Hoppa direkt till innehållet

Information till studenter och medarbetare med anledning av covid-19 (Uppdaterad: 11 maj 2021)

printicon
Kursplan:

Utbildningsvetenskap, undervisning och lärande för förskolan (UK), 8 hp

Engelskt namn: Educational Science, Teaching and Learning for Preschool

Denna kursplan gäller: 2020-08-03 och tillsvidare

Kurskod: 6PE220

Högskolepoäng: 8

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: För denna kurs ges betygen VG Väl godkänd, G Godkänd, U Underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Prefekten, 2016-04-14

Reviderad av: Prefekten, 2020-02-12

Innehåll

I kursen bearbetas perspektiv på kunskaps- och vetenskapsteori relaterat till didaktiska överväganden i förskoleverksamhet. Ett särskilt fokus läggs på att söka och ta del av aktuell förskolepedagogisk forskning och hur denna samlade kunskap kan användas i, och ligga till grund för, den pedagogiska verksamheten. Med stöd i utbildningsvetenskaplig och utvecklingspsykologisk forskning, bearbetas hur aktiviteter kan planeras och analyseras för att möjliggöra alla barns utveckling och lärande. Dessutom behandlas hur en vetenskaplig undersökning som bygger på intervju kan planeras och genomföras, samt principiella frågor kring upplägg och skrivande av en vetenskaplig rapport. I kursen ingår även förskollärares ledarskap med fokus på strategier för hantering av konflikter.

Förväntade studieresultat

För godkänt moment skall den studerande kunna:

Kunskap och förståelse
  • redogöra för aktuell utbildningsvetenskaplig forskning relaterat till det förskolepedagogiska området
  • redovisa och diskutera hur ett vetenskapligt förhållningssätt kan utgöra grunden för förskollärares didaktiska överväganden
  • redogöra för och särskilja den vetenskapsteoretiska grunden för kvalitativa studier
Färdigheter och förmåga
  • med stöd planera och genomföra en vetenskaplig studie som bygger på intervju med förskollärare
  • systematiskt och kritiskt reflektera över egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat
  • planera med grund i kunskaper från utbildningsvetenskaplig och utvecklingspsykologisk forskning pedagogiska aktiviteter som möjliggör barns utveckling och lärande
  • diskutera och tillämpa pedagogiskt ledarskap i hantering av konflikter från förskoleverksamhet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
  • granska, värdera och diskutera vetenskapliga rapporter

Behörighetskrav

Förskollärare som profession (UK) 6 hp, Lärande och undervisning (UK) 7.5 hp, Kunskap, vetenskap och forskningsmetodik (UK) 7.5 hp och Etik, demokrati och den heterogena lärandemiljön (UK) 7.5 hp eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, workshops och rollspel där kursinnehåll tillämpas i varierade former. Syftet med de olika undervisningsinslagen är att förbereda för förskollärares didaktiska arbete med verksamhet på vetenskaplig grund. Genomgående under skrivprocessen av rapporten genomförs workshops där studenterna i mindre grupp under ledning av lärare får möjlighet att bearbeta och diskutera de olika delarna i rapporten.

Examination

Examinationer sker individuellt och i grupp via muntliga seminarier och rollspel, workshops och en skriftlig vetenskaplig rapport med empiri genererad från intervju med en förskollärare.

Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.

Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan väl godkänd (VG), godkänd (G) eller underkänd (U).

För betyget godkänd (G) krävs att samtliga examinationer bedömts med resultatet godkänd (G). För betyget väl godkänd (VG) krävs dessutom att den skriftliga individuella rapporten bedöms med resultatet väl godkänd (VG).

Den som erhållit betyget godkänd (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.

För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Övriga föreskrifter

I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla

Litteratur

  • Giltig från: 2021 vecka 6

    Rekommenderad kurslitteratur

    Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten. Obligatorisk litteratur går att beställa som ljudbok från UmUB vid behov.

    Att genom lek stödja och stimulera barns sociala förmågor : undervisning i förskolan
    Solna : Skolforskningsinstitutet : [2019] : 71 sidor :
    Fritt tillgänglig via Skolforskningsinstitutets webbplats
    ISBN: 9789198438369
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst

    Blyga och ängsliga barn (2010-3-9)
    Socialstyrelsen :
    ISBN: 201039
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst
    Läsanvisning: Sid 9-16 (t.o.m. grå ruta), 19-28, 30 (från grå ruta)-35 & 39.

