"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Utbildningshistoria: Skolans organisatoriska och pedagogiska utveckling, 7,5 hp

Engelskt namn: History of Education: The Organisational and Pedagogical Development of Schooling

Denna kursplan gäller: 2021-08-30 och tillsvidare

Kurskod: 2PE162

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Pedagogik: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Prefekten, 2020-12-14

Reviderad av: Prefekten, 2021-09-01

Innehåll

Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer.

I kursen behandlas skolans och skolsystemets historiska framväxt i Sverige i relation till utvecklingen på utbildningsområdet i ett urval andra västländer. Särskild vikt fästs vid att utveckla kunskap om grundläggande samhälleliga förutsättningar, utbildningsideologier och reformer som haft stor inverkan på skolans institutionella organisering och pedagogiska inriktning. Parallellt tar kursen upp centrala teoretiska perspektiv på utbildningshistorisk forskning och på utbildningens expansion som samhällsföreteelse, samt uppmärksammar de vetenskapliga trender som påverkat det utbildningshistoriska fältet under de senaste decennierna. Slutligen belyser kursen hur utbildningshistorisk kunskap kan stärka nutida pedagogisk forskning samt bidra med perspektiv på dagens skola.

Förväntade studieresultat

Utbildningshistoria: Skolans organisatoriska och pedagogiska utveckling, 7,5 hp
History of education: The organisational and pedagogical development of schooling, 7,5 credits

Efter kursen ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • Visa grundläggande kunskaper om uppkomsten och utvecklingen av ett antal moderna utbildningssystem 
  • Redogöra för betydelsefulla skillnader mellan olika utbildningssystem
  • Visa fördjupade kunskaper om utbildningsystemets historiska utveckling i Sverige
  • Visa en utvecklad förståelse för hur samhälleliga förutsättningar, utbildningsideologier samt reformer påverkat utvecklingen av utbildningssystemet i organisatoriskt och pedagogiskt hänseende
  • Visa kunskaper om olika teoretiska perspektiv på utbildningshistorisk forskning 

Färdighet och förmåga

  • Visa förmåga att tillämpa olika teoretiska perspektiv i studiet av utbildningshistoriska processer
  • Jämföra utbildningshistoriska processer med samtida förändringsprocesser i utbildningssystemet
  • Självständigt formulera utbildningshistoriskt relevanta frågeställningar
  • Genomföra en mindre utbildningshistorisk studie samt diskutera dess metod och resultat 

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Visa förmåga att göra bedömningar med hänsyn till för kursen relevanta vetenskapliga och etiska aspekter
  • Visa förmåga att jämföra och diskutera olika teoretiska perspektiv i studiet av utbildningshistoriska processer
  • Diskutera möjligheter och begränsningar med att anlägga utbildningshistoriska perspektiv på dagens utbildningsdebatt

Behörighetskrav

Yrkesexamen från det samhällsvetenskapliga, beteendevetenskapliga eller utbildningsvetenskapliga området om minst 180 hp. Eller generell examen från det samhällsvetenskapliga eller beteendevetenskapliga området om minst 180 hp. Behörig är också den som har 90 hp i något samhällsvetenskapligt eller beteendevetenskapligt ämne. Dessutom krävs engelska och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier (om kursen ges på svenska).

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier samt genom självständigt arbete. Kursen ges som en internetkurs utan fysiska träffar. Detta innebär krav på viss teknisk utrustning och kompetens.

Examination

Kursen examineras genom följande inslag: 

  • En individuell skriftlig studie (U/G/VG)
  • En muntlig presentation (U/G)
  • Två skriftliga seminarier (U/G)

För att bli godkänd (G) på kursen krävs ett godkänt betyg på samtliga examinationsuppgifter. För att bli väl godkänd (VG) på kursen krävs ett väl godkänt betyg på den individuella skriftliga studien samt ett godkänt betyg på övriga uppgifter.

För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds första omprovstillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje omprovstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat att erbjudas. (se regler för betyg och examination på grund och avancerad nivå, Dnr: FS 1.1.2-553-14). Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.

Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.

TILLGODORÄKNANDE
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan.

