"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Verksamhetsförlagd utbildning för Tränarprogrammet, 15 hp

Engelskt namn: Internship for The Sport Coaching Programme

Denna kursplan gäller: 2023-01-02 och tillsvidare

Kurskod: 2PS334

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Psykologi: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Idrottspedagogik: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för psykologi

Beslutad av: Prefekten, 2022-10-18

Innehåll

Under kursen genomför studenten verksamhetsförlagd utbildning/praktik inom en organiserad idrottslig verksamhet bestående av individuella idrottare, träningsgrupp(er) eller lag, i Sverige eller utomlands. Syftet med kursen är att studenten ska få möjlighet att omsätta tidigare inhämtade kunskaper och erfarenheter avseende de olika rollerna som tränaryrket innebär i tillämpad verksamhet. Under kursen utvecklar studenten förmåga att integrera teoretiska och praktiska kunskaper för att planera, genomföra och utvärdera olika kvalificerade tränaruppgifter, vilket syftar till att ge praktiska erfarenheter och färdighetsträning som är av generell betydelse för tränares yrkesutövande.  

Utifrån verksamhetens uppställda mål ska studenten under handledning planera, genomföra och utvärdera träning. Träningen ska ta utövares olika förutsättningar i beaktning, och vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Vidare orienterar sig studenten aktivt om de villkor, förhållanden och förutsättningar som påverkar tränare i den verksamhet som praktiken är förlagd inom. 

Studenten tränar under kursen förmågan att arbeta såväl självständigt som i samverkan med andra där detta är aktuellt.  Praktikperioden ska stödja studenten att utveckla ett professionellt förhållningssätt gentemot utövare och handledare/tränare där det ges utrymme för att reflektera över den egna utvecklingen och det egna tränarskapet. 

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs ska studenten kunna: 

Kunskap och förståelse 

  • motivera träningsupplägg utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet  
  • redogöra för tränares uppdrag, verktyg och metoder med utgångspunkt i den egna praktikplatsens verksamhet. 

Färdighet och förmåga 

  • omsätta teoretiska och praktiska kunskaper i handling i de olika uppgifter som tränarrollen innebär 
  • planera, genomföra och utvärdera träning, under handledning 
  • tillämpa planerade träningar utifrån verksamhetens mål och aktuella utövares förkunskaper och förutsättningar  

Värderingsförmåga och förhållningssätt 

  • förhålla sig till idrottens värdegrund på den nivå som träningen bedrivs och interagera med utövare, tränare och andra intressenter på ett ansvarsfullt, respektfullt och professionellt / hållbart sätt 
  • visa förmåga att kritiskt reflektera kring de arbetsmetoder och verktyg som används av tränare (inom praktikplatsens verksamhet) 
  • visa förmåga att kritisk reflektera över den egna professionella utvecklingen och det egna tränarskapet utifrån egna erfarenheter samt handledares och universitetslärares återkoppling  

Behörighetskrav

Godkänt resultat på kurser i psykologi och idrottspedagogik på grundnivå, 60 hp, varav 52,5 hp ska utgöras av kurserna Idrottspsykologi 1 7,5 hp, Socialpsykologiska aspekter av tränarskap 7,5 hp, Det professionella tränarskapet för tränarprogrammet 15 hp, Grupp- och organisationspsykologi 7,5 hp, Tillämpat tränarskap 1 7,5 hp samt Pedagogiska perspektiv på idrott och individens utveckling, 7,5 hp, eller motsvarande

Undervisningens upplägg

Kursen kan ges på svenska och/eller engelska. Undervisningen bedrivs huvudsakligen i form av verksamhetsförlagd utbildning/praktik med regelbunden handledning och färdighetsträning i en elitinriktad idrottslig verksamhet. Undervisningen bedrivs också i form av obligatoriska seminarier. Praktikperioden omfattar 35 heldagar och genomförs på halvfart 50%.  

Forum för kommunikation och modulens examinerande uppgifter finns tillgängliga på kursens lärplattform. 

Examination

Kursen examineras genom följande inslag: 

  • Praktikgenomförande (U/G) 
  • Muntliga seminarier (U/G) 
  • Skriftlig VFU rapport (U/G/VG) 

Kursbetyg utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts när alla examinerande inslag är godkända. För att bli Godkänd på kursen krävs att samtliga examinationer är godkända. För betyget Väl Godkänd (VG) krävs att individuell skriftlig VFU rapport är bedömd Väl Godkänd (VG).  

Studentens examineras genom utförande av den verksamhetsförlagda praktiken där handledaren löpande bedömer studentens kunskaper, färdigheter och förhållningssätt utifrån bedömningskriterier tillhandahållna av institutionen. Examination av praktikgenomförande grundar sig på en sammantagen bedömning av handledarens skriftliga bedömningsunderlag, universitetslärares observation och bedömning av praktiska träningstillfällen och trepartssamtal (student, handledare, universitetslärare). 

Deltagande i två muntliga gruppseminarier med tillhörande skriftliga rapporter är också examinerande. Vid betyg U på seminarier ges möjlighet till komplettering och ny bedömning. Formen för komplettering för studenter som uteblir från seminarier beror på antalet studenter som resterar och meddelas senast i och med kursens avslut. Om studenten utifrån sitt agerande vid seminariet inte kan godkännas utifrån kursens bedömningskriterier sker individuell prövning och eventuell komplettering.  

Utöver denna bedömning utgör närvaro under praktikperioden ett viktigt kriterium för godkänt. Vid frånvaro överstigande sex tillfällen (ca 10 procent) ska studenten i samråd med universitetslärare och handledare göra en plan för komplettering.  

Antalet examinationstillfällen på kursens verksamhetsförlagda / praktiska del är begränsat till två. För kursens övriga examinationer är antalet examinationstillfällen begränsat till fem. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle enligt Universitetets "Regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå". En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till prefekt vid Institutionen för psykologi. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. 

Förekomst av examinerande moment anges i schema. All förekommande undervisning kan ge stöd för examination. 

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten. 

Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall studenten uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under praktiken kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studenten avbryter då sin praktik i förtid och får betyget underkänd på den aktuella kursen. Detta innebär att ett praktiktillfälle är förbrukat.  

I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta praktiken samt en tidpunkt då kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger. Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att hen tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny praktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen. Om det i kursplanen anges att det finns begränsningar av antalet provtillfällen och studenten har förbrukat dessa har studenten inte rätt till nytt provtillfälle. 

I alla övriga fall som en student blir underkänd på verksamhetsförlagda delar av kursen ska en uppföljning göras av examinator i samråd med studenten efter kursens avslut. Denna ska ta fasta på vilka delar av de förväntade studieresultaten på kursen som studenten inte uppnått. Uppföljningen ska genomföras i god tid innan studenten får påbörja en eventuell ny praktikperiod. 

Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska examinator, i samråd med kursansvarig lärare och studievägledare, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten. 

Litteratur

Giltig från: 2023 vecka 1

Kurslitteratur

Artiklar tillkommer efter anvisning av ansvarig lärare på kursen/momentet.