    Dimenäs Jörgen
    Lära till lärare : att utveckla läraryrket - vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig metodik
    Stockholm : Liber : 2007 : 261 s. :
    ISBN: 978-91-47-08421-0
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst
    Läsanvisning: Detta är en valbar metodlitteratur

    Förskollärarens metod och vetenskapsteori
    Löfdahl Annica, Hjalmarsson Maria, Franzén Karin
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 188 s. :
    ISBN: 9789147106585
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst
    Läsanvisning: Detta är en valbar metodlitteratur

    Helgesen Mai Brit
    Outside belonging : A study of bullying in a daycare institution
    Ingår i:
    Nordisk Barnehageforskning [Elektronisk resurs]
    2008- : 14 : sid. 1-11 :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Handbok i uppsatsskrivande : för utbildningsvetenskap
    Jacobsson Katharina, Skansholm Ann
    Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2019] : 155 sidor :
    ISBN: 9789144121970
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst

    Examensarbetet i lärarutbildningen
    Johansson Bo, Svedner Per Olov
    5. uppl. : Uppsala : Kunskapsföretaget : 2010 : 105 s. :
    ISBN: 978-91-89040-74-8
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst
    Läsanvisning: Detta är en valbar metodlitteratur

    Conflicts and resistance : Potentials for democracy learning in preschool
    Johansson Eva, Emilsson Anette
    Ingår i:
    International journal of early years education [Elektronisk resurs]
    London : Taylor & Francis : 2000- : 24 : sid. 19-35 :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Johansson Lars-Göran
    Introduktion till vetenskapsteorin
    3. uppl. : Stockholm : Thales : 2011 : 272 s. :
    ISBN: 978-91-7235-082-3
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst
    Läsanvisning: Läsanvisning: Sidorna 90-116 och 240-251

    Konflikthantering i professionellt lärarskap
    Hakvoort Ilse, Friberg Birgitta
    3., [uppdaterade och utökade] uppl. : Malmö : Gleerup : 2015 : 248 s. :
    ISBN: 9789140691675
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst
    Läsanvisning: Kapitel 6 och 8

    Den kvalitativa forskningsintervjun
    Kvale Steinar, Brinkmann Svend, Torhell Sven-Erik
    3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 412 s. :
    ISBN: 9789144101675
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst
    Läsanvisning: Detta är en valbar metodlitteratur

    Ledsna barn
    Stockholm : Socialstyrelsen : 2010 : 45 s. :
    http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/17952/2010-3-7.pdf
    ISBN: 978-91-86301-96-5
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst
    Läsanvisning: Sid 9-16 (ej bipolär), 18 (från könsskillnader)-29 (ej självmordstankar), 31-37 & 41.

    Läroplan för förskolan : Lpfö 18
    Stockholm : Skolverket : 2018 : 20 sidor :
    Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789138327364
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst

    ´Learning to live together´ : Training early childhood educators to promote socio-emotional competence of toddlers and pre-school children
    Rosenthal Miriam, Gatt Lihi
    Ingår i:
    European early childhood education research journal.
    Worcester : European Early Childhood Education Research Association : 1993- : 18 : sid. 373-390 :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Undervisning i förskolan [Elektronisk resurs] : en kunskapsöversikt
    Sheridan Sonja, Williams Pia
    Stockholm : Skolverket : 2018-03-23T10:00:00+01:00 : 112 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=3932
    ISBN: 978-91-7559-318-0
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst

    Pedagogisk psykologi
    Woolfolk Anita, Karlberg Martin
    Harlow : Pearson : 2015 : xxv, 673 s. :
    ISBN: 9780273761860
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst

    Tillkommer 200 sidor valbar litteratur kopplat till den skriftliga rapporten.