Litteratur

  • Giltig från: 2022 vecka 22

    Burman Anders
    Pedagogikens idéhistoria : uppfostringsidéer och bildningsideal under 2500 år
    Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2019] : 359 sidor :
    ISBN: 9789144109831
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (valda delar)

    Evertsson Jakob
    Gustav Vasa och skolans avfolkning : undervisningens roll i förhandling om traditionell religion under tidig reformationstid i Sverige
    Lund : 2019 :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:uu:diva-382068
    Obligatorisk

    From Seminar to University : Dismantling an Old and Constructing a New Teacher Education in Finland and Sweden, 1946–1979
    Furuhagen Björn, Holmén Janne
    Umeå : 2017 :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-142620
    Obligatorisk

    Skolans kriser : historiska perspektiv på utbildningsformer och skoldebatter
    Landahl Joakim, Sjögren David, Westberg Johannes
    Lund : Nordic Academic Press : [2021] : 285 sidor :
    ISBN: 9789188909787
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Valda delar

    Utbildningshistoria : en introduktion
    Larsson Esbjörn, Westberg Johannes
    Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2019] : 616 sidor :
    ISBN: 9789144121192
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Valda delar

    Larsson Esbjörn
    Om utbildningshistoriens nytta och skada: Svensk utbildningshistorisk historiografi i nietzscheansk belysning
    Uddannelsehistorie, vol. 50, 91-106 : 2016 :
    Obligatorisk

    McCulloch Gary
    The struggle for the history of education
    1. ed. : London : Routledge : 2011 : 139 p. :
    ISBN: 978-0-415-56534-9 (hbk) :
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Petersson Lars
    ”Pedagogik och historia: En komplicerad förbindelse”
    S. Selander (red.), Kobran, nallen och majjen: Tradition och förnyelse i svensk skola och skolforskning. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling : 2003 :
    Obligatorisk

    Local versus national history of education: The case of Swedish school governance, 1950-1990
    Prytz Johan, Ringarp Johanna
    Transnational perspectives on Curriculum History, edited by Gary McCullogh et al. New York: Routledge, 131-148 : 2020 :
    Obligatorisk

    Wedin Tomas
    The paradox of democratic equality: On the modofied teacher role in post-war Sweden
    Confero 5, no. 1, 197-244 : 2017 :
    Obligatorisk

    Westberg Johannes
    Teorier och metoder för utbildningshistorisk forskning
    T Nygren (red.), Vetenskapsteori och forskningsmetoder i utbildningsvetenskap. Stockholm: Natur och Kultur, 81-106 : 2021 :
    Obligatorisk

    Westberg Johannes
    ”Vad är utbildningshistoria? Ett forskningsfälts historia, framtid och relation till pedagogikämnet”
    Utbildning & Demokrati 27 : 2017 :
    Obligatorisk

    Ytterligare litteratur kan tillkomma

  • Giltig från: 2021 vecka 35

    Archer Margaret S.
    Social origins of educational systems
    London: Sage : 1984 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: (valda delar)

    Boli John
    New citizens for a new society : the institutional origins of mass schooling in Sweden
    1. ed. : Oxford : Pergamon : 1989 : xviii, 296 s. :
    ISBN: 0-08-036461-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Burman Anders
    Pedagogikens idéhistoria : uppfostringsidéer och bildningsideal under 2500 år
    Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2019] : 359 sidor :
    ISBN: 9789144109831
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (valda delar)

    Depaepe Marc
    Between educationalization and appropriation: Selected writings on the history of modern educational systems
    Leuven: Leuven University Press : 2012 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: (valda delar)

    Kultur, klass och kön i det svenska läroverket 1850–1914
    Florin Christina, Johansson Ulla
    Lund: Tiden : 1993 :
    Obligatorisk

    Green Andy
    Education and state formation : the rise of education systems in England, France and the USA
    London : Macmillan : 1990 : 353 s. :
    ISBN: 0333518977
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (valda delar)

    Utbildningshistoria
    Johansson Egil, Nordström Stig G. (red.)
    ÅSU, vol. 170, Uppsala : 1992 :
    Obligatorisk

    Utbildningshistoria : en introduktion
    Larsson Esbjörn, Westberg Johannes
    Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2019] : 616 sidor :
    ISBN: 9789144121192
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (valda delar)

    Larsen Christian
    “A diversity of schools: The Danish school acts of 1814 and the emergence of mass schooling in Denmark”
    Nordic Journal of Educational History 4, no. 1 : 2017 :
    Obligatorisk

    McCulloch Gary
    The struggle for the history of education
    1. ed. : London : Routledge : 2011 : 139 p. :
    ISBN: 978-0-415-56534-9 (hbk) :
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    The rise of the modern educational system: Structural change and social reproduction 1870–1920
    Müller Detlef K., Ringer Fritz K., Simon Brian (red.)
    Cambridge: Cambridge University Press : 1987 :
    Obligatorisk

    Petersson Lars
    ”Pedagogik och historia: En komplicerad förbindelse”
    S. Selander (red.), Kobran, nallen och majjen: Tradition och förnyelse i svensk skola och skolforskning. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling : 2003 :
    Obligatorisk

    Westberg Johannes
    ”Vad är utbildningshistoria? Ett forskningsfälts historia, framtid och relation till pedagogikämnet”
    Utbildning & Demokrati 27 : 2017 :
    Obligatorisk

    Ytterligare litteratur kan tillkomma