"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Utbildningsvetenskap, undervisning och lärande för grundskolan (UK), 8 hp

Engelskt namn: Educational Science, Teaching and Learning for Primary School

Denna kursplan gäller: 2024-01-01 och tillsvidare

Kurskod: 6PE225

Högskolepoäng: 8

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Prefekten, 2016-04-05

Reviderad av: Prefekten, 2023-11-20

Innehåll

I kursen introduceras läroplansteori och didaktiska perspektiv på lärares arbete i grundskolan fördjupas. I sammanhanget diskuteras och analyseras bland annat skolans digitalisering. Förutsättningar för lärande och samverkan studeras utifrån pedagogiska och utvecklingspsykologiska perspektiv för att kunna användas som planerings- och analysverktyg av elevers lärande på både grupp och individnivå. Under kursen genomför studenterna en mindre studie och skriver en vetenskaplig rapport där utbildningsvetenskapliga begrepp används för analys av didaktiska processer. Pedagogiskt ledarskap studeras och praktiseras med fokus på strategier för konflikthantering. Röst och tal behandlas under kursen.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • Redogöra för aktuell utbildningsvetenskaplig och utvecklingspsykologisk forskning relaterat till läraruppdraget. 
  • Redogöra för centrala läroplansteoretiska begrepp med betoning på lärares arbete i grundskolan. 
  • Beskriva skilda villkor för undervisning och lärande utifrån individuella, relationella och kontextuella faktorer.

Färdigheter och förmåga

  • Planera och genomföra en studie med utgångspunkt i ett utbildningsvetenskapligt perspektiv
  • Skriva en vetenskaplig rapport
  • Tillämpa och diskutera pedagogiskt ledarskap med fokus på konfliktsituationer. 
  • Använda och reflektera över digitala verktyg i pedagogisk verksamhet

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Med stöd i utbildningsvetenskaplig och utvecklingspsykologisk forskning planera konfliktförebyggande undervisning och konfliktlösande strategier.
  • Analysera användandet av digitala verktyg i undervisningen.

Behörighetskrav

Grundlärare som profession (UK) 6 hp, Lärande och undervisning (UK) 7,5 hp, Kunskap, vetenskap och forskningsmetodik (UK) 7,5 hp samt Etik, demokrati och den heterogena lärandemiljön (UK) 7,5 hp, eller motsvarande. 

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, workshops och rollspel där kursinnehåll tillämpas i varierade former. Seminarier, workshopar och rollspelen på kursen är obligatoriska.

Examination

Kursen examineras genom följande inslag:

  • En individuell skriftlig tentamen (U/G)
  • En vetenskaplig rapport, enskilt eller i par, med tillhörande opponeringsseminarium (U/G/VG)
  • Två muntliga seminarier (U/G)
  • En workshop (U/G)

För att bli godkänd (G) på kursen krävs ett godkänt betyg på samtliga examinationsuppgifter. För att bli väl godkänd (VG) på kursen krävs ett väl godkänt betyg på den vetenskapliga rapporten samt ett godkänt betyg på övriga uppgifter.

För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds första omprovstillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje omprovstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat att erbjudas (se regler för betyg och examination på grund och avancerad nivå, Dnr: FS 1.1-574-22). Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.

TILLGODORÄKNANDE
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.umu.se/student, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan.

Litteratur

  • Giltig från: 2024 vecka 8

    Klinisk barnpsykologi : Utveckling på avvägar / Anders Broberg, Kjerstin Almqvist, Tomas Tjus
    Broberg Anders, Almqvist Kjerstin, Risholm Mothander Pia, Tjus Tomas
    2. uppl. : Stockholm : Natur & Kultur Akademisk : 2015 : 576 s. :
    ISBN: 9789127135888 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Utdrag totalt 18 sidor; tillgängligt på kurssajten

    Diehl Monika
    -Måste det här vara som en väckelserörelse?: en studie om (det som kallas) entreprenöriellt lärande i grundskolan, utifrån Basil Bernsteins begreppsapparat
    Pedagogiska institutionen, Umeå universitet: ISBN: 978-91-7601-694-7 : 2017 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Läs sidorna 9-11, 16-21 och 53-55 (länk finns på kurssajten)

    The impact of Classification and Framing in Entrepreneurial Education: Field Observations i Two Lower Secondary Schools.
    Diehl Monika, Lindgren Joakim, Leffler Eva
    Universal Journal of Educational Research, Horizon Research Publishing, 3(8), 489-501 : 2015 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Länk finns på kurssajten

    Pedagogiskt ledarskap med konflikter i fokus
    Hakvoort Ilse, Lundström Agneta
    Första upplagan : Malmö : Gleerups : [2019] : 173 sidor :
    ISBN: 9789151100821
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lago L.
    Ett gemensamt fokus: Att bygga kulturer för samverkan mellan förskoleklass, fritidshem och förskola
    Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis, 16(2), 22-40 : 2022 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Finns på kurssajten

    Linde Göran
    Det ska ni veta! : en introduktion till läroplansteori
    Fjärde upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2021] : 187 sidor :
    ISBN: 9789144156637
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Texter från Socialstyrelsen
    Socialstyrelsen :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: (tillgängligt på Canvas), • Ledsna barn. Agnes Hultén, 2010. • Blyga och ängsliga barn. Malin Gren-Landell, 2010. • Barn som utmanar. Björn Kadesjö, 2010. • Barn som tänker annorlunda. Eva Nordin-Olson, 2010.

    Texter från Skolverket
    Skolverket :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Länkar finns tillgängliga på Canvas

    Design i lärande
    Selander Staffan, Åkerfeldt Anna
    Skolverket, Stockholms universitet : 2016 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Länk finns på kurssajten

    Välja och värdera digitala verktyg
    Skolverket :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Länk finns på kurssajten

    Diaz Patricia
    Digitala verktyg för ökad klassrumskommunikation
    Skolverket : 2016 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Länk finns på kurssajten

    Pedagogisk psykologi
    Woolfolk Anita, Karlberg Martin
    Harlow : Pearson : 2015 : xxv, 673 s. :
    ISBN: 9780273761860
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Läsanvisning: kap 3; sid 83 (från "Kamrater") -89 (ej "Offer"), kap 11; s. 439 - 442.

    Akademiskt skrivande : en skrivhandledning
    Øyen Simen Andersen, Solheim Birger
    1. uppl. : Malmö : Gleerups Utbildning : 2015 : 99 s. :
    ISBN: 9789140687999
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kompendium om konflikthantering. Utdrag ur nio böcker, finns tillgängligt i pdf-format på kurssajten.

    Referenslitteratur

    Alexandersson Kristina
    Källkritik på internet. IIS internetguide, nr 25
    Stockholm: IIS (Internetstiftelsen i Sverige), 2. uppl : 2016 :

    Aspelin Jonas
    Sociala relationer och pedagogiskt ansvar
    1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2010 : 168 s. :
    ISBN: 978-91-40-66888-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Byréus Katrin
    Du har huvudrollen i ditt liv : om forumspel som pedagogisk metod för frigörelse och förändring
    3., [omarb.] uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 211 s. :

    Vi har väldigt lite tid för varandra här. Temporala och spatiala förutsättningar för samverkan mellan grundskola, förskoleklass och fritidshem
    Lago Lina, Elvstrand Helene
    Utbildning & lärande,14(1), 121-138 : 2020 :

    Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 8:e upplagan
    Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
    8 uppl. : Fundo Förlag : 2022 : 111 sidor :
    ISBN: 9789198603934
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2024 vecka 1

    Klinisk barnpsykologi : Utveckling på avvägar / Anders Broberg, Kjerstin Almqvist, Tomas Tjus
    Broberg Anders, Almqvist Kjerstin, Risholm Mothander Pia, Tjus Tomas
    2. uppl. : Stockholm : Natur & Kultur Akademisk : 2015 : 576 s. :
    ISBN: 9789127135888 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Utdrag totalt 18 sidor; tillgängligt på kurssajten

    Diehl Monika
    -Måste det här vara som en väckelserörelse?: en studie om (det som kallas) entreprenöriellt lärande i grundskolan, utifrån Basil Bernsteins begreppsapparat
    Pedagogiska institutionen, Umeå universitet: ISBN: 978-91-7601-694-7 : 2017 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Läs sidorna 9-11, 16-21 och 53-55 (länk finns på kurssajten)

    The impact of Classification and Framing in Entrepreneurial Education: Field Observations i Two Lower Secondary Schools.
    Diehl Monika, Lindgren Joakim, Leffler Eva
    Universal Journal of Educational Research, Horizon Research Publishing, 3(8), 489-501 : 2015 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Länk finns på kurssajten

    Lago L.
    Ett gemensamt fokus: Att bygga kulturer för samverkan mellan förskoleklass, fritidshem och förskola
    Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis, 16(2), 22-40 : 2022 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Finns på kurssajten

    Linde Göran
    Det ska ni veta! : en introduktion till läroplansteori
    Fjärde upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2021] : 187 sidor :
    ISBN: 9789144156637
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Texter från Socialstyrelsen
    Socialstyrelsen :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: (tillgängligt på Canvas), • Ledsna barn. Agnes Hultén, 2010. • Blyga och ängsliga barn. Malin Gren-Landell, 2010. • Barn som utmanar. Björn Kadesjö, 2010. • Barn som tänker annorlunda. Eva Nordin-Olson, 2010.

    Texter från Skolverket
    Skolverket :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Länkar finns tillgängliga på Canvas

    Design i lärande
    Selander Staffan, Åkerfeldt Anna
    Skolverket, Stockholms universitet : 2016 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Länk finns på kurssajten

    Välja och värdera digitala verktyg
    Skolverket :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Länk finns på kurssajten

    Diaz Patricia
    Digitala verktyg för ökad klassrumskommunikation
    Skolverket : 2016 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Länk finns på kurssajten

    Pedagogisk psykologi
    Woolfolk Anita, Karlberg Martin
    Harlow : Pearson : 2015 : xxv, 673 s. :
    ISBN: 9780273761860
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Läsanvisning: kap 3; sid 83 (från "Kamrater") -89 (ej "Offer"), kap 11; s. 439 - 442.

    Akademiskt skrivande : en skrivhandledning
    Øyen Simen Andersen, Solheim Birger
    1. uppl. : Malmö : Gleerups Utbildning : 2015 : 99 s. :
    ISBN: 9789140687999
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kompendium om konflikthantering. Utdrag ur nio böcker, finns tillgängligt i pdf-format på kurssajten.

    Referenslitteratur

    Alexandersson Kristina
    Källkritik på internet. IIS internetguide, nr 25
    Stockholm: IIS (Internetstiftelsen i Sverige), 2. uppl : 2016 :

    Aspelin Jonas
    Sociala relationer och pedagogiskt ansvar
    1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2010 : 168 s. :
    ISBN: 978-91-40-66888-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Byréus Katrin
    Du har huvudrollen i ditt liv : om forumspel som pedagogisk metod för frigörelse och förändring
    3., [omarb.] uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 211 s. :

    Vi har väldigt lite tid för varandra här. Temporala och spatiala förutsättningar för samverkan mellan grundskola, förskoleklass och fritidshem
    Lago Lina, Elvstrand Helene
    Utbildning & lärande,14(1), 121-138 : 2020 :

    Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 8:e upplagan
    Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
    8 uppl. : Fundo Förlag : 2022 : 111 sidor :
    ISBN: 9789198603934
    Se Umeå UB:s söktjänst