    Referenslitteratur

    Barndom, lärande och ämnesdidaktik
    Pramling Samuelsson Ingrid, Tallberg Broman Ingegerd
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 228 s. :
    ISBN: 978-91-44-09103-7
    Se bibliotekets söktjänst

    Denscombe Martyn
    Forskningshandboken : för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna
    Fjärde upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2018] : 506 sidor :
    ISBN: 9789144122885
    Se bibliotekets söktjänst

    Låt oss tvista igen! : om konflikthantering i förskola och skola
    Elvin-Nowak Ylva, Palm Mimmi
    2010 : 118 s. :
    ISBN: 9789197761567
    Se bibliotekets söktjänst

    Professionell vägledning : med samtal som redskap
    Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
    2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 141, [3] s. :
    ISBN: 978-91-44-01537-8
    Se bibliotekets söktjänst

    Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 5:e upplagan
    Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
    5. uppl. : Fundo Förlag : 2012 : 71 s. :
    ISBN: 978-91-975584-5-7
    Se bibliotekets söktjänst

    Öhman Margareta
    Hissad och dissad om relationsarbete i förskolan
    Stockholmb Liber,c 2009 : Liber : 2009 : 255 s. :
    ISBN: 91-47-09366-8
    Se bibliotekets söktjänst

  • Giltig från: 2020 vecka 36

    Rekommenderad kurslitteratur

    Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten. Obligatorisk litteratur går att beställa som ljudbok från UmUB vid behov.

    Att genom lek stödja och stimulera barns sociala förmågor : undervisning i förskolan
    Solna : Skolforskningsinstitutet : [2019] : 71 sidor :
    Fritt tillgänglig via Skolforskningsinstitutets webbplats
    ISBN: 9789198438369
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst

    Blyga och ängsliga barn (2010-3-9)
    Socialstyrelsen :
    ISBN: 201039
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst
    Läsanvisning: Sid 9-16 (t.o.m. grå ruta), 19-28, 30 (från grå ruta)-35 & 39.

    Developmental psychology for educators: an introduction
    Meece Judith L, Abbeduto Leonard, Daniels Denise H, Symons Frank, Gruber Michael
    London: McGraw-Hill Custom Publishing, Third ed. cop. 2016: iv, 490 s. ISBN 9780077179458 : 2016 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Kapitel 6: sid 285-288, 309-315 (Sidhänvisningar avser gråmarkerade sidor i boken)

    Dimenäs Jörgen
    Lära till lärare : att utveckla läraryrket - vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig metodik
    Stockholm : Liber : 2007 : 261 s. :
    ISBN: 978-91-47-08421-0
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst
    Läsanvisning: Detta är en valbar metodlitteratur

    Förskollärarens metod och vetenskapsteori
    Löfdahl Annica, Hjalmarsson Maria, Franzén Karin
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 188 s. :
    ISBN: 9789147106585
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst
    Läsanvisning: Detta är en valbar metodlitteratur

    Helgesen Mai Brit
    Outside belonging : A study of bullying in a daycare institution
    Ingår i:
    Nordisk Barnehageforskning [Elektronisk resurs]
    2008- : 14 : sid. 1-11 :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Handbok i uppsatsskrivande : för utbildningsvetenskap
    Jacobsson Katharina, Skansholm Ann
    Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2019] : 155 sidor :
    ISBN: 9789144121970
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst

    Examensarbetet i lärarutbildningen
    Johansson Bo, Svedner Per Olov
    5. uppl. : Uppsala : Kunskapsföretaget : 2010 : 105 s. :
    ISBN: 978-91-89040-74-8
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst
    Läsanvisning: Detta är en valbar metodlitteratur

    Conflicts and resistance : Potentials for democracy learning in preschool
    Johansson Eva, Emilsson Anette
    Ingår i:
    International journal of early years education [Elektronisk resurs]
    London : Taylor & Francis : 2000- : 24 : sid. 19-35 :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Johansson Lars-Göran
    Introduktion till vetenskapsteorin
    3. uppl. : Stockholm : Thales : 2011 : 272 s. :
    ISBN: 978-91-7235-082-3
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst
    Läsanvisning: Läsanvisning: Sidorna 90-116 och 240-251

    Konflikthantering i professionellt lärarskap
    Hakvoort Ilse, Friberg Birgitta
    3., [uppdaterade och utökade] uppl. : Malmö : Gleerup : 2015 : 248 s. :
    ISBN: 9789140691675
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst
    Läsanvisning: Kapitel 6 och 8

    Den kvalitativa forskningsintervjun
    Kvale Steinar, Brinkmann Svend, Torhell Sven-Erik
    3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 412 s. :
    ISBN: 9789144101675
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst
    Läsanvisning: Detta är en valbar metodlitteratur

    Ledsna barn
    Stockholm : Socialstyrelsen : 2010 : 45 s. :
    http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/17952/2010-3-7.pdf
    ISBN: 978-91-86301-96-5
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst
    Läsanvisning: Sid 9-16 (ej bipolär), 18 (från könsskillnader)-29 (ej självmordstankar), 31-37 & 41.

    Läroplan för förskolan : Lpfö 18
    Stockholm : Skolverket : 2018 : 20 sidor :
    Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789138327364
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst

    ´Learning to live together´ : Training early childhood educators to promote socio-emotional competence of toddlers and pre-school children
    Rosenthal Miriam, Gatt Lihi
    Ingår i:
    European early childhood education research journal.
    Worcester : European Early Childhood Education Research Association : 1993- : 18 : sid. 373-390 :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Undervisning i förskolan [Elektronisk resurs] : en kunskapsöversikt
    Sheridan Sonja, Williams Pia
    Stockholm : Skolverket : 2018-03-23T10:00:00+01:00 : 112 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=3932
    ISBN: 978-91-7559-318-0
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst

    Tillkommer 200 sidor valbar litteratur kopplat till den skriftliga rapporten.

    Referenslitteratur

    Barndom, lärande och ämnesdidaktik
    Pramling Samuelsson Ingrid, Tallberg Broman Ingegerd
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 228 s. :
    ISBN: 978-91-44-09103-7
    Se bibliotekets söktjänst

    Denscombe Martyn
    Forskningshandboken : för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna
    Fjärde upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2018] : 506 sidor :
    ISBN: 9789144122885
    Se bibliotekets söktjänst

    Låt oss tvista igen! : om konflikthantering i förskola och skola
    Elvin-Nowak Ylva, Palm Mimmi
    2010 : 118 s. :
    ISBN: 9789197761567
    Se bibliotekets söktjänst

    Professionell vägledning : med samtal som redskap
    Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
    2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 141, [3] s. :
    ISBN: 978-91-44-01537-8
    Se bibliotekets söktjänst

    Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 5:e upplagan
    Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
    5. uppl. : Fundo Förlag : 2012 : 71 s. :
    ISBN: 978-91-975584-5-7
    Se bibliotekets söktjänst

    Öhman Margareta
    Hissad och dissad om relationsarbete i förskolan
    Stockholmb Liber,c 2009 : Liber : 2009 : 255 s. :
    ISBN: 91-47-09366-8
    Se bibliotekets söktjänst

  • Giltig från: 2020 vecka 7

    Rekommenderad kurslitteratur

    Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten. Obligatorisk litteratur går att beställa som ljudbok från UmUB vid behov.

    Blyga och ängsliga barn (2010-3-9)
    Socialstyrelsen :
    ISBN: 201039
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst
    Läsanvisning: Sid 9-16 (t.o.m. grå ruta), 19-28, 30 (från grå ruta)-35 & 39.

    Developmental psychology for educators: an introduction
    Meece Judith L, Abbeduto Leonard, Daniels Denise H, Symons Frank, Gruber Michael
    London: McGraw-Hill Custom Publishing, Third ed. cop. 2016: iv, 490 s. ISBN 9780077179458 : 2016 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Kapitel 6: sid 285-288, 309-315 (Sidhänvisningar avser gråmarkerade sidor i boken)

    Dimenäs Jörgen
    Lära till lärare : att utveckla läraryrket - vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig metodik
    Stockholm : Liber : 2007 : 261 s. :
    ISBN: 978-91-47-08421-0
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst
    Läsanvisning: Detta är en valbar metodlitteratur

    Förskollärarens metod och vetenskapsteori
    Löfdahl Annica, Hjalmarsson Maria, Franzén Karin
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 188 s. :
    ISBN: 9789147106585
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst
    Läsanvisning: Detta är en valbar metodlitteratur

    Examensarbetet i lärarutbildningen
    Johansson Bo, Svedner Per Olov
    5. uppl. : Uppsala : Kunskapsföretaget : 2010 : 105 s. :
    ISBN: 978-91-89040-74-8
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst
    Läsanvisning: Detta är en valbar metodlitteratur

    Johansson Eva
    Möten för lärande : pedagogisk verksamhet för de yngsta barnen i förskolan
    2., rev. uppl. : Stockholm : Skolverket : 2011 : 247 s. :
    Fulltext
    ISBN: 978-91-86529-59-8
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst

    Johansson Lars-Göran
    Introduktion till vetenskapsteorin
    3. uppl. : Stockholm : Thales : 2011 : 272 s. :
    ISBN: 978-91-7235-082-3
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst
    Läsanvisning: Läsanvisning: Sidorna 90-116 och 240-251

    Konflikthantering i professionellt lärarskap
    Hakvoort Ilse, Friberg Birgitta
    3., [uppdaterade och utökade] uppl. : Malmö : Gleerup : 2015 : 248 s. :
    ISBN: 9789140691675
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst
    Läsanvisning: Kapitel 6 och 8

    Den kvalitativa forskningsintervjun
    Kvale Steinar, Brinkmann Svend, Torhell Sven-Erik
    3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 412 s. :
    ISBN: 9789144101675
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst
    Läsanvisning: Detta är en valbar metodlitteratur

    Ledsna barn
    Stockholm : Socialstyrelsen : 2010 : 45 s. :
    http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/17952/2010-3-7.pdf
    ISBN: 978-91-86301-96-5
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst
    Läsanvisning: Sid 9-16 (ej bipolär), 18 (från könsskillnader)-29 (ej självmordstankar), 31-37 & 41.

    Läroplan för förskolan Lpfö 98 [Elektronisk resurs]
    [Ny, rev. uppl.] : Stockholm : Skolverket : 2016 : 16 s. :
    http://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FBlob%2Fpdf2442.pdf%3Fk%3D2442
    Obligatorisk

    Persson Sven
    Forskning om villkor för yngre barns lärande i förskola, förskoleklass och fritidshem
    Stockholm : Vetenskapsrådet : 2008 : 119 s. :
    ISBN: 9789173071444
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst

    Helgesen Mai Brit
    Outside belonging : A study of bullying in a daycare institution
    Ingår i:
    Nordisk Barnehageforskning [Elektronisk resurs]
    2008- : 14 : sid. 1-11 :
    Fulltext
    Obligatorisk

    ´Learning to live together´ : Training early childhood educators to promote socio-emotional competence of toddlers and pre-school children
    Rosenthal Miriam, Gatt Lihi
    Ingår i:
    European early childhood education research journal.
    Worcester : European Early Childhood Education Research Association : 1993- : 18 : sid. 373-390 :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Conflicts and resistance : Potentials for democracy learning in preschool
    Johansson Eva, Emilsson Anette
    Ingår i:
    International journal of early years education [Elektronisk resurs]
    London : Taylor & Francis : 2000- : 24 : sid. 19-35 :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Tillkommer 200 sidor valbar litteratur kopplat till den skriftliga rapporten.

    Referenslitteratur

    Barndom, lärande och ämnesdidaktik
    Pramling Samuelsson Ingrid, Tallberg Broman Ingegerd
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 228 s. :
    ISBN: 978-91-44-09103-7
    Se bibliotekets söktjänst

    Låt oss tvista igen! : om konflikthantering i förskola och skola
    Elvin-Nowak Ylva, Palm Mimmi
    2010 : 118 s. :
    ISBN: 9789197761567
    Se bibliotekets söktjänst

    Professionell vägledning : med samtal som redskap
    Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
    2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 141, [3] s. :
    ISBN: 978-91-44-01537-8
    Se bibliotekets söktjänst

    Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 5:e upplagan
    Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
    5. uppl. : Fundo Förlag : 2012 : 71 s. :
    ISBN: 978-91-975584-5-7
    Se bibliotekets söktjänst

    Öhman Margareta
    Hissad och dissad om relationsarbete i förskolan
    Stockholmb Liber,c 2009 : Liber : 2009 : 255 s. :
    ISBN: 91-47-09366-8
    Se bibliotekets söktjänst