk kunskap  
  •     visa relevanta kunskaper genom valet av forskningslitteratur

Färdighet och förmåga

  •     formulera ett tydligt syfte och undersökningsbara frågeställningar
  •     välja och använda forskningsmetoder utifrån syfte och frågeställningar
  •     samla in och analysera material på adekvat sätt utifrån frågeställningen

Delkurs 3. Forskningsrapportering, 7,5 hp

Kunskap och förståelse

  •     visa ändamålsenliga ämneskunskaper och grundläggande förståelse av för studien relevanta begrepp
  •     uppvisa ändamålsenlig metodologisk kunskap
  •     visa relevant och aktuell kunskap om det valda ämnesområdet genom användning av primär- och sekundärkällor

Färdighet och förmåga

  •     formulera ett tydligt syfte och undersökningsbara frågeställningar
  •     motivera valet och användningen av valda forskningsmetoder utifrån syfte och frågeställningar
  •     samla in och analysera material på adekvat sätt utifrån frågeställningen
  •     dra rimliga slutsatser av undersökningen och diskutera dem utifrån vald teoribakgrund
  •     presentera och diskutera sina resultat muntligt och skriftligt på god tyska
  •     använda ett korrekt och begripligt språk som följer vetenskaplig konvention
  •     utforma textens layout, inklusive referenser, tabeller och figurer, i enlighet med vedertagna konventioner
  •     tydligt redovisa hur studien är avgränsad

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  •     kritiskt diskutera den presenterade forskningslitteraturen
  •     kritiskt och konstruktivt granska andra studenters examensarbeten
  •     motivera de val som gjorts utifrån vetenskapliga perspektiv och, när så är relevant, även samhälleliga och/eller etiska perspektiv
  •     placera sin studie i en vetenskaplig och, där så är lämpligt, samhällelig kontext
  •     kritiskt diskutera arbetets slutsatser och beskriva hur studien skulle kunna utvecklas i ett större sammanhang
  •     diskutera den egna studiens värde och relevans liksom begränsningar i en större vetenskaplig och, där så är lämpligt, samhällelig kontext.

Behörighetskrav

Univ: 70 hp tyska, varav 6 hp språk- eller litteraturvetenskap i intervallet 61-90 hp, eller motsvarande.  

Undervisningens upplägg

Handledning sker kontinuerligt under kursens gång. Den studerande ska regelbundet rådgöra och diskutera med handledaren om examensarbetets fortskridande. Under kursens gång genomförs handledningsseminarier där studenternas egna arbeten presenteras och diskuteras. Vid ett avslutande seminarium genomför de studerande opposition på varandras examensarbeten. 

Handledningsresursen ska nyttjas under den tid då kurstillfället ges. Studerande som inte avslutat arbetet med uppsatsen kan efter begäran hos kursansvarig institution beviljas omregistrering och då eventuellt erhålla ytterligare handledning.

Examination

Examensarbetet skrivs på tyska. 

Delkurs 1 Forskningsplanering examineras genom bedömning av inlämnad forskningsplan.  

Delkurs 2 Genomförande av forskningsuppgift examineras genom bedömning av inlämnat textutkast.  

Delkurs 3 Forskningsrapportering examineras genom bedömning av opposition samt av en skriftlig uppsats.

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.  

Delkurs 1 och 2 bedöms med något av betygen Godkänd eller Underkänd. Det färdigställda examensarbetet bedöms med något av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.  

För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att den studerande uppnått Väl godkänd på delkurs 3.

Student som erhållit godkänt betyg får inte genomgå förnyat prov.

Student som inte har godkänt resultat på prov har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov). Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet. 

Minst ett andra omprov (ett s.k. uppsamlingsprov) ska erbjudas inom ett år efter det ordinarie provtillfället.

I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det i stället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.

Examinator kan besluta att en student som inte helt uppfyller målen för en examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan få möjlighet till komplettering för att uppnå godkänt betyg. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det eller de mål som studenten inte uppnått och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt; komplettering för högre betyg är inte tillåtet. Om studenten så önskar har hen rätt att genomföra omexamination i stället för komplettering och således ha möjlighet att få högre betyg än godkänt.

Övriga föreskrifter

Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas; annars måste de göras på nytt.



Om beslut fattas om att kursen inte längre ska ges eller om kursplanen reviderats garanteras studenten minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas. 

Litteratur

Giltig från: 2023 vecka 32

Litteratur väljs i samråd med handledare.