Hur styrs skolan? Vad betyder decentralisering och mål- och resultatstyrning? Hur kan vi bättre förstå och använda oss av summativ bedömning, formativ bedömning och utvärdering i skolan? Hur kan utmaningar för lärande förstås i relation till kränkande handlingar, barns och ungas identitetsskapande och sociala medier? Det är några av de frågor som behandlas i den här magisterkursen.
Med ett brett och djupt fokus på skolan består denna magisterkurs av tre delar:
Hur skolan organiseras och styrs
Olika former och tillämpningar av bedömningar och utvärderingar samt aspekter som påverkar deras kvalitet
Utmaningar för lärande, såsom mobbning, kränkande handlingar, barns och ungas identitetsarbete samt skolans arbete med värdegrund i ett föränderligt samhälle
Förutom kursens tre obligatoriska sammankomster bedrivs all övrig undervisning och kommunikation i form av individuella och gruppbaserade uppgifter via webben. Kursdeltagarna ska därför ha tillgång till internetansluten dator.
Behörighetskrav
Lärarexamen om minst 180 hp eller motsvarande (lärare, förskollärare, fritidspedagog, studie- och yrkesvägledare, yrkeslärare etc) och ett examensarbete motsvarande 15 hp. Svenska och engelska för grundläggande behörighet för högskolestudier.
Urval
Högskolepoäng avklarade per sista anmälningsdag (för utbildning på grundnivå 1-165 hp, för avancerad nivå 30-285 hp)
Anmälningskod
UMU-68604
Anmälan
Sista anmälningsdag var den
15 april 2019.
Du kan inte längre anmäla dig.
Studieavgifter
Anmälnings- och studieavgifter krävs för dig som inte har medborgarskap i EU, EES-länderna eller Schweiz. Läs mer på antagning.se