"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Utbildningspolicy och pedagogisk praktik ur internationella perspektiv, 7,5 hp

Engelskt namn: Education Policy and Practice in International Perspectives

Denna kursplan gäller: 2024-01-01 och tillsvidare

Kurskod: 6PE239

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Beslutad av: Prefekten, 2017-06-15

Reviderad av: Prefekten, 2023-05-10

Innehåll

Kursen behandlar det utbildningspolitiska fältet. Den innehåller en översikt av utbildningspolicys på internationell och nationell nivå. I kursen studeras relationerna mellan politiska, processer och resultat, och illustreras med hjälp av konkreta exempel på europeiska och svenska policys. Kursen behandlas policyforskning och kopplingarna mellan utbildningspolicy och pedagogisk verksamhet problematiseras. Mer specifikt är kursen strukturerad utifrån: att förstå utbildningspolitik och hur den genomförs och mottas i skolan, vilka värden utbildningspolicys representerar och hur dessa förmedlas i utbildningsinstitutioner samt vad utbildningspolicy och forskning om utbildningspolicy innebär för lärare och elever. I kursen används fallstudier för att analysera dessa teman, baserade på forskning inom följande områden:

  • Lärarutbildning och inklusionspraktiker för elever i behov av extra anpassningar och särskilt stöd.
  • Marknadsorientering och privatisering av skolan.
  • Förändrad utbildningsstyrning inom EU och internationella organisationers roll i utbildningspolitiken.

Fallstudierna kommer att ha både svenska och internationella jämförande inslag.

Förväntade studieresultat

Den studerande ska efter avslutad kurs kunna:

Kunskap och förståelse

  • Redogöra för trenderna inom utvalda svenska och internationella utbildningspolicys.

Färdighet och förmåga

  • Identifiera och problematisera frågor som rör värden inom utbildningspolitik och utbildningsmål, så som dessa formuleras av regeringar och internationella organisationer.
  • Identifiera politiska frågor som rör det egna verksamhetsområdet och diskutera deras implikationer för skolor och elever.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Kritiskt värdera utvalda styrdokument för skolor och läraryrket.
  • Relatera sin kännedom om policy till specifika utbildningspolicyområden, och kunna omsätta denna kunskap i skriftlig och muntlig presentation.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet samt studier på universitetsnivå om minst 60 hp.

Undervisningens upplägg

I kursen finns obligatoriska inslag som kräver fysisk närvaro på campus, se vidare i kurstillfällets gällande schema och studieguide. Kursen ges som en kombination av föreläsningar, seminarier, handlett enskilt arbete och studentpresentationer.

Examination

Fysisk närvaro vid obligatoriska moment fordras för godkänt resultat på kursen, om inte annat anges i kurstillfällets gällande schema och studieguide.

Bedömningen grundas på:

  • En individuellt skriven uppsats
  • Individuell studentpresentation

Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller underkänd.

Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av teoretiska begrepp.

Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Övriga föreskrifter

Kan ej läsas i kombination med 2PE142 Utbildningspolicy och pedagogisk praktik ur internationella perspektiv, 7.5 hp eller 6PE263 Utbildningspolicy i nationell och internationell kontext, 7.5 hp.



​I